'Zorgverzekeraars ondermijnen solidariteitsbeginsel'
- Algemeen
- 8 dec 2014 @ 11:10
- Link
-
Redactie Zorgmarketing
Redactie
MarketingTribune - MarktwerkingZorgverzekering
- 8 dec 2014 @ 11:10
- Redactie Zorgmarketing
Door marketingtrucs toe te passen, weten zorgverzekeraars steeds meer jonge, gezonde klanten te vinden. Jonge mensen, die over het algemeen minder zorgkosten maken, zijn goedkoper voor verzekeraars omdat minder hoeft te worden uitgekeerd. Volgens André Rouvoet, bestuursvoorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, ondermijnen zorgverzekeraars hiermee het solidariteitsbeginsel.
In de Zorgverzekeringswet is vastgelegd dat zorgverzekeraars een acceptatieplicht hebben; zij moeten iedereen die dit wil, accepteren voor de basisverzekering. ‘Het solidariteitsbeginsel houdt in dat elke verzekerde het recht heeft op dezelfde zorg en dezelfde premie, onafhankelijk van de medische conditie. Door alleen te werven onder specifieke groepen van de bevolking, zoals jonge, gezonde of hoogopgeleide mensen, zullen andere zorgverzekeraars moeten opdraaien voor de kosten die niet-gezonde mensen maken,’ legt een woordvoerder van vergelijkingssite goedkoopstezorgverzekering.nl, uit.
‘Onwenselijke marketingpraktijken’
Rouvoet reageert in de Volkskrant op een artikel dat onlangs in dezelfde krant verscheen. In dat artikel wordt Promovendum aangehaald, die eigenlijk dezelfde zorgverzekering als VGZ aanbiedt, alleen onder een andere naam. Ook de toezichthouder op de zorg, de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de marketingpraktijken 'onwenselijk' genoemd.
Goedkoopstezorgverzekering.nl doet jaarlijks onderzoek naar de premies van alle zorgverzekeringen en bevestigt dat er veel kritische geluiden zijn. De site vergelijkt de zorgverzekeringen ieder jaar en ziet in 2015 een substantiële stijging in de premie, die hoofdzakelijk wordt verhoogd als gevolg van de vergrijzing.
-
Redactie Zorgmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/zorg/
- Profiel »
- Zorgverzekeraar
- Zorgverzekering
- Goedkoopstezorgverzekering.nl
- Vergelijkingssite
- Marketingtruc
- de Volkskrant
- Basisverzekering
- Promovendum
- Solidariteitsbeginsel
- Marktwerking
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Van tactiek naar strategische waardecreatie
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

