Retail is Rock 'n' Roll
- Food-en-retail
- 14 okt 2013 @ 11:04
- Link
-
Lieke en Richard Lamb
Trendstrateeg en futuroloog
Bureau TrendWatcher.com - InnovatieWinkelenMultichannel
- 14 okt 2013 @ 11:04
- Lieke en Richard Lamb
Retail is Rock 'n' Roll, al merken niet alle klanten dat dagelijks als zij door een winkelstraat lopen. Retailers ervaren dat zelf zeker wel zo. Trendwatchers-duo Lieke en Richard Lamb laat zien hoe ook buitenstaanders de Rock 'n' Roll van Retail kunnen leren begrijpen en waarderen. Nu en in de toekomst.
Wie zelf tijdens de vrijmarkt op Koningsdag samen met de kinderen wel eens een ‘winkeltje’ op straat heeft gehad, snapt direct hoe Rock ‘n’ Roll dat kan zijn. De hele dag druk met het aanprijzen van de tweedehands spullen bij de passerende feestvierders; het onderhandelen over de prijs en het eindeloos herschikken van ‘de etalage’ om nog net even iets meer aandacht te trekken. Het is hard werken en iedere verkoop geeft een adrenaline-kick. Dat is hoe je als betrokken ondernemer je winkelt runt.
Echte retailers staan ook zo in hun winkel. Zij hebben een neus voor goed personeel en zijn altijd in de weer om het hun klanten naar de zin te maken. Vaste klanten worden herkend en krijgen extra aandacht. Dat geldt voor winkeliers maar bijvoorbeeld ook voor de horeca.
Wakkere winkeliers
Eigentijdse retailers snappen dat de teruggelopen omzet niet louter aan de recessie te wijten is. Door de transparantie van het internet zijn er fundamentele veranderingen gaande in het winkellandschap. Het is niet voor niets dat de Free Record Shop failliet ging en De Bijenkorf 5 van haar 12 vestigingen zal sluiten. Het wordt niet meer zoals het voor de financiële crisis in 2008 was.
Gelukkig zijn er ook wakkere winkeliers - online en in de winkelstraat - die precies aanvoelen waar het naar toe gaat met de retail. Neem die jongens van Mascolori die in Rotterdam een schoenenwinkel openden met extraverte schoenen. In feite zijn zij webwinkeliers met een flink magazijn in de vorm van een winkel. Terwijl de verkoop van gewone schoenen elders moeilijk loopt, kozen zij de niche van felgekleurde schoenen. Ze hebben een mooie start gemaakt. Nu is het voor hen zaak om door te groeien.
Nieuwe toetreders
In onze adviespraktijk zien we het keer op keer: in sectoren die zichzelf opnieuw aan het uitvinden zijn - zoals de retail - zijn het vrijwel altijd de nieuwe toetreders die het meest succesvol zijn. Een prachtig voorbeeld is Bol.com dat onder leiding van Daniël Ropers - destijds gestart als nieuwe toetreder in de boekenbranche - uitgroeide tot een state-of-the-art online warenhuis met een assortiment variërend van consumentenelektronica tot tuinartikelen.
Nieuwe toetreders worden niet gehinderd door ouderwets ingerichte processen. De Nieuwe Retailer (online en IRL) gaat alleen uit van de toegevoegde waarde voor de klant. Doorlopende proces-innovatie is daarbij leidend, niet product-innovatie. Uit de innovatieve processen en businessmodellen komen namelijk als vanzelf nieuwe producten en diensten voort. Bijvoorbeeld omdat deze mogelijk zijn geworden door de inzet van een nieuwe technologie. Go4it!
-
Lieke en Richard Lamb
- Werken bij: Bureau TrendWatcher.com
- Functies: Trendstrateeg en futuroloog
- Website:http://www.TrendWatcher.com
- Profiel »
- innovatie
- proces
- Bijenkorf
- vrijmarkt
- webwinkel
- Mascolori
- Bol.com
- rock 'n' roll
- retail
- klant
- Free Record Shop
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Jumbo viert zomer met Jan Smit en ‘Tranquilo’
- Nieuwe commerciële strategie Jumbo werpt eerste vruchten af
- [column] Gymshark werd way of life met ijzersterk merkrk
- Wibra groeit stevig door met recordomzet en internationale...
- Sea Water en Flink brengen verkoeling op straat
- Veggies First: van bijgerecht naar craving
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- René Repko tijdelijk aan het roer... 11-07-2025
- Koninklijke Eru smelt erfgoed en... 11-07-2025
- [marketeer 227] Ragna Hes en Kees... 11-07-2025
- Louise Picquet van Kellanova:... 11-07-2025
- Snackmerk Rewind onthult maïschips... 10-07-2025
- ACM waarschuwt: winkeliers moeten... 10-07-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers