'Cadeaubonnen zijn niet duur'
- Food-en-retail
- 21 apr 2016 @ 11:58
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- Geen tag
- 21 apr 2016 @ 11:58
- Redactie MarketingTribune
De laatste weken is er nogal wat commotie of retailers nu wel of niet beter af zijn met het accepteren van cadeaubonnen. Want ja, aan het accepteren van cadeaubonnen zijn kosten verbonden, variërend van 5 tot in sommige gevallen wel 25% van de bonwaarde. Tijd om een aantal opmerkingen eens nader te onderzoeken.
'Cadeaubonen zijn net als geld, en zijn dus een betaalmiddel'
Dat cadeaubonnen niet als geld aangemerkt kan worden blijkt al uit het feit, dat de geldigheid van de cadeaubonnen erg varieert: van 1 jaar tot onbeperkt geldig. Maar geld kent geen geldigheidsduur, het verliest hoogstens aan nominale waarde. Geen enkele retailer is verplicht bonnen aan te nemen, maar geld is een wettig betaalmiddel. Dus ook hier gaat de vlieger van de vergelijking met geld niet op. Cadeaubonnen zorgen voor (extra) omzet omdat het een cadeau is wat iemand aan een specifieke dienst of product kan uitgeven.
'Cadeaubonnen leveren niets extra’s op'
Uit recent onderzoek (Nationale Cadeaubonnenmonitor 2015) blijkt dat maar liefst vier op de tien ontvangers van een cadeaubon meer uitgeeft dan de waarde van de bon zelf. Daarnaast zijn sommige cadeaubonnen bijvoorbeeld vrijwel alleen in de winkel te besteden, dus stimuleert acceptatie ervan ook traffic naar de winkelvloer.
'Cadeaubonnen accepteren kost geld'
In wezen is de provisie die je over de bonwaarde afdraagt een marketingvergoeding. Met dien verstande dat i.t.t. advertenties, h-a-h bladen etc. de kosten pas echt worden gemaakt op het moment dat er een transactie plaatsvindt. No cure no pay dus. Er zijn weinig kosten die zo direct aan opbrengsten gekoppeld zijn. En vind je inderdaad de kosten te hoog, dan accepteer je toch geen Cadeaubonnen? Dat vinden je concurrenten die het wel doen nl. helemaal niet erg.
'De klant centraal'
Je zou bijna vergeten om wie het gaat, juist ja de consument. Je weet wel, wiens belangen we altijd centraal stellen. Dus die als die met een cadeaubon wil betalen, wil je die vanzelfsprekend van dienst zijn. Alles voor de klant, toch? En die omzet en eventuele overbesteding zit dan in jouw kassa-la.
Raymond Smits van Waesberghe
manager Marketing & Businessontwikkeling VVV Nederland
Infographic over de materie (bron: VVV)
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Consumenten beschuldigen Lay's van krimpflatie - foodmerk...
- Albert Heijn introduceert hamstergezin
- Jumbo lanceert 'De lekkerste bakkerij van Nederland'
- Lidl introduceert Supersupplementen om groente te promoten
- Zachtfruitcampagne ‘Een handje zomer’ richt zich op jonge...
- Driehoek is het nieuwe vierkant: Verkade vernieuwt chocoladereep
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Laatste Nieuws
- [marketeer 226] Jasper Spaargaren -... 13-06-2025
- Nationaal Jenevermuseum Schiedam en... 11-06-2025
- Bakker Bart speelt in op knorrende... 10-06-2025
- Aldi verleidt pubers met versaanbod10-06-2025
- Jumbo lanceert 'De lekkerste... 05-06-2025
- [onderzoek] Consument kiest vaak... 05-06-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation