[Interview] oud-MT hoofdredacteur Jan Willem Grievink

[Interview] oud-MT hoofdredacteur Jan Willem Grievink
  • Algemeen
  • 24 jan 2015 @ 00:11
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Interview

MarketingTribune vierde zijn 30-jarige bestaan in 2014 met een extra dikke jubileumeditie. Wat daarin niet mocht ontbreken waren interviews met de oud-hoofdredacteuren. Lees hier het vierde interview met oud-MT hoofdredacteur Jan Willem Grievink. Grievink (62) kwam in 1992 bij NieuwsTribune. Hij werd benaderd door zijn voorgang Cees van Staal. Grievink: ‘Van Staal - en zijn companen Wim Laverman en Jan Van Buuren - hadden het bedrijf al verkocht aan de Weekblad Pers Groep. Ze wilden zich terugtrekken en hadden nieuw management nodig. Ik kreeg de combinatiefunctie directeur/hoofdredacteur aangeboden. Daarnaast was er nog een directeur commercie en een directeur financiën.’

De Weekblad Pers Groep bood Grievink een opleiding General Management aan bij De Baak Opleidingen. Grievink: ‘Ik had wel hoofdredactionele ervaring , maar geen ervaring als directeur. Ik was aangenomen op interim-basis en toch investeerde de uitgever in mij.’ Grievink bleef tot 1994 aan NieuwsTribune verbonden.

Lastige periode
Grievink vond het een lastige periode. ‘De Weekblad Pers had het gepimpte bedrijf blijkbaar met een te rooskleurige bril gekocht. De omzet zakte meteen na de verkoop al ver weg en dat betekende dat er conflicten kwamen tussen (een deel van) de oude eigenaars en de nieuwe eigenaar (Weekblad Pers Groep). En daar zit je als nieuwe directie tussenin. Uiteindelijk moesten we 23 van de 85 medewerkers ontslaan en sommige verliesgevende activiteiten staken. Op de achtergrond speelde ook al het besef dat een vakblad voor de reclamewereld niet het beste profiel voor de toekomst zou zijn. We zouden meer in de richting van merken en marketing moeten gaan opschuiven en daar hebben we de eerste aanzet toe gegeven.’

Overschat
Marketing is volgens Grievink vroeger te belangrijk gemaakt, net als reclame overigens. En broadcasting in zijn oude vorm is intussen achterhaald. Grievink: ‘Je hebt nu naast marketingcommunicatie, ook shoppermarketing, formulemarketing, trademarketing, belevingsmarketing etc. En bovenal: de consument wil zich laten vinden op het moment dat hij het zelf bepaalt. De kunst van het vermarkten van producten of merken blijft wel bestaan, maar verandert van karakter. Het is geleidelijk een fluïde spel geworden van de wisselende interactie tussen een shopper en een aanbieder. Het creëren en onderhouden van een duidelijk en relevant (authentiek) profiel is voor een formule, merk of concept van doorslaggevend belang. Veel merken hebben het ook moeilijk. Het zijn allemansvriendjes geworden en worden qua imago en kwaliteit ingehaald door premiumproducten, cultmerken en eigen merken.

FoodService Instituut
Na NieuwsTribune werd Grievink interim-directeur bij de EO en later commercieel directeur bij een supermarktketen. ‘Ik ben nu al weer bijna twaalf jaar directeur van het FoodService Instituut Nederland, een onafhankelijk instituut voor kennisontwikkeling in de foodsector. We werken voor 125 leden en vertellen hen wat er de komende tien jaar in de foodsector gaat veranderen.’

Dit artikel verscheen in MarketingTribune 17, verschijningsdatum 7 oktober 2014.

Lees ook interviews met oud-MT hoofdredacteuren Jan van Buuren en Bob van der Burg.

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken