Moderne vrouw, of toch net niet
- Food-en-retail
- 16 mrt 2015 @ 09:34
- Link
-
Marja Ruigrok
directeur
Ruigrok | NetPanel - OnderzoekStrategie
- 16 mrt 2015 @ 09:34
- Marja Ruigrok
Soms zie ik mezelf als een vrouw van de wereld. Zeker als de zon weer gaat schijnen en de strandtenten opengaan. Zo reed ik vorig seizoen heel stoer in open autootje naar Zandvoort, ging achter glas liggen en bestelde - hip en modern - een drankje en een hapje met mijn Rabo app. En hier ging het al mis. Ik gebruikte - hopeloos ouderwets - Rabo sms betalen. Een vooroorlogse app waarmee je maar bij enkele horecaondernemingen kan betalen. De Rabo zit natuurlijk niet stil en heeft allang de Rabo Wallet ontwikkeld, maar die doet het (nog) niet op mij iPhone. Bovendien moet ik natuurlijk contactloos betalen met mijn pinpas (ik heb alleen nog geen nieuwe aangevraagd), kan ik met mijn vingerafdruk mobiel bankieren bij ING en hoezo heb ik nog steeds geen Apple watch?
Het leven van een moderne vrouw is dus niet bepaald makkelijk. Voor je het weet heb je een telefoon vol ouderwetse apps, nog niet dat nieuwe toestel met NFC om in de supermarkt met je telefoon te betalen en nog steeds geen smartwatch. Denk je dat je modern meedoet, loop je net weer achter de feiten aan. Vooroplopen is leuk en inspirerend. Maar zoals Martijn Aslanger, lifehacker, ook zegt 'Uiteindelijk wordt elke nieuwe ontwikkeling, beter, sneller, kleiner, mooier en goedkoper'. En zo is het maar net. Mijn eerste mobiele telefoon kocht ik voor 2.700 gulden en die kon heel wat minder en was heel wat groter dan mijn huidige (waar ik overigens vrijwel nooit meer mee bel). Toch houdt dit mij niet tegen allerlei vormen van techniek te omarmen. En gelukkig ben ik niet de enige. Uit ons What's Happening Online onderzoek weten we dat er, met mij, steeds meer mensen zijn die hun bankzaken met hun telefoon regelen (van ruim 40 procent in 2013 naar een krappe 50 procent in 2014). En natuurlijk heeft een van mijn collega's een smartwatch (en niet van Apple).
Het interessante van nieuwe ontwikkelingen is dat in eerste instantie veel mensen huiverig zijn. Een klassiek voorbeeld uit marktonderzoek is de vraag naar de aantrekkelijkheid van de pinautomaat: 'Nee, wat denk je zelf? Dat ik geld uit een muur, zomaar op straat ga halen?'
Uiteindelijk bleek ook de late majority fan. De kunst van onderzoek naar nieuwe ontwikkelingen is dan ook dit in fases aan te pakken en niet te sturen op acceptatie, maar op drempels en aantrekkelijkheden. Ook dat maakt onderzoek zo leuk om te doen. Wij maken net als onze deelnemers kennis met nieuwe ontwikkelingen: van gefrituurde insecten tot nieuwe TV-modems. En dat die dingen dan uiteindelijk alleen maar lekkerder, mooier en goedkoper worden, dat weerhoudt mij niet om overal enthousiast kennis mee te maken. Ben ik toch nog een soort moderne vrouw.
Marja Ruigrok
-
Marja Ruigrok
- Werkt bij: Ruigrok | NetPanel
- Functie: directeur
- Website:http://www.ruigroknetpanel.nl/
- Profiel »
- onderzoek
- glas
- zon
- Silodam
- Ruigrok | Netpanel
- Zandvoort
- Marja Ruigrok
- cabrio
- open auto
- vrouw van de wereld
- hapje
- Apple Watch
- modern
- iPhone
- stoer
- modern
- strandtenten
- hip
- drankje
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra kersteer kerst
- Limited Heineken-fles bij start feestmaand
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go food wint gemak van...
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds: de oliebol
- Fritz-kola start bewustwordingscampagne tegen overconsumptie
- [onderzoek] Kerst 2025: wat verschijnt er volgens...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- CBL: Versterken voedselvoorziening... 12-12-2025
- Bas Dijkstra (Lazy): 'Ik hou van... 09-12-2025
- Nieuwe wintertraditie bij McDonalds:... 08-12-2025
- Albert Heijn gunt iedereen wat extra... 06-12-2025
- Limited Heineken-fles bij start... 04-12-2025
- [onderzoek] In groeimarkt on-the-go... 04-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025




