VisitDenmark gaat cross-mediaal met contentpartner ANWB
- Algemeen
- 12 mei 2016 @ 14:18
- Link
-
Sales
BBP Media - Branded content
- 12 mei 2016 @ 14:18
- Sales
ANWB heeft organisatie breed een cross-mediale contentstrategie ontwikkeld, die de print en online platforms effectief aan elkaar verbindt. Uit inmiddels opgedane ervaring weet ANWB welke content waar én wanneer werkt voor de 4 miljoen leden. Met de vakantie voor de deur én de restyling van Reizen Magazine, legt ANWB marketeer Sheila Vermulm uit wat de mogelijkheden zijn voor externe partners in bijvoorbeeld de reisbranche. Zoals VisitDenmark , dat momenteel twee cross-mediale campagnes bij ANWB heeft ondergebracht en gebruik maakt van de slimme mediamix.
ANWB Media is bekend als de grootste uitgever binnen het umfeld vakantie – inclusief kamperen, vrije tijd en mobiliteit- en is tegelijkertijd de grootste vereniging van Nederland. Vermulm zet wat feiten op een rijtje: ‘Kampioen heeft een bereik van bijna 5 miljoen lezers, anwb.nl telt gemiddeld 5 miljoen bezoekers per maand, op facebook hebben we 184 duizend fans en op You- Tube 75 duizend views per week. Daarnaast hebben onze print magazines- met uitzondering van Op Pad - ook een online platform op anwb.nl/ vakantie, anwb.nl/kamperen of anwb.nl/fietsen. Dit vanuit de gedachte om op een efficiënte manier krachten te bundelen en nog meer te profiteren van één ANWB. Bij het invullen van de mediamix in campagneplanningen worden we steeds vaker als een serieuze partij gezien die kan adviseren, inspireren én nog belangrijker: die voor conversie, awareness, engagement met als resultaat meer boekingen, kan zorgen. Wat Vermulm stelt kan Maudy van der Laan, marketing manager bij VisitDenmark onderschrijven. Van der Laan: ‘Ik werk al 22 jaar bij VisitDenmark en al die tijd speelt de ANWB een belangrijke rol in onze marketing met onder meer het ledenmagazine Kampioen en de Kampeer en Caravan Kampioen. De laatste jaren biedt de ANWB steeds meer mogelijkheden om onze doelgroep effectief te bereiken, zoals Go Camping en ANWB Fietsen. Waar wij vroeger alleen de keuze hadden uit ‘plat adverteren’, werken wij nu met partners die met ons meedenken. De samenwerking met ANWB Media draagt veel bij aan het realiseren van onze doelstelling om Denemarken als vakantieland meer bekendheid te geven bij onze twee hoofddoelgroepen: gezinnen met kinderen en stellen reizend zonder de kinderen. En met succes! Wij merken dit in de positieve feedback die wij van onze samenwerkingspartners krijgen en de groeiende interesse voor Denemarken als vakantiebestemming.’
LEGOLAND en ANWB Wegenwacht
VisitDenmark heeft momenteel twee campagnes lopen met ANWB als partner. Van der Laan: ’De eerste crossmediale campagne is gericht op gezinnen met kinderen en heeft als focus de meivakantie. Hiervoor hebben wij de Kampioen ingezet als printmedia. Het betrof een advertorial van twee pagina´s over de meivakantie in Denemarken. Deze werd ondersteund door een aanbieding van Pharos Reizen van de ANWB. Daarnaast hebben wij ook het online platform anwb. nl ingezet om een nog groter bereik te genereren en de advertorial extra ondersteuning te bieden. ANWB is voor ons echt een sparringpartner die meedenkt over hoe wij het beste resultaat uit onze campagnes kunnen halen. Zo hebben wij mogen meedenken en een bijdrage geleverd aan het 70-jarig jubileum van de ANWB Wegenwacht. De ANWB leden werd gevraagd hun toekomstige ANWB Wegenwacht auto te ontwerpen en deze vervolgens te bouwen van LEGO. De ANWB ontving duizenden inzendingen. De winnaar mag met zijn familie in de meivakantie naar LEGOLAND in Denemarken met als ‘toetje’ het tijdelijk plaatsen van zijn zelfgemaakte ANWB Wegenwacht auto in het Nederland-gedeelte van Miniland.’ Van deze reis met special event wordt een videoitem gemaakt die online inzetbaar is via de eigen kanalen van VisitDenmark en die van de ANWB. Daarnaast wordt het item 14/15 mei uitgezonden in het ANWB programma Het Land Van..., wat vanaf 16 april, 13 weken lang iedere weekend te zien is op RTL4 met als doel Nederland te inspireren erop uit te gaan!
Drøømvakantie in Denemarken
De tweede campagne van VisitDenmark in samenwerking met de ANWB is gericht op stellen die reizen zonder kinderen en heeft als thema ‘Drøømvakantie in Denemarken’. Van der Laan: ‘Wij hebben in het december nummer van vorig jaar een advertorial geplaatst in de Kampioen, waarin wij de lezers vroegen om invulling te geven aan hun droomvakantie in Denemarken. Lezers konden op onze website aan de hand van verschillende foto´s hun droomvakantie samenstellen. Daarbij konden ze in aanmerking komen om deze droomvakantie in vervulling te zien gaan wanneer ze een aantal vragen hadden beantwoord. Ruim 600 leden hebben onze vragenlijst ingevuld, een resultaat waar wij heel tevreden mee zijn aangezien het hier gaat om conversie van print naar online. Uit de antwoorden kwam bovendien bruikbare informatie naar voren die zeker gebruikt kan worden voor productontwikkeling van het huidig reisaanbod naar Denemarken. De winnaar is inmiddels bekend en kijkt al uit naar haar droomvakantie in Denemarken.’
Merkbeleving
Sheila Vermulm: ‘Wat we met onze partners altijd afspreken is dat zij koning zijn, maar dat de lezer on- en offline de keizer is. Het gaat om de relevantie van de branded content en infotainment voor de lezers. Kwalitatieve hoogwaardige en geloofwaardige content, zoals we die zien bij VisitDenmark, is voor lezers interessant. Daarbij geloven we in de combinatie advertising én branded content met 360 graden media-inzet. Campagnes ook die een positief effect hebben op de merkbeleving van ANWB. Dan is er ook sprake van partnerschap met 3 x win; voor de leden, onze partners en de ANWB.’ ANWB is vooralsnog vooral op zoek naar partners die passen binnen de pijlers vakantie, vrije tijd en mobiliteit. Vermulm: ‘Voor beide partijen is het belangrijk dat de klanten vanuit hun merkwaarden en positionering een logische merkfit hebben met ANWB of met aanverwante merken Op Pad, Kamperen & Caravan Kampioen, Reiz&Magazine enzovoorts. Pas dan kunnen we het betrouwbare imago van ANWB koppelen aan het merk van de adverteerder.’
Geschreven door Connie Lohuis
Beeld: Zuiverbeeld
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers