Marketeer van de Week: Cleome van den Berg (Wessanen) over de lancering van Clipper

Marketeer van de Week: Cleome van den Berg (Wessanen) over de lancering van Clipper
  • Media
  • 16 sep 2013 @ 10:22
  • 19647 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • MarketingIntroductieInterview

Cleome van den Berg is brandmanager bij Wessanen. Zij is verantwoordelijk voor de lancering van het Engelse theemerk Clipper in Nederland. "Thee is hip en happening."

Gefeliciteerd met de lancering van Clipper. Wat is Clipper en hoe wordt Clipper ontvangen?

Cleome van den Berg: "Clipper is een Brits theemerk dat sinds kort ook te koop is in Nederland bij Albert Heijn en bij natuurvoedingswinkels. Als je de verpakking ziet, ben je verkocht. Het heeft een te gek design dat gewoon ‘styling’ is voor je interieur. Het mooie is dat Clipper thee juist staat voor ‘it’s what’s on the inside that counts’. Dat betekent biologische en Fairtrade-thee met een geweldig goede smaak. Dus die verpakking is bijzaak."

Hoe ziet de lanceringscampagne van Clipper eruit en welke media zet je daarvoor in?

"Clipper richt zich in eerste instantie op een selecte doelgroep. Jong, hoogopgeleid, stedelijk, bewuste eetstijl. Dat betekent een gerichte PR-campagne en sampling op de juiste plekken om brand ambassadors te creëren. Wie kiezen dus niet voor de beurzen, wel voor urban boerenmarkten."

Hoe onderscheidt Clipper zich van andere thee?

"Thee is hip en happening. Net als de koffiemarkt een paar jaar geleden is de theemarkt zich nu sterk aan het ontwikkelen. Het aanbod in smaken in de supermarkt is enorm toegenomen, alleen de kwaliteit blijft achter. Clipper zet de nieuwe standaard voor theedrinken in het supermarktkanaal door theeliefhebbers een biologische, eerlijke premiumthee te bieden."

Hoe lang werk je al voor Wessanen en in welke functies?

"Sinds deze zomer werk ik als Brand Manager voor Zonnatura en Clipper."

Wat heeft de marketingcommunicatie van Wessanen dat andere bedrijven niet hebben?

"Een echt verhaal. Eigenlijk heel makkelijk voor een marketeer, want het verhaal hoeft niet meer te worden bedacht. De producten zijn eerlijk, dichtbij de natuur en ook nog eens gezond. De uitdaging zit juist in het overbrengen van dat echte verhaal, want gezond eten is complex en niet uit te leggen in één reclamezin."

Wat deed je voordat je bij Wessanen werkte?

"Ik was brand manager voor Unox bij Unilever en daarvoor PR consultant bij Winkelman en Van Hessen."

Op welke social media ben je actief en waarvoor gebruik je ze?

"Facebook, Twitter, LinkedIn en Pinterest. Voor werk, voor het opdoen van inspiratie en om in contact te blijven met vrienden."

Kun je jezelf in vijf merken omschrijven?

"Marie Stella Maris, HEMA, Billabong, Brouwerij ’t IJ en Clipper, want dat merk past helemaal bij mij."

Wat zijn jouw ambities als marketeer?

"Ik vind het een intrigerend iets dat veel mensen niet nadenken over wat ze eten en waar het vandaan komt. Ik geloof in ‘wat je eet, ben je zelf’ en vanuit die optiek vind ik het iets onbegrijpelijks dat mensen drie keer per dag hun eten gedachteloos naar binnen werken. Mijn ambitie is dan ook om mensen een bewustere keus te laten maken in de voeding die ze kiezen."

Wat zijn jouw mediamerken?

Parool, NRC Next, Delicious, BNR Nieuwsradio, Culy.nl en Foodlog.nl

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken