Wat heb ik als retailer nodig anno 2015?

Wat heb ik als retailer nodig anno 2015?
  • Food-en-retail
  • 15 okt 2015 @ 11:52
  • Link
  • Roy Liezen
    Roy Liezen

    online sales consultant
    Daar online media B.V.
  • WinkelenCustomer Journey

Met efficiënte winkelsoftware van nu kan iedere retailer zelf zorgen voor meer beleving bij de klant en dus hogere conversie. Dat is goed nieuws! Maar wat houdt deze innovatieve winkelsoftware dan precies in? Er kan nu wel geconcludeerd worden dat we leven in spectaculaire tijden wat betreft technologie. De directe gevolgen hiervan zijn voor de ene sector ingrijpender dan voor de andere. Feit is dat alles en iedereen zich zal moeten conformeren aan deze accelererende ‘Maglev-vaart’, van de door onszelf in gang gezette evolutie der techniek. Ook jij dus, tot dusver afwachtende en angstige winkelier.

Enige nuance is wellicht op z’n plaats, om niet jou als meegroeiende, progressieve ondernemer pur sang op je tere zieltje te trappen. Mijn excuses, maar ik kom erachter dat wanneer je een punt wil maken anno 2015, je jezelf eerst door een woud van schreeuwende en licht ontvlambare individuen moet worstelen. Het zet een mens toch aan het denken. Waarom zou men zich zo aangesproken voelen? Is er misschien een gevoelige snaar geraakt? Ach, als het gaat om communiceren heeft die bliksemse technologische evolutie voor net zoveel ruis gezorgd tussen een boodschapper en zijn ontvanger, dan voor wederzijdse verlichting. Desalniettemin zal ik een poging wagen, ter zake dus.

Je winkel is geen doel maar een middel tot je producten voor je klant
De detailhandel en met name de retail is zo’n techniekgevoelige sector. Een sector waarin je de ene dag een toonaangevende pauw bent. Eentje die trots met zijn technische ‘inno’-veren pronkt. Ik vond hem zelf wel aardig. En prompt wordt je de volgende dag kaalgevreten achtergelaten door een school van allesverslindende, kunstmatig geavanceerde piranha's, omdat je die specifieke afslag in de techniek hebt gemist. Sufferd die je bent! Neem je alleen helemaal geen afslag en zit je als winkelier bang in een hoekje te gluren naar wat de concurrentie doet, tja dan is het waarschijnlijk net zo snel met je gedaan. “Stilstaan is doodgaan”, hoor je tegenwoordig in veel ‘retail-wandelgangen’. Ik denk dat hier een kern van waarheid inzit, maar men zou het positiever en meer opbeurend kunnen verpakken.

 

Het belangrijkste is het bereiken van de consument en die bevindt zich grotendeels online. Daar oriënteert zo'n beetje iedere potentiële klant zich en laat hij/zij zich beïnvloeden. Men vergelijkt druk tussen de kwaliteit en prijs van producten. Worden producten daarbij snel geleverd of zijn ze eenvoudig af te halen? “Af te halen?”, zul je je afvragen. Ik ben als winkelier niet slechts een voorraadhok, ik heb een volwaardige winkel! Dat kan best zo zijn, maar de klant heeft hier geen boodschap aan. Bewijs het maar, denken de meeste. Wellicht als de beleving in je winkel tip top voor elkaar is, ik geniet van de gastvrijheid en ik word op mijn wenken bediend met professionele service, pas dan ga ik in je winkel over tot een aankoop en kom ik misschien de volgende keer wel terug.

Is er een middenweg tussen techniek en beleving?
Ja, die is er en hij ligt meer voor de hand dan je zou denken. Namelijk zorgen voor een stabiele en constructieve infrastructuur in je winkel. Met infrastructuur bedoel ik een technische basis van winkelsoftware die in één online systeem met elkaar verbonden is. Denk aan een online en modern betaal- en voorraadsysteem, je professionele seo webshop welke volledig geïntegreerd is met je fysieke winkel. Daarbij zijn ‘touchpoints’ een essentiële factor voor de zogenaamde ‘costumer journey’ van klanten. En bij het gros van je klanten in 2015 begint deze journey online.
 

“48% van de Nederlandse consumenten die zowel voor als tijdens het shoppen het online kanaal gebruiken, vaker overgaan tot een aankoop dan ‘offline’ consumenten.” 


Het zorgt voor de overgang en ondersteuning tussen de online- en offline beleving voor de klant. Het maakt de meeste klanten in principe niet uit of zij zich op je webshop bevinden of in je fysieke winkel. Als zij maar dezelfde belevenis ervaren en eenvoudig kunnen zoeken, bekijken, vergelijken en uiteindelijk bepalen. Vanuit deze zorgvuldig toegespitste basis voor je winkel kun je de mix van techniek en beleving in de huidige retail, die voor jou de weg plaveien naar de continu bewegende consument, naar eigen wens en inzicht inzetten.

“Angst is een slechte raadgever” - bron, ervaringsdeskundigen


Ingewikkeld verhaal? Misschien, maar dat is het al snel als je simpele techniek probeert uit te leggen aan een ‘leek’. Als het diegene’s expertise niet is en het ver van iemand afstaat, hoe kunnen we dan verwachten dat men zonder twijfel overstag gaat? Precies, je geeft immers geen bakken met geld uit (dat je toch al niet had) aan iets dat je niet begrijpt en kent, en waardoor jij je fysieke winkel zogenaamd weer op de kaart zet. De niet bepaald welwillende houding van veel winkeliers is dus wel te begrijpen. Het lijkt echter vooral voort te komen uit angst voor het onbekende en geen garantie hebben dat nieuwe techniek echt werkt en rendabel blijkt. Anderzijds is het voor diezelfde winkeliers vijf voor twaalf en dat brengt ze in een spagaat waar menig atleet zich niet aan zou willen wagen.

Maar goed, je bent ondernemer of je bent het niet. Dat houdt in dat er nu eenmaal zo nu en dan moet worden geïnvesteerd in risicovolle projecten. Afgewogen keuzes maken en lef tonen. Niet bang zijn om van koers te veranderen, als dit uiteindelijk ten goede komt voor je bedrijf. Laten we vooropstellen dat naast visie een heldere en goed doordachte strategie ondernemers onderscheidt ten opzichte van gelukszoekers. En winkeliers geloof me, de daaraan verbonden tactieken voor iedere retailstrategie van nu, zijn efficiënte winkelsoftware en daarbij het creëren van beleving. Een ideale mix van technische eenvoud, snelheid, service, een authentieke identiteit van je winkel, transparantie in prijs en kwaliteit, maar bovenal een goed verhaal over jezelf, je winkel en je producten.

Is er een concreet en direct af te vinken ‘to-do-lijstje’ wat betreft innoverende winkelsoftware en meer beleving?
Yep! Hier volgt de meest laagdrempelige, betrouwbare en efficiënte route naar kans op succes voor je winkel anno 2015:

 

       Leg de identiteit van je winkel realistisch en waarheidsgetrouw onder de loep

 

       Bepaal en definieer opnieuw je doelgroep en vraag je af waarom zij je producten willen kopen

 

       Onderzoek waar deze doelgroep zich bevindt en wat ZIJ en niet jij wensen

 

       Betrek een gedegen en betrouwbare marketingspecialist bij het bepalen van je strategie en je tactieken

 

       Leg een stabiele en innovatieve basis in je onderneming met huidige winkelsoftware (een slim, actueel en efficiënt betaal- en voorraadsysteem en een professionele seo webshop als online verlengstuk van je winkel) 

 

       Zorg voor touchpoints in je winkel om de conversie te verhogen en je klant tegemoet te komen in service en extra ondersteuning

 

Deze opsomming is geen garantie voor succes voor iedere winkel. Niemand heeft absolute zekerheid wat betreft dé formule of hét concept voor een florerend bedrijf. Daarvoor zijn specifieke externe factoren teveel van invloed. De opsomming laat echter wel zien dat je ergens kunt beginnen en ergens naartoe beweegt. Een pad met handvatten voor de winkelier die momenteel zelf even niet helder voor ogen heeft, welke aanpak de juiste is voor zijn/haar onderneming. Tenslotte is het aan jezelf om te zorgen dat je onderscheidend bent ten opzichte van de concurrentie. Authentiek zijn en een goed verhaal hebben is anno 2015 best wel een pré.

Als zij het kunnen...
Kijk maar eens naar succesverhalen zoals: De Schoenenfabriek of de recentelijke hoogvlieger Rinsma Fashion. De laatste onderneming bestaat al generaties lang en nota bene in Gorredijk! Sorry jongens, ik heb er op school gezeten en weet waar ik het over heb. Waarom zijn zij dan wel zeer succesvol? Omdat ze meegroeien met de continu verschuivende markt en hier daadwerkelijk op anticiperen door te innoveren. Hoe gedraagt onze consument zich en hoe passen wij onze strategie hierop aan? Tja, dat vergt waarschijnlijk een fikse investering. Het direct zichtbare resultaat mag er dan ook wezen. Als je het doet, doe het dan goed! En stilstaan en toekijken is helaas realistisch gezien geen optie.
 

Roy Liezen
Afosto.com



Roy Liezen

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken