E-mail marketing

  • Online
  • 13 jun 2014 @ 09:00
  • Link
  • Wieger Waardenburg
    Wieger Waardenburg

    senior online marketeer, eigenaar
    XpertMarketing en Internetbureau Fris Online
  • E-mailmarketingMobile

Het blijft een populair online marketing middel. En terecht ook, het kan niet alleen bijdragen aan ‘lead nurturing’, maar ook aan retentie. Maar hoe zit het nu eigenlijk met e-mail marketing in Nederland?

36% van de e-mail wordt mobiel gelezen
Volgens Amerikaans onderzoek wordt bijna de helft van alle e-mails op mobiele apparaten geopend. Meer over die internationale ontwikkelingen vind je in het artikel e-mail marketing verschuift naar mobiel wat eerder op deze website verscheen. Nederland loopt hierin iets achter, maar de groei zit er goed in. In 2013 steeg het mobiele aandeel met ca. 24%, blijkt uit onderzoek van brancheorganisatie DDMA. In het laatste kwartaal van vorig jaar werd ruim 36% van de e-mail via mobiel gelezen.

Wat is een goede open-rate?
In de praktijk krijgen we regelmatig de vraag wat nu een goed openingspercentage is van een nieuwsbrief. Die vraag beantwoorden met een universeel gegeven is echter niet mogelijk. Openingspercentages zijn sterk afhankelijk van verschillende variabelen, waaronder:

  • De omvang van de database
  • De branche waarin u actief bent
  • De manier waarop een bestand is opgebouwd
  • Of u uw pijlen op B2B of B2C richt

Omvang en opbouw van e-mail database
Het onderzoek laat zien dat met name de omvang van de database een belangrijke rol speelt. Zo ligt het gemiddelde openingspercentage van Nederlandse e-mail marketing acties rond de 41,3% bij kleine bestanden (500-1.000 adressen). Wanneer een database echter 50.000 of meer e-mail adressen bevat, daalt dit percentage tot onder de 25%. Ook bij doorklikpercentages (CTR) van e-mail marketing campagnes tekenen dergelijke verschillen zich af. Bij de eerder genoemde kleine databases ligt dit rond de 10%, bij grotere databases van 50.000 of meer e-mail adressen daalt dit echter tot rond de 5%.

In veel gevallen zal de manier waarop de database is opgebouwd hierin natuurlijk ook een rol spelen. Hoe hoger de relevantie, hoe lager in de meeste gevallen de aantallen zijn.

Beste verzendmoment
Ook voor het beste verzendmoment geldt geen universele waarheid. In Nederland zijn donderdag, dinsdag en vrijdag de favoriete verzendmomenten, zo blijkt uit het DDMA onderzoek. Wanneer het gaat om tijdstippen zijn 10.00 uur, 12.00 uur en 16.00 uur favoriet.
Wat voor u werkt is hiermee natuurlijk niet gezegd. Wanneer uw campagnes zijn gericht op de consument, is vrijdag wellicht een goed verzendmoment. Binnen het B2B segment kan ik me dinsdag en donderdag goed voorstellen als verzendmoment. Omdat er dan nu eenmaal veel mensen aan het werk zijn, het werk (en alle e-mail) wat zich in het weekend heeft opgestapeld is verwerkt en dat men nog niet te veel bezig is met het aankomende weekend.






Experimenteer
Wat voor u werkt? Geen idee. De beste manier om daar achter te komen is door een aantal malen te experimenteren. Er zijn diverse manieren om dit te doen, de A/B test is daarbij misschien wel het beste middel. Zeker wanneer openingspercentages nogal fluctueren binnen uw lijsten, is dit een goede optie die een zo eerlijk mogelijke vergelijking maakt.

Infographic E-mail Marketing in Nederland
Hieronder treft u nog een infographic aan met een aantal resultaten die in het DDMA onderzoek naar voren zijn gekomen. Het volledig onderzoek is hier te downloaden.  Daar is ook meer informatie te vinden over de onderzoeksopzet.


 

Wieger Waardenburg

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/online bericht over de actuele stand van zaken over het online in contact komen met en verleiden van de klant, met specifieke aandacht voor onder meer e-commerce, online advertising en social media.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken