Rugby World Cup: Betere ROI voor sponsoren dan bij voetbal

Rugby World Cup: Betere ROI voor sponsoren dan bij voetbal
  • Sponsoring
  • 22 sep 2015 @ 13:12
  • Link
  • Bart van Schijndel
    Bart van Schijndel


    Sport Stories
  • SponsoringSportmarketing

Afgelopen vrijdag is het WK Rugby gestart in Engeland, het land waar het rugby spel ontstaan is. Hoogst waarschijnlijk zal Nieuw-Zeeland, Zuid-Afrika of Engeland het toernooi gaan winnen. We moeten hiervoor echter nog even geduld hebben want de WK-finale staat pas gepland voor 31 Oktober. Maar buiten het sportieve gedeelte zal het toernoei vooral een marketingsucces worden, zegt Bart van Schijndel.

1. De moelijkste en belangrijkste doelgroep heeft een passie voor rugby
Grote multinationals zoals Mastercard, DHL, RBS, HSBC, Société Générale hebben geen enkele moeite met het uitdelen van hospitality-tickets. Alle klanten komen maar wat graag op uitnodiging van hen naar de stadions toe. Maar liefst zeven weken lang houdt het toernooi de gemoederen bezig. Mannen tussen de 25-40 uit de middenklasse vormen de core doelgroep van de rugbysport. Erg interessant dus voor bedrijven die producten of diensten willen verkopen aan deze mannen die wat geld te spenderen hebben.
Interessant om te weten is dat gemiddelde prijs voor een kaartje 143 Euro is en dat de kwartfinales tot en met de finale allemaal zijn uitverkocht. Dit terwijl de prijs van het kaartje ruim 20 euro duurder is dan bij het WK voetbal. Alle records zullen tijdens dit WK verbroken worden met meer dan twee miljoen toeschouwers in de dertien WK-stadions.

2. Gelimiteerde landen = maximaal ROI
Ook al is heet het event “World Cup” de beste landen komen toch uit Engeland, Ierland, Schotland, Oceanië en Zuid-Afrika. Dit betekent dat de bedrijven zich niet hoeven te focussen op global campagnes maar zeer gerichte activiteiten kunnen organiseren in deze grote belangrijke Engelstalige landen. Een sponsor van het WK Rugby is niet verplicht om de sponsoring in alle landen te activeren, dit in tegenstelling tot het WK voetbal waar dit wel een voorwaarde is, wat natuurlijk extra geld kost.
Toch kan de sponsor van het WK Rugby prestige en zichtbaarheid verkrijgen bij meer dan 800 miljoenen huishoudens via de tv uitzendingen (inclusief RTL 7 in Nederland dit jaar) en vervolgens lokaal te activeren waar het zin heeft. Commercieel gezien erg interressant en een stuk voordeliger dan een WK voetbal of Olympische Spelen.

3. Legendarische Sterren
Het WK Rugby is pas het achtste officiële toernooi, ter vergelijking het WK voetbal dat sinds 1930 al 20 edities telt. Toch heeft het event vele spelers legendarisch gemaakt. Spelers als Wilkinson, Fitzpatrick, Pienaar, Michalak, Chabal en Hastings zijn grote slimme en atletische spelers die het event heeft voortgebracht en nog steeds veel genoemd worden in de lokale pubs. De mix tussen zichtbaarheid, bekendheid, karakter en slimheid geeft sponsoren een fantastiche brand ambassador waarmee men kan pronken in de media, bij klanten, vips en gasten waaronder de CEO maar ook zijn vrouw en dochters.

4. De spirit van het spel
Men zegt dat voetbal een herensport is gespeeld door hooligans, rugby is een hooligansport gespeeld door heren. Dat is ook echt zo, fairplay en respect voor de spelers en scheidsrechter staat erg hoog in het vaandel. Dit wordt ook gewaardeerd door de sponsoren.
Tim Visser Nederlands enige deelnemer aan het wk namens Schotland zegt hierover: 'Omdat RTL 7 de wedstrijden gaat uitzenden kan het Nederlandse publiek ook kennis maken met de kenmerken van onze sport waaronder respect voor jezelf en de tegenstander en niet te vergeten de referee. Natuurlijk hoop ik ook dat ik ervoor kan zorgen dat er meer jonge kinderen in Nederland rugby gaan spelen en het spel gaan volgen.'

5. Moderne rolmodellen
Ongeacht het team – 15 man sterk – dat je support, er zit vast een favoriete speler in het team. Rugby wordt gespeeld door alle maten spelers; smal, dun, breed, snel en sterk. Ieder team heeft favoriete en knappe rolmodellen beschikbaar die geliefd zijn door de media en de bedrijven. De meeste spelers hebben een uniek imago en zijn vaak slim, goed gebekt en ook nog eens voorzien van de vele social mediatools. Hierdoor is er een zeer goede samenwerking mogelijk met deze supersterren in vergelijking met bijv. veel voetballers. Niet onbelangrijk, de ROI zal mede ook door de slimheid van de ambassadeurs op het veld een stuk hoger zijn dan in vergelijking met een samenwerking met een voetbal speler.

Ik wens alle partners (DHL, Land Rover, Societe Generale, Heineken, MasterCard, Emirates, Canon, Toshiba, Fujitsu, Duracell, Dove Men, William Grant & Sons ) van het WK rugby een fantastisch event toe en geef ik ze een welverdiend applaus voor het tonen van hun creativiteit, innovatie en lef om deze sport te stappen. Natuurlijk ben ik benieuwd om te zien welke andere merken volgen. Misschien gaat de sport nu ook nog groter worden in Japan door de senssationele eerste zege op dit nog jonge WK.


Top deals Nationale team

Adidas: Kledingleverancier Nieuw-Zeeland
AIG: Hoofdsponsor Nieuw-Zeeland
O2: Hoofdsponsor Engeland
Canterbury: Kledingleverancier Engeland
ASBA Bank: Hoofdsponsor Zuid-Afrika
Under Armour: Kledingleverancier Wales
Admiral: Hoofdsponsor Wales
Qantas: Hoofdsponsor Australië
Asics: Kledingleverancier Australië
BT Group: Hoofdsponsor Schotland
BMW: Official Partner Franse Rugby Bond Frankrijk
Nike: Kledingleverancier Frankrijk
Vodafone: Hoofdsponsor Fiji


Deze bijdrage is mede gebaseerd op artikelen van Infront Media en Repucom.

Foto: 123RF
 

Bart van Schijndel

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken