'Picnic en Spar gaan voor meer plantaardig'

- Food-en-retail
- 4 jul 2024 @ 08:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodMVO
- 4 jul 2024 @ 08:30
- Peter van Woensel Kooy
Picnic en Spar omarmen de doelstelling van Wakker Dier voor een ambitieuze eiwittransitie, meldt deze actiegroep enthousiast. 'De supermarkten gaan zich actief inzetten om meer plantaardige producten te verkopen dan dierlijke.'
'Dit is geweldig nieuws voor de dieren, het milieu en onze gezondheid', zegt Collin Molenaar van Wakker Dier. Met Picnic en Spar erbij zijn er nu elf supermarkten die deze stap zetten: Albert Heijn, Aldi, Crisp, Dirk, Ekoplaza, Jumbo, Lidl, Odin, Picnic, Plus en Spar. Samen hebben zij een marktaandeel van meer dan 90 procent.
60 procent plantaardig
Van alle eiwitten die Nederlandse supermarkten verkopen, is op dit moment 40 procent plantaardig. De elf supermarkten hebben zich gecommitteerd aan een aandeel plantaardig van minimaal 50 procent in 2025 en minimaal 60 procent in 2030, waarbij de totale hoeveelheid eiwitten niet toeneemt. Ook publiceren ze jaarlijks hun voortgang.
Vomar nog niet
Deze week lanceert Wakker Dier een radiocommercial - te beluisteren in het venster hieronder- waarin zij supermarkt Vomar oproept om ook mee te doen. Molenaar: 'Vomar stunt nog volop met vlees en kan nog veel meer doen om consumenten te helpen plantaardiger te eten.'
Naast Vomar hebben ook wat kleinere supermarktketens zich nog niet aan de eiwitdoelstellingen verbonden: Boni, Boon’s Markt, DekaMarkt, Hoogvliet, Nettorama en Poiesz.
Dier, mens en milieu
Minder dieren eten is niet alleen goed nieuws voor de dieren zelf, maar ook voor onze gezondheid, stelt WD. 'De Gezondheidsraad concludeert hier dat een voedingspatroon met 60 procent plantaardige eiwitten beter is voor de gezondheid van de meeste Nederlanders. En daarnaast kan zorgen voor een 25 procent lagere milieu-impact van onze voeding. De Gezondheidsraad wijst onder andere naar supermarkten om consumenten hierbij te helpen.'
(PvWK)
Over Wakker Dier
'Wakker Dier komt op voor de dieren in de vee-industrie. We schudden mensen wakker en spreken bedrijven aan op dierenleed. Met onze campagnes tegen kiloknallers en plofkippen boeken we grote successen. Meer dan 38 duizend donateurs en de Nationale Postcode Loterij helpen ons daarbij. Wakker Dier heeft het CBF-Keur en we werken subsidievrij.'
(bron: WD)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Crisp
- Spar
- Vomar
- vega
- Wakker Dier
- vlees
- eiwittransitie
- winkel
- Aldi
- Jumbo
- aanbod
- Ekoplaza
- plantbased
- Albert Heijn
- trend
- Picnic
- Dirk
- Odin
- Lidl
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Dijkhuizen aan marketingroer McDonald's - start nieuwe CMO in...
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van merken met een...
- [interview] Joyce Bierman (AH): 'Affordable luxury en...
- CBL: Versterken voedselvoorziening moet prioriteit worden
- [column] The most terrible time of the year
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- Horecava Trendrapport 2026 schetst... 18-12-2025
- [onderzoek] Kerst 2025: Lidl in... 17-12-2025
- Heineken daagt voice note-cultuur uit17-12-2025
- Dijkhuizen aan marketingroer... 15-12-2025
- [interview] Joyce Bierman (AH):... 15-12-2025
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




