[column] Opkomst van de 'superants' in en om Bazel

  • Food-en-retail
  • 25 feb 2019 @ 11:21
  • Link
  • Anneke Ammerlaan
    Anneke Ammerlaan

    trendonderzoeker / food watcher
    Ammerlaan & Mosch Vision on Food
  • FoodTrendsMarketing

Superant! De kruising tussen supermarkt en restaurant lijkt vooral een Amerikaans fenomeen te zijn. Dichterbij in de Duitse en Zwitserse steden zijn ook heel interessante voorbeelden te vinden zijn. Tip voor wintersportgangers!

Een van mijn favoriete steden is Bazel. Drie weken geleden was mijn laatste check: weer heerlijke verrassingen. Zo heeft Migros van zijn vestiging aan de Claraplatz de begane grond voor een groot deel omgebouwd tot out of home en foodservice. Er heerst een gezellige sfeer. Verse pizza’s, broodjes, salades, soepen, smoothies. Her en der plekken om te eten, maar wel degelijk ook opgezet om de producten mee te nemen. In de ruimte die er voor het klassieke supermarktassortiment nog over is, staan chocolade en borrelsnacks. Voor alle andere levensmiddelen moet je naar de kelder, en dat zou ik zeker doen, want ook daar is veel te ontdekken. Loop ook een Migros city – de stadsformulevariant binnen. Daar is de foodservice vooral gericht op ‘on the go’.

De foodafdeling van warenhuis Manor (bij de Greiffengasse om de hoekzit in het souterrain. Doordat de foodservice tegenover de roltrappen is geplaatst, kun je er niet omheen.

Loop wel verder, want ook hier kun je ideeën opdoen. Het warenhuis Globus aan de prachtige Marktplatz (vanuit de Greiffengasse de Rijnbrug over, dan ben je er bijna) heeft de chicste, exclusiefste en veruit de duurste foodafdeling en ook die begint met een supergezellige out-of-homeplek, terwijl een heel groot aandeel van het assortiment onder de noemer foodservice valt. Het is eigenlijk een snoepwinkel waar je leuke ideetjes kunt oppikken.

De foodafdeling in het warenhuis Coop city is nog niet zo ingericht op foodservice, dit in tegenstelling tot de Coop to go aan de Barfüsserplatz 18., Alles is hier foodservice  superinteressant compleet to go concept met op de eerste verdieping een ruimte om te eten.

Moet je nog eten? Bezoek dan de Alte Markthalle aan de Steinentorberg (ook nog lopend te doen: 1 km van die Coop en Globus vandaan). Een bijzonder inspirerende plek waar je naast een paar (alternatieve) retailconcepten bij allerlei stalletjes ‘etnische gerechten kunt kopen, bereid door Basler’ van allerlei buitenlandse komaf en aan gezamenlijke tafels kunt eten.

Heb je nog tijd over? Ga dan vooral eens kijken bij Rewe in Weil am Rhein waar ze een diagonaal schappenplan hebben en het ‘Hieber Frische Center’ in Lörrach, van multi-Edeka-ondernemer Hieber,dat is wat mij betreft een ‘super-superant’. Zou deze supermarkt in mijn buurt zijn, dan zou ik altijd hier mijn boodschappen doen en er ook heel regelmatig eten.

Anneke Ammerlaan
food trendwatcher

fotocredit: persoon houdt Pretzel vast in Bazel / Pierre Gui op Unsplash




 

Anneke Ammerlaan

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken