NPO blijft op FM tot 2030
- Media
- 8 aug 2019 @ 10:45
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - ZakelijkRadio
- 8 aug 2019 @ 10:45
- Jeroen Mirck
De Nederlandse Publieke Omroep blijft nog zeker tot 2030 via het analoge FM-netwerk uitzenden. Dit blijkt uit een openbare aanbesteding. Het huidige contract met Broadcast Partners loopt af.
De openbare aanbesteding voor een nieuw contract, waar Emerce de hand op wist te leggen, is goed voor 24 miljoen euro en betreft vier radiozenders. Er waren plannen om in Nederland eerder met FM te stoppen. Ervaringen uit Noorwegen, dat in 2017 stopte met FM, zijn negatief: het digitale alternatief DAB+ is er niet echt populair.
In 2014 opperde toenmalig minister Henk Kamp dat het afbouwen van analoge FM-uitzendingen kon beginnen, zo meldt Villamedia.nl, maar in de praktijk blijft FM-radio populair en is het luisteraandeel via DAB+ niet dusdanig gegroeid dat de overstap een logische zou zijn.
Digitaal hybride radio
Hoe we radio luisteren is aan verandering onderhevig, maar waar het precies naartoe groeit blijkt lastig te voorspellen. NPO-directeur Audio Jurre Bosman voorspelde in 2017 dat luisteraars in de toekomst ‘digitaal hybride’ radio zullen luisteren: soms via DAB+, soms via mobiele apps en dan weer over wifi-netwerken. FM komt in dit soort toekomstvisies nooit terug, maar de NPO blijft het netwerk voorlopig nog trouw.
Beeld; Pixabay
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Kabinet wil concessie NPO met twee... 29-03-2024
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing