Mediahuis Nederland schrapt 68 banen advertentieafdeling
- Media
- 10 jun 2020 @ 17:02
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune
- 10 jun 2020 @ 17:02
- Sjaak Hoogkamer
Mediahuis Nederland, uitgever van onder andere De Telegraaf, gaat 68 banen schrappen op zijn advertentieafdeling. De malaise op de advertentiemarkt, veroorzaakt door de coronacrisis, noodzaakt het concern tot deze maatregel.
Volgens financieel directeur Koos Boot – in een interview in de Telegraaf - zijn na de uitbraak van het coronavirus harde klappen gevallen op de advertentiemarkt.
Volgens Boot gaat het met de journalistiek en de abonnementen nog goed, maar constateert hij dat veel klanten op de advertentiemarkt hun marketingbudgetten hebben teruggedraaid, zoals reisorganisaties die grote klanten van Mediahuis zijn.
Boot: ‘We hebben van eerdere crises geleerd dat een deel van de advertentieomzet die wegvalt, later ook niet meer terugkeert als de markt al beter wordt. Zeker niet nu de economie in een recessie gaat.’
Op de advertentieafdeling van Mediahuis Nederland werken 160 van de ruim 1000 werknemers van het bedrijf, dat ook de titels van het Noord-Hollands Dagblad uitgeeft. De ontslagen zouden niet alleen vallen onder verkopers van advertenties, maar ook bij andere medewerkers die betrokken zijn bij de plaatsing ervan.
Winstgevend
Volgens Boot zijn er geen plannen om ook op andere plekken binnen de organisatie in te grijpen. ‘We zijn nog steeds winstgevend en denken dit jaar zeker, maar we kunnen onze ogen niet sluiten voor de omstandigheden op de advertentiemarkt. Die gaat achteruit door corona en de economische ontwikkelingen.’ Bovendien constateert hij dat er veel concurrentie is van Amerikaanse tech bedrijven als Google en Facebook. Mediahuis is vorig jaar ook gestopt met huis-aan-huisblad De Echo en in april met de papieren editie van gratis krant Metro.
Omdat het concern winstgevend is en over een gezonde kasstroom beschikt, heeft het volgens Boot geen zin om gebruik te maken van de steunregelingen van de overheid om banen te behouden.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mediahuis geeft abonnees van 9... 04-07-2025
- BBC Studios leidt wereldwijd op... 04-07-2025
- ‘Je moet de groenten van HAK hebben’... 27-06-2025
- Nieuwe Unicef-campagne met Rihanna... 27-06-2025
- ACM akkoord met overname RTL... 27-06-2025
- Viaplay sluit zich aan bij Screenforce25-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers