Lotto en NOC*NSF boos over Unibet-deal KNWU

Lotto en NOC*NSF boos over Unibet-deal KNWU
  • Sponsoring
  • 28 jan 2016 @ 10:56
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • RechtenSportPolitiekSponsorship

De sponsordeal tussen de KNWU en gokbedrijf Unibet is de wielerbond direct op kritiek van belangrijke stakeholders komen te staan: sportkoepel NOC*NSF is 'verbaasd', terwijl de grote sportsponsor De Lotto zelfs 'zeer teleurgesteld' zegt te zijn. Daarbij komt nog dat niet alleen de Tweede Kamer, maar ook de UCI-regels de deal nog kunnen dwarsbomen.

De aankondiging van de deal tussen KNWU en Unibet roept heftige reacties op. Vooral van concurrent De Lotto, die op dit moment goed voor een afdracht van miljoenen aan de wielerbond. Het loterijbedrijf zegt dat het solidariteitsprincipe wordt aangetast nu 'een directe concurrent' als partner wordt toegelaten. 

De Lotto oordeelt hard over de Unibet-deal. 'De KNWU laat zich gebruiken in een politieke lobby', zo klinkt het. 'Om onze inkomsten ook voor de toekomst te kunnen blijven genereren zet De Lotto zich in voor een fusie met de Nederlandse Staatsloterij. De keuze van de KNWU verstoort het proces van modernisering van het kansspelbeleid en is schadelijk voor de structurele financieringsmogelijkheden voor de Nederlandse sport.'

KNWU-voorzitter Marcel Wintels weerlegt op NOS.nl de kritiek. 'De afhankelijkheid van één (staats)bedrijf maakt de sport juist kwetsbaar. Ik begrijp best dat ze even schrikken nu ze zien dat er echt nieuwe grote toetreders komen. Maar dat is juist de bedoeling van die open markt.' Unibet anticipeert namelijk op de aankomende verruiming van de wet op de kansspelen.

NOC*NSF: 'Wij wisten van niks'

Vanuit koepelorganisatie NOC*NSF klinkt vooral verbazing. 'Wij waren niet ingelicht over het besluit van de KNWU', zo reageert woordvoerder Geert Slot. 'Bonden die van collectieve middelen gebruik maken, mogen geen concurrerende partijen van De Lotto aantrekken. Dat zijn afspraken die van toepassing zijn op 2016. Afhankelijk van de behandeling van de Wet KOA/Wet op de Kansspelbelasting zullen voor 2017 nieuwe afspraken gemaakt moeten worden. De overeenkomst van de KNWU met Unibet gaat pas in 2017 in, dus formeel mag dat. Maar we weten nog helemaal niet hoe de politieke besluitvorming gaat uitpakken.

De reactie van Wintels luidt: 'Wij trekken nauw op met NOC*NSF. De afgelopen maanden hebben we regelmatig met hen over nieuwe sponsorproposities gesproken. De naam van de sponsor mochten we uiteraard niet noemen, we hebben voor vertrouwelijkheid getekend.'

UCI verbiedt deal met gokbedrijf

Volgens de huidige regels van de internationale wielerunie UCI is de samenwerking met een gokbedrijf helemaal niet toegestaan. In de reglementen staat dat 'iedereen die valt onder de UCI-regels zich direct of indirect niet mag inlaten met de organisatie van weddenschappen op wielerwedstrijden.' Dit kan leiden tot een schorsing van maximaal een jaar. 

Een voorbeeld van het effect van dit UCI-beleid: de Nederlandse Toto, onderdeel van De Lotto, moest stoppen met het aanbieden van weddenschappen op wielerwedstrijden toen Lotto de sponsor werd van wielerploeg Lotto-Jumbo. Voorkennis kan namelijk gebruikt worden om in te spelen op gokuitslagen.

De KNWU beroept zich erop dat de sponsordeal uitvoerig door juristen is bekeken. Voorzitter Wintels meldde tijdens zijn persconferentie woensdag dat er ook een Plan B is voor het geval dat de politiek verruiming van de wet op kansspelen afschiet. In dat geval wordt overgeschakeld op een bescheidener deal met Unibet, zonder shirtsponsoring.

Wat de UCI-regels betreft laat Unibet weten: 'Onze interpretatie is dat deze deal met de KNWU binnen de regels van de UCI past.' 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken