Retail is Rock 'n' Roll

Retail is Rock 'n' Roll
  • Food-en-retail
  • 14 okt 2013 @ 11:04
  • Link
  • Lieke en Richard Lamb
    Lieke en Richard Lamb

    Trendstrateeg en futuroloog
    Bureau TrendWatcher.com
  • InnovatieWinkelenMultichannel

Retail is Rock 'n' Roll, al merken niet alle klanten dat dagelijks als zij door een winkelstraat lopen. Retailers ervaren dat zelf zeker wel zo. Trendwatchers-duo Lieke en Richard Lamb laat zien hoe ook buitenstaanders de Rock 'n' Roll van Retail kunnen leren begrijpen en waarderen. Nu en in de toekomst.

Wie zelf tijdens de vrijmarkt op Koningsdag samen met de kinderen wel eens een ‘winkeltje’ op straat heeft gehad, snapt direct hoe Rock ‘n’ Roll dat kan zijn. De hele dag druk met het aanprijzen van de tweedehands spullen bij de passerende feestvierders; het onderhandelen over de prijs en het eindeloos herschikken van ‘de etalage’ om nog net even iets meer aandacht te trekken. Het is hard werken en iedere verkoop geeft een adrenaline-kick. Dat is hoe je als betrokken ondernemer je winkelt runt.

Echte retailers staan ook zo in hun winkel. Zij hebben een neus voor goed personeel en zijn altijd in de weer om het hun klanten naar de zin te maken. Vaste klanten worden herkend en krijgen extra aandacht. Dat geldt voor winkeliers maar bijvoorbeeld ook voor de horeca.

Wakkere winkeliers

Eigentijdse retailers snappen dat de teruggelopen omzet niet louter aan de recessie te wijten is. Door de transparantie van het internet zijn er fundamentele veranderingen gaande in het winkellandschap. Het is niet voor niets dat de Free Record Shop failliet ging en De Bijenkorf 5 van haar 12 vestigingen zal sluiten. Het wordt niet meer zoals het voor de financiële crisis in 2008 was.

Gelukkig zijn er ook wakkere winkeliers - online en in de winkelstraat - die precies aanvoelen waar het naar toe gaat met de retail. Neem die jongens van Mascolori die in Rotterdam een schoenenwinkel openden met extraverte schoenen. In feite zijn zij webwinkeliers met een flink magazijn in de vorm van een winkel. Terwijl de verkoop van gewone schoenen elders moeilijk loopt, kozen zij de niche van felgekleurde schoenen. Ze hebben een mooie start gemaakt. Nu is het voor hen zaak om door te groeien.

Nieuwe toetreders

In onze adviespraktijk zien we het keer op keer: in sectoren die zichzelf opnieuw aan het uitvinden zijn - zoals de retail - zijn het vrijwel altijd de nieuwe toetreders die het meest succesvol zijn. Een prachtig voorbeeld is Bol.com dat onder leiding van Daniël Ropers - destijds gestart als nieuwe toetreder in de boekenbranche - uitgroeide tot een state-of-the-art online warenhuis met een assortiment variërend van consumentenelektronica tot tuinartikelen.

Nieuwe toetreders worden niet gehinderd door ouderwets ingerichte processen. De Nieuwe Retailer (online en IRL) gaat alleen uit van de toegevoegde waarde voor de klant. Doorlopende proces-innovatie is daarbij leidend, niet product-innovatie. Uit de innovatieve processen en businessmodellen komen namelijk als vanzelf nieuwe producten en diensten voort. Bijvoorbeeld omdat deze mogelijk zijn geworden door de inzet van een nieuwe technologie. Go4it!
 

Lieke en Richard Lamb

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken