Nieuw Swocc onderzoek helpt bij sensory branding technieken

- Algemeen
- 17 dec 2021 @ 15:59
- 27649 x gelezen
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodStrategieOnderzoek
- 17 dec 2021 @ 15:59
- 27649 x gelezen
- Peter van Woensel Kooy
Sensory branding - het toevoegen van sensorische stimuli zoals geur, smaak en tast aan merkcommunicatie - wordt door veel marketingprofessionals gezien als een aantrekkelijke optie om het palet aan communicatiemogelijkheden te vergroten. Maar wat weten we precies over de effectiviteit van deze brandingtechnieken? En hoe werken ze eigenlijk?
In Swocc publicatie 84 ‘Sensory branding’ onderzoekt Ivar Vermeulen hoe je sensory branding kunt inzetten voor een sterker merk. De resultaten van zowel bestaande als nieuwe studies geven de lezer handvatten om sensory brandingtechnieken op een effectieve manier in te zetten in de eigen merkcommunicatie. De publicatie beantwoordt de volgende vragen:
- Hoe verschilt sensory branding van andere vormen van branding?
- Wat zijn de mogelijkheden van sensory branding voor marketingcommunicatie?
- Wat weten we over de effectiviteit van deze branding techniek?
- Hoe kan je sensory branding effectief toepassen in de praktijk?
Sensory branding benadrukt onderscheid met concurrerende merken
In deze Swocc-publicatie is de wetenschappelijke literatuur over sensory branding systematisch samengevat en waar nodig aangevuld. Op basis hiervan is de volgende ‘nieuwe definitie’ van sensory branding gegeven:
'Sensory branding is een complementaire vorm branding die gebruik maakt van impliciete geur-, smaak-, tast-, visuele en geluidsstimuli', aldus onderzoeker Vermeulen.
Nieuw empirisch bewijs is in deze publicatie gegeven door vijf experimenten. Uit de literatuurreview bleek dat er tot nu toe weinig aandacht was besteed aan de potentie van sensory stimuli om specifieke (onderscheidende, positieve) merkeigenschappen voor het voetlicht te krijgen. De experimenten, waaraan in totaal meer dan 1800 mensen meededen, tonen aan dat het (in ieder geval via geur, smaak en tast) mogelijk is om merkeigenschappen zodanig te benadrukken dat consumenten makkelijker het onderscheid tussen concurrerende merken kunnen zien. Hiermee is een bestaande lacune in de literatuur opgevuld. De publicatie biedt tevens handvatten voor het inzetten van sensory branding technieken in merkcommunicatie.
Op donderdag 31 maart 2022 wordt de publicatie gepresenteerd tijdens de boekpresentatie. Ivar Vermeulen bespreekt samen met verschillende praktijkprofessionals de mogelijkheden van sensory branding voor merken.
Meer over hoe je sensory branding kunt inzetten voor merken lees je hier.
Het complete onderzoek van Ivar Vermeulen, getiteld ‘Sensory branding’ is uitgegeven door Swocc. De publicatie is exclusief beschikbaar voor begunstigers van de stichting.
(PvWK, foto: Oleg Magni / Pexels)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Swocc
- onderzoek
- inzetten
- sensory branding
- sterker merk
- publicatie 84
- Ivar Vermeulen
- Sensory branding
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28sep 2022
CustomerFirst Congres
- 6okt 2022
Grand Prix Content Marketing
- 13okt 2022
Shopping Today
- 1nov 2022
Dutch Podcast Conference