Brexit kan Amsterdam de Europese mediahoofdstad maken
- Media
- 10 aug 2017 @ 15:20
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ZakelijkRechtenTelevisieMedia
- 10 aug 2017 @ 15:20
- Jeroen Mirck
Amsterdam maakt grote kans op het binnenhalen van mediabedrijven die Groot-Brittannië na de brexit moeten ontvluchten om hun Europese uitzendrechten te behouden. Ook datacentra maken zich op Engeland te verlaten. De Nederlandse hoofdstad geldt als kansrijk alternatief. Daarmee krijgt de lokale strijd met Hilversum een nieuwe impuls.
Amsterdam mag de brexitbanken dan grotendeels mislopen, de stad maakt grote kans op de opvang van een Britse media-exodus, meldt Het Parool. Door brexit loopt volgens het Britse onderzoeksbureau Expert Media Partners (EMP) ongeveer de helft van de 650 mediabedrijven in Groot-Brittannië gevaar. Zij vertegenwoordigen 12.000 medewerkers en vijf miljoen pond media-omzet.
De bedrijven kunnen, op basis van de vergunningen die de Britse toezichthouder Ofcom heeft verstrekt, zonder extra toestemming nu in de hele EU uitzenden. Zodra het land de EU verlaat, zijn die Britse uitzendrechten echter waardeloos. De bedrijven zullen dan in een van de overgebleven lidstaten vergunningen moeten regelen.
'Amsterdam heeft streepje voor'
Volgens de Britse omroeporganisatie CBA moeten omroepen volgend voorjaar een keuze hebben gemaakt. Discovery Channel en Disney laten al weten serieus een verhuizing te overwegen. Ook mediabedrijven als NBC Universal, Turner Broadcasting en Modern Times Group zijn - nu nog - gevestigd in het Verenigd Koninkrijk.
Amsterdam heeft volgens Het Parool een streepje voor als uitvalsbasis, omdat hier al het Europees hoofdkantoor van de Amerikaanse gigant Viacom (onder meer MTV) is gevestigd, evenals het niet-Amerikaanse hoofdkantoor van Netflix. Net als in de financiële wereld, geldt vooral Dublin als concurrent, gevolgd door Parijs.
Op nationale schaal woedt er al jaren een strijd tussen Amsterdam en Hilversum als mediahoofdstad van het land. Die strijd krijgt door de brexit nu een nieuwe impuls, die vooral Amsterdam in de kaart lijkt te spelen. Maar goed, ook bij de Britse banken rekende de Nederlandse hoofdstad zich vooraf rijk, maar kozen de bankiers uiteindelijk massaal voor andere landen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Odido en CPNB brengen gewild telefoonboekje uit
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor het bedrijfsleven:...
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in livestream visdeurbel
- [column] Stijgende tv-tarieven en reclame-clutter vragen om...
- Column Top 5-TikTok-trends: dramatische verandering, huilende...
- [column] BvA: Wees zuinig op 'brugfunctie' van NPO
Laatste Nieuws
- Odido en CPNB brengen gewild... 19-04-2024
- DPG lanceert nieuw mediamerk voor... 18-04-2024
- Slam!-dj Anoûl zwemt voorbij in... 12-04-2024
- Onderzoek: podcastadvertising loont05-04-2024
- Hornbach pioniert met... 05-04-2024
- [RMD24] Munt voert campagne via... 03-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing