Follow The Money lijft 925 in
- Media
- 3 mei 2018 @ 00:40
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - JournalistiekZakelijkMediaOnlineNieuwsmedia
- 3 mei 2018 @ 00:40
- Jeroen Mirck
Zakensite 925.nl, tien jaar geleden opgericht door Jort Kelder, houdt op te bestaan. De site gaat op in Follow The Money, het platform voor zakelijke onderzoeksjournalistiek.
'13.227 postings, talloze affaires en een enkele flater later; uitgelezen moment om na tien jaar een punt achter ons geliefde 925 punt nl te zetten', zo schrijft Kelder in een afscheidsbericht op 925.nl.
'Waarom? Och, ook goede werken hebben een houdbaarheidsdatum. Er is al genoeg verwarring en versnippering in tijden van nepnieuws, dus dragen we onze nooit helemaal volgroeide puber over aan een, zoals ze zichzelf typeren, het ‘multimediale onderzoeksplatform Follow The Money’. Hun bereik mocht dan lang minder zijn dan dat van 925, FTM wordt gedreven door een missionaire bezieling, samengebald in het strenge credo ‘keeping them honest’.'
Geen TMG, wel FTM
Als zelfstandige site had 925.nl moeite om zichzelf te bedruipen. Daarom zocht Kelder partners. In 2014 nam Vice een belang van 25 procent in de zakensite. Drie jaar leek de site in zijn geheel te worden overgenomen door TMG, maar die deal ketste af. (Ten tijde van onderstaande video rekende Kelder nog op een heel andere uitkomst.)
Follow The Money is evenmin een enorme cashcow, maar initiator Eric Smit (oud-collega van Kelder bij Quote) is wel succesvol met spraakmakende dossiers en primeurs. Zo bracht hij VVD-voorzitter Henry Keizer ten val vanwege de malversaties met een uitvaartbedrijf - een onthulling die voor Smit en FTM-collega Kim van Keken eerder dit jaar leidde tot de fraaie eretitel Journalist van het Jaar.
FTM werkt met een betaalmuur, iets waar 925.nl zich nooit aan heeft gewaagd. De toekomst zal leren of dit verdienmodel lucratief is voor de 'kantoorknuppels' van 925.nl.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- ACM akkoord met overname RTL Nederland door DPG Media
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna en De Smurfen zet...
- Mediahuis geeft abonnees van 9 regionale dagbladen toegang tot...
- BBC Studios leidt wereldwijd op YouTube en TikTok
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’ blijft ijzersterk
Laatste Nieuws
- Cupra en Audio Obscura onthullen... 08-07-2025
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers