'Zorgverzekeraars ondermijnen solidariteitsbeginsel'

'Zorgverzekeraars ondermijnen solidariteitsbeginsel'
  • Algemeen
  • 8 dec 2014 @ 11:10
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarktwerkingZorgverzekering

Door marketingtrucs toe te passen, weten zorgverzekeraars steeds meer jonge, gezonde klanten te vinden. Jonge mensen, die over het algemeen minder zorgkosten maken, zijn goedkoper voor verzekeraars omdat minder hoeft te worden uitgekeerd. Volgens André Rouvoet, bestuursvoorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, ondermijnen zorgverzekeraars hiermee het solidariteitsbeginsel.

In de Zorgverzekeringswet is vastgelegd dat zorgverzekeraars een acceptatieplicht hebben; zij moeten iedereen die dit wil, accepteren voor de basisverzekering. ‘Het solidariteitsbeginsel houdt in dat elke verzekerde het recht heeft op dezelfde zorg en dezelfde premie, onafhankelijk van de medische conditie. Door alleen te werven onder specifieke groepen van de bevolking, zoals jonge, gezonde of hoogopgeleide mensen, zullen andere zorgverzekeraars moeten opdraaien voor de kosten die niet-gezonde mensen maken,’ legt een woordvoerder van vergelijkingssite goedkoopstezorgverzekering.nl, uit.

‘Onwenselijke marketingpraktijken’
Rouvoet reageert in de Volkskrant op een artikel dat onlangs in dezelfde krant verscheen. In dat artikel wordt Promovendum aangehaald, die eigenlijk dezelfde zorgverzekering als VGZ aanbiedt, alleen onder een andere naam. Ook de toezichthouder op de zorg, de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de marketingpraktijken 'onwenselijk' genoemd.

Goedkoopstezorgverzekering.nl doet jaarlijks onderzoek naar de premies van alle zorgverzekeringen en bevestigt dat er veel kritische geluiden zijn. De site vergelijkt de zorgverzekeringen ieder jaar en ziet in 2015 een substantiële stijging in de premie, die hoofdzakelijk wordt verhoogd als gevolg van de vergrijzing.
 

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken