NPO blijft op FM tot 2030

NPO blijft op FM tot 2030
  • Media
  • 8 aug 2019 @ 10:45
  • 12250 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • ZakelijkRadio

De Nederlandse Publieke Omroep blijft nog zeker tot 2030 via het analoge FM-netwerk uitzenden. Dit blijkt uit een openbare aanbesteding. Het huidige contract met Broadcast Partners loopt af.

De openbare aanbesteding voor een nieuw contract, waar Emerce de hand op wist te leggen, is goed voor 24 miljoen euro en betreft vier radiozenders. Er waren plannen om in Nederland eerder met FM te stoppen. Ervaringen uit Noorwegen, dat in 2017 stopte met FM, zijn negatief: het digitale alternatief DAB+ is er niet echt populair.

In 2014 opperde toenmalig minister Henk Kamp dat het afbouwen van analoge FM-uitzendingen kon beginnen, zo meldt Villamedia.nl, maar in de praktijk blijft FM-radio populair en is het luisteraandeel via DAB+ niet dusdanig gegroeid dat de overstap een logische zou zijn.

Digitaal hybride radio

Hoe we radio luisteren is aan verandering onderhevig, maar waar het precies naartoe groeit blijkt lastig te voorspellen. NPO-directeur Audio Jurre Bosman voorspelde in 2017 dat luisteraars in de toekomst ‘digitaal hybride’ radio zullen luisteren: soms via DAB+, soms via mobiele apps en dan weer over wifi-netwerken. FM komt in dit soort toekomstvisies nooit terug, maar de NPO blijft het netwerk voorlopig nog trouw.

Beeld; Pixabay

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken