Follow The Money lijft 925 in

Follow The Money lijft 925 in
  • Media
  • 3 mei 2018 @ 00:40
  • 23378 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
  • JournalistiekZakelijkMediaOnlineNieuwsmedia

Zakensite 925.nl, tien jaar geleden opgericht door Jort Kelder, houdt op te bestaan. De site gaat op in Follow The Money, het platform voor zakelijke onderzoeksjournalistiek.

'13.227 postings, talloze affaires en een enkele flater later; uitgelezen moment om na tien jaar een punt achter ons geliefde 925 punt nl te zetten', zo schrijft Kelder in een afscheidsbericht op 925.nl.  

'Waarom? Och, ook goede werken hebben een houdbaarheidsdatum. Er is al genoeg verwarring en versnippering in tijden van nepnieuws, dus dragen we onze nooit helemaal volgroeide puber over aan een, zoals ze zichzelf typeren, het ‘multimediale onderzoeksplatform Follow The Money’. Hun bereik mocht dan lang minder zijn dan dat van 925, FTM wordt gedreven door een missionaire bezieling, samengebald in het strenge credo ‘keeping them honest’.' 

Geen TMG, wel FTM

Als zelfstandige site had 925.nl moeite om zichzelf te bedruipen. Daarom zocht Kelder partners. In 2014 nam Vice een belang van 25 procent in de zakensite. Drie jaar leek de site in zijn geheel te worden overgenomen door TMG, maar die deal ketste af. (Ten tijde van onderstaande video rekende Kelder nog op een heel andere uitkomst.)

Follow The Money is evenmin een enorme cashcow, maar initiator Eric Smit (oud-collega van Kelder bij Quote) is wel succesvol met spraakmakende dossiers en primeurs. Zo bracht hij VVD-voorzitter Henry Keizer ten val vanwege de malversaties met een uitvaartbedrijf - een onthulling die voor Smit en FTM-collega Kim van Keken eerder dit jaar leidde tot de fraaie eretitel Journalist van het Jaar.

FTM werkt met een betaalmuur, iets waar 925.nl zich nooit aan heeft gewaagd. De toekomst zal leren of dit verdienmodel lucratief is voor de 'kantoorknuppels' van 925.nl.




Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken