Op weg naar een duurzame zorg

Op weg naar een duurzame zorg
  • Algemeen
  • 5 jun 2015 @ 14:30
  • Link
  • Redactie Zorgmarketing
    Redactie Zorgmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • InnovatieZiekenhuisFood

Ruim twintig zorgorganisaties, die meer dan honderd locaties vertegenwoordigen, zijn de afgelopen drie jaar actief aan de slag gegaan met het verduurzamen van hun eten en drinken. Maar dat bleek nog niet altijd even gemakkelijk. Hoe komt dat?

Deelnemende organisaties zijn ondermeer het Elisabeth Ziekenhuis, Amstelland De Luwte, Thebe en BrabantZorg de Ruwaard. Doel was om te zorgen voor meer regionale en duurzame producten, het maken van een duurzaamheidsbeleid, communicatie over duurzaamheid, voedselverspilling en het betrekken van cliënten bij het proces. Het project 'Lekker betrokken' ondersteunde de instellingen.

‘Lekker Betrokken!’ is een driejarig project dat als doel heeft het verder verduurzamen van de zorgsector op de gebieden product (zowel food als non-food), proces en mens.. Opdrachtgever is de Hospitality Management Nederland (vHMN). ‘Lekker Betrokken! is gestart in 2012 en is afgesloten in april 2015.

Kantekeningen
De organisatie noemt het project succesvol maar maakt ook enkele kanttekeningen. Zo is een aantal deelnemende zorginstellingen gedurende het traject afgehaakt of hebben hun activiteiten t.a.v. duurzaamheid on hold gezet. Redenen hiervoor waren onvoldoende ondersteuning vanuit het management of het toekennen van onvoldoende prioriteit aan dit onderwerp vanuit de organisatie. 'Dat was erg jammer, met name omdat de werkvloer vaak aangaf dat hiermee kansen (en kostenbesparingen) bleven liggen,' laat de organisatie weten.

Ook wordt de beperkte animo voor duurzaamheid bij distributeurs genoemd. 'Een vooraf gegarandeerde afzet, waarbij alleen geredeneerd werd vanuit de eigen meerwaarde, maakte inzet van duurzame producten voor zorginstellingen soms nog erg lastig.'

Onderzoek

Na de zomervakantie zullen vanuit 'Lekker Betrokken!' nog een aantal inspiratiefilmpjes over duurzaamheid via Twitter worden verspreid (twitter: @phyllisdenbrok). Deze zijn gemaakt door studenten van Sint Lucas i.s.m. IntraKoop en Phliss.
Ook zullen dan de resultaten van het onderzoek vanuit Hotelmanagement Foodservice Hogeschool Zuyd gepresenteerd worden. Dit onderzoek gaat over duurzaamheid binnen de zorgsector vanuit het brede gebied van eten en drinken en is een vervolgonderzoek over een 2 jaar eerder gehouden onderzoek over dit onderwerp.

Redactie Zorgmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken