Omroep Max krijgt toch geen boete voor Heel Holland Bakt
- Media
- 19 jan 2017 @ 09:12
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - MerkenRechtenTelevisie
- 19 jan 2017 @ 09:12
- Redactie Media
Omroep Max hoeft een boete van 145.000 euro toch niet te betalen. Dat heeft de rechtbank in Utrecht besloten. Het Commissariaat voor de Media had de ouderenomroep in april 2015 een boete opgelegd omdat Albert Heijn in staat zou zijn gesteld om geld te verdienen met Heel Holland Bakt-producten.
De omroep had daarmee het zogeheten dienstbaarheidsverbod overtreden, aldus de CvdM. DE omroep tekende daar indertijd direct bezwaar tegen aan, maar kreeg aanvankelijk alleen een verlaging van het boetebedrag, van 162.000 naar 145.800 euro. De Utrechtse rechter heeft nu de hele boete geschrapt, omdat er geen sprake was van een contract tussen Max en AH en er in het bakprogramma nooit is verwezen naar de bakspullen van de supermarktketen.
Merchandise-rechten bij BBC
Omroep Max had de rechten op de merchandise uit handen gegeven aan de commerciële tak van de BBC, de bedenker van de bakwedstrijd. Ook het logo van het programma is eigendom van de Britse omroep. Ahold sloot vervolgens een overeenkomst af met de Britten en kreeg daarmee de rechten van de producten in handen.
'De rechtbank erkent dat deze nalatigheid een overtreding van de zorgplicht (en dus het dienstbaarheidsverbod) kan zijn', reageert het Commissariaat. 'Echter, de rechter vindt in dit specifieke geval dat voor Omroep Max onvoldoende te voorzien was dat zij het dienstbaarheidsverbod zou overtreden.'
Om duidelijkheid te krijgen over de uitleg van het dienstbaarheidsverbod, overweegt het Commissariaat nu naar de Raad van State te stappen.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
Laatste Nieuws
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers