Drie insights uit de Social Media Monitor (#SMM7)
- Online
- 6 nov 2014 @ 09:00
- Link
-
Martin Kloos
head of strategy & consulting
Isobar - Social mediaOnderzoek
- 6 nov 2014 @ 09:00
- Martin Kloos
9 oktober lanceerde Social Embassy voor de 7de keer het jaarlijkse Social Media Monitor-onderzoek naar de social media-inzet van topmerken in Nederland. Aan de hand van een uitgebreide survey naar de interne organisatie van social media, een externe analyse van de social media-inzet, een presentatie van de merken en beoordeling door een panel, wordt de ranglijst van de monitor bepaald.
Na twee eerdere goede noteringen voert ING dit jaar de ranglijst van #SMM7 aan. Gevolgd door Coolblue en het Wereld Natuur Fonds. Meer over de waardering van de merken en het onderzoek lees je in het uitgebreide rapport. In dit blog wil ik stil staan bij een aantal trends die in #SMM7 naar voren kwamen.
Professionalisering van social content
Contentmarketing is natuurlijk al jaren een hot topic. Met de opkomst van social zijn merken in toenemende mate ook publishers geworden op hun eigen (social) kanalen. Uit #SMM7 blijkt dat merken steeds beter in staat zijn om met social content gericht communities te beïnvloeden en het merk te ontwikkelen. Een dagelijks of wekelijks contactmoment met een merk via social content beïnvloedt de bekendheid of perceptie rond een merk of product positief. Storytelling krijgt daarbij steeds vaker de voorkeur boven ad hoc, incidentele posts die vooral tot doel hebben om engagement te genereren. Merken communiceren bijvoorbeeld in een bepaald timeframe, gericht een boodschap in meerdere posts, die verschillende doelstellingen hebben. Zo kan een verhaal verteld worden door fans en volgers bekend te maken met een nieuw product, door vervolgens engagement uit te lokken om tot slot een propositie of aanbieding voor te leggen en om ervaringen te vragen.
Ook marketing in het moment wordt een steeds belangrijker platform voor content en advertising voor merken. Social listening speelt hierin een cruciale rol, wat dan ook door steeds meer merken wordt omarmd. Marketing in het moment gaat gelukkig verder dan een gave inhaker. Wanneer merken in staat zijn om het moment op een relevante wijze te koppelen aan hun propositie en/of een campagne wordt de aanwezigheid veel relevanter. Content die aansluit bij de mindset/actualiteit waarin een consument zich op een bepaald moment bevindt, heeft een hogere emotionele impact en vergroot de kans op het vergroten van bijvoorbeeld het (verdiende) bereik.
Toenemend resultaat uit social media-inzet
Steeds meer merken hebben hun roi uit social inzichtelijk. Inmiddels is dit voor 4 op de 10 merken helder. Hiervan blijkt de roi voor maar liefst 80 procent van deze merken positief. Deze roi zit niet alleen op zachte waarden, als verhoging van bekendheid of perceptie, ook directe resultaten worden steeds beter inzichtelijk. KLM - geen deelnemer aan de Social Media Monitor - liet eerder al doorschemeren dat zij zo’n 25 miljoen per jaar omzetten via social. Een druppel op de gloeiende plaat, maar zolang de baten groter zijn dan de kosten is de roi positief en is er ruimte om de inzet uit te bouwen.
Opvallende cases uit de top-10 kwamen van Wereld Natuur Fonds en Natuurmonumenten. Partijen waarbij social marketing een steeds prominentere plaats inneemt in hun totale marketingactiviteiten. WNF blijkt als geen ander in staat om hun (zeer omvangrijke) achterban te mobiliseren via social media en in te zetten voor webcare en crowdfunding. Natuurmonumenten bereikt via social inmiddels een vijf keer groter publiek dan via de website en weet met belachelijk hoge engagement rates interesse voor natuur te wekken op een schaal die niet eerder mogelijk was. De activatie van medewerkers en lokale focus maakt ook voor hun lokale crowdfunding initiatieven zeer succesvol.
De opkomst van ‘employed media’ oftewel de activatie van medewerkers
Unaniem waren de merken die tijdens de Inspiration Day presenteerden over de rol van medewerkers. Medewerkers worden door de topmerken in de Social Media Monitor in toenemende mate ingezet als een soort ‘vierde mediatype’: employed media. Hierbij worden de (netwerken van) medewerkers actief ingezet voor de distributie van content, maar ook voor het verkrijgen van insights. Waar in het verleden bedrijven nog erg terughoudend waren in het gebruik van social media door werknemers, worden werknemers nu steeds vaker via policies en trainingen actief gestimuleerd om - even plat gezegd - het bereik en de invloed van het merk en de organisatie te vergroten. Sprekende voorbeelden hier kwamen van ING, dat een programma heeft opgezet om verschillende typen medewerkers te stimuleren actief gebruik te maken van social en de twitterende boswachters van Natuurmonumenten. Organisaties vergemakkelijken ook in toenemende mate de distributie van content door medewerkers door tooling in te richten die - op een verantwoorde manier - mogelijk deelbare content aan medewerkers aanbiedt.
De Social Media Monitor vormt ieder jaar een realistisch ijkpunt van de prioriteiten van de social topmerken in Nederland. Het laat over de buzz en hypes van nieuwe trends heen zien wat er daadwerkelijk op de agenda staat bij merken. Naast de bovenstaande trends spraken de merken vooral over de verschuiving van social naar een advertisingkanaal en tactieken van merken om die ontwikkeling (deels) te counteren. Door bijvoorbeeld naar andere platforms dan Facebook alleen te kijken en - zoals hierboven aangegeven - de inzet van medewerkers. Daarmee blijft het vakgebied zich jaar na jaar verder ontwikkelen en kijken wij met veel enthousiasme uit naar de trends van #SMM8.
Lees ook het artikel over de Social Media Monitor 'Social media is geen marketingding meer' uit MarketingTribune 19, 4 november 2014.
-
Martin Kloos
- Werkt bij: Isobar
- Functie: head of strategy & consulting
- Website:https://www.isobar.com
- Profiel »
- ING
- SMM7
- medewerkers
- trends
- Natuurmonumenten
- crowdfunding
- Wereld natuur Fonds
- Social Embassy
- inhakers
- employed media
- engagement
- KLM
- social media
- roi
- marketing in het moment
- contentmarketing
- Social Media Monitor
- website
- webcare
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- ACM: 'Travel Sustainable programma... 25-03-2024
- [branded content] HEMA optimaliseert... 25-03-2024
- BoekTok-creators schragen verkoop... 18-03-2024
- Gedwongen verkoop TikTok VS,... 14-03-2024
- Pop-upsysteem van IAB in strijd met... 07-03-2024
- Een op drie marketingbureaus heeft... 06-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing