Peter Nederstigt (50) e-commercemanager VVV Texel

  • Algemeen
  • 12 mei 2016 @ 14:37
  • Link
  • Sales
    Sales


    BBP Media
  • Branded content
  • 12 mei 2016 @ 14:37
  • Sales

Peter Nederstigt (50) is sinds augustus vorig jaar e-commercemanager bij VVV Texel. Al tijdens zijn eerste sollicitatiegesprek bleek Peter de juiste man op de juiste plaats. ‘VVV Texel was al bezig met het lanceren van een nieuwe website en mijn kennis op het gebied van online marketing kwam goed van pas. De site is medio april gelanceerd. Jaarlijks bezoeken nu ruim 2 miljoen mensen www. texel.net!’

Peter wilde aanvankelijk naar de School voor Journalistiek in Utrecht. Hij had en heeft nog steeds een passie voor schrijven. Maar het liep anders. ‘Ik werd uitgeloot en koos toen voor de Nationale Hogeschool voor Toerisme en Verkeer (NHTV) in Breda. Daar zat ik ook op mijn plek. Bovendien was mijn studententijd in Breda geweldig. Na zijn studie kon Peter snel aan de slag in de toeristenbranche. Toen in 1999 internet gelanceerd werd nam hij de juiste beslissing. Hij verdiepte zich in online marketing. Een beslissing waar hij nog steeds veel profijt van heeft!

Op LinkedIn staat dat je zo’n 17 jaar heb gewerkt bij Happy Home. Hoe heb je de overgang ervaren naar online?
‘Toen ik in 1994 als inkoper in dienst kwam bij Happy Home contracteerde ik in het voorjaar vakantiehuizen en maakte ik foto’s, in de zomer ging ik zelf op vakantie. In het najaar maakte ik een dikke reisgids met foto’s van vakantiehuizen en in de winter zat ik aan de telefoon om klanten de juiste vakantiewoningen te adviseren. Dat kon ik natuurlijk heel goed, omdat ik al die huisjes zelf had gezien. In 1999 veranderde alles. Internet deed zijn intrede en het eerste wat consumenten online deden was reizen boeken.. Mijn werk veranderde. De telefoon rinkelde niet meer. Aanvankelijk dacht ik dat mijn lot was bezegeld, totdat ik me ging verdiepen in online marketing. Ik las veel boeken, had gesprekken met specialisten, trok IT’ers aan, ging zelf bloggen en verdiepte me onder meer in de mogelijkheden van Google Adwords, search engine optimalisation, e-mailmarketing, en video- en contentmarketing. Dat was een goede beslissing. We groeiden van 3000 boekingen aan de telefoon in 1999 naar 30 duizend online boekingen op de Happy Home site in 2010. Ik had mijn droombaan! De reiswereld liep voorop wat betreft online marketing.’

Waarom ben je na 17 jaar opgestapt bij Happy Home?
‘Het bedrijf kwam in zwaar weer en werd overgenomen. Dat bekende dat veel medewerkers – waaronder ikzelf – konden vertrekken. Het was niet anders. Ik ben toen gaan zwerven en kwam via Mindwize – een online marketingbureau voor goede doelen – bij Fijnopvakantie.nl terecht. Bij dat laatste bedrijf deed ik eigenlijk hetzelfde als bij Happy Home. Ik bemiddelde vakantiehuizen aan de Nederlandse kust. Eigenlijk was ik weer terug bij af.’

Toch besloot je bij Fijnopvakantie.nl weg te gaan. Wat is daarvoor de reden?
‘Het was niet te geloven, maar voor het eerst van mijn leven werd ik vorig jaar benaderd door een werving- en selectiebureau. SchaalX had mijn profiel op LinkedIn gelezen en vonden mij geschikt voor de vacature als e-commerce manager bij VVV Texel. Ik was gelijk enthousiast. Het enige nadeel was dat ik Texel wel wat ver weg vond. Ik woon namelijk in Heiloo. Daar heb ik dus even over moeten nadenken. Even, want het eerste gesprek met de directeur van VVV Texel, Wouter de Waal, verliep al heel goed. Ze vroegen me veel over online marketing en daar kon ik genoeg over vertellen. Achteraf bleek dat ze al bezig waren met het opzetten van een nieuwe website. Bij het tweede gesprek had ik 10 a-viertjes met uitgewerkte plannen meegenomen. Dat was een schot in de roos. We hadden een gepassioneerd gesprek over de juiste url’s, de kwaliteit van de vertalingen van content in Engels en Duits, de calls to action, de grote van de foto’s en de response. Toen ik over de nieuwe website hoorde, begreep ik hun interesse in mijn verhaal. Ik kreeg de baan en alles wat ik geleerd heb bij Happy Home is nu weer van toepassing.’

Hoe ziet nu je werkweek eruit?
Ik woon drie dagen per week – van maandag tot en met woensdag - op Texel en de overige dagen werk ik in Heiloo. Op Texel heb ik mijn eigen huis iets buiten Den Burg. ’s Morgens fiets tussen de weilanden, de lammetjes en de meeuwen, naar mijn werk. Dan kan ik me goed voorstellen dat jaarlijks een miljoen mensen het eiland bezoeken. Inmiddels hebben we de nieuwe website gelanceerd. We hebben twee peilers. Vier jaar geleden bezocht 15 procent van de mensen de site met een mobieltje. Dat percentage is inmiddels opgelopen tot 30 procent. De site is dus responsive voor mobiel gemaakt. De tweede innovatie is dat we het bookingsproces vereenvoudigd hebben. Het proces is teruggebracht tot 1 pagina waar de bezoeker heel eenvoudig een hotel, huis of bed & breakfast kan boeken. Verder hebben we op de de site ruim 2500 foto’s geupload en 60 video’s toegevoegd. Maar ook met informatie over de veerdienst Teso én met een webshop met souvenirs. De shop is een verlengde van de souvenirwinkel in Den Burg, waar zo’n 80 duizend toeristen per jaar komen.’

Wat zijn je ambities voor de komende jaren?
‘Ik hou me nu bezig met het monitoren van de site en met het plaatsen van content, zoals blogs. Er zijn veel mooie verhalen over Texel te vertellen. Wist je bijvoorbeeld dat ze hun eigen wodka hebben?. Verder bedenk ik hoe we nog meer bezoekers naar de site kunnen krijgen om uiteindelijk meer toeristen – ook vanuit Duitsland - naar het eiland te trekken. En dan vooral tijdens de maanden buiten het hoogseizoen.’

Geschreven door Connie Lohuis
Beeld: Zuiverbeeld
















Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken