[Ingezonden artikel] Hoe beïnvloed je een influencer?
- 31 aug 2016 @ 10:41
- Sales
Influencers zijn de laatste jaren steeds belangrijker geworden. Door de grote hoeveelheid informatie waarmee we worden overspoeld, is er een behoefte ontstaan aan experts die dit voor ons filteren en duiden. Voor PR professionals is de inzet van influencers en journalisten een vast onderdeel geworden van hun PR-plan. Maar hoe zorg je ervoor dat influencers bereid zijn zich aan jouw merk te verbinden?
Rens Kroes, Enzo Knol, Ana Nooshin, Yara Michels; zomaar een greep uit de nieuwste influencers die Nederland rijk is. Het zijn geen journalisten, maar ‘gewone’ mensen die worden gezien als expert binnen hun vakgebied. Waar influencers vroeger bekend waren van televisie of krant, kan tegenwoordig iedereen met een smartphone influencer worden. Toch lukt het slechts een klein groepje mensen een groot publiek op te bouwen. Bekende voorbeelden zijn blogger en internet-ondernemer Nalden, Rens Kroes met 300.000 volgers op Instagram of beauty-blogger Cynthia Schultz van Miss Lipgloss met dagelijks 50.000 bezoekers op haar blog. De populariteit van deze nieuwe influencers heeft ervoor gezorgd dat de gemiddelde perslijst van PR professionals sterk is uitgebreid met allerlei vloggers, bloggers en social media influencers. Maar in welk hokje je de influencer of journalist ook stopt; ze hebben allemaal invloed op hun achterban.
Authenticiteit
Influencers inzetten als marketing voor je merk of product is niet iets nieuws. Journalisten en beroemdheden worden door PR professionals al sinds jaar en dag ingezet om te praten of te schrijven over een specifiek onderwerp met het doel hun publiek te beïnvloeden. Het belang dat aan influencers en journalisten wordt toegekend is wel gegroeid. Door meer transparantie en toegang tot informatie is het vertrouwen dat mensen hebben in traditionele media gedaald. Consumenten willen nu vooral verhalen lezen van betrouwbare en authentieke influencers. Het is dan ook niet gek dat bedrijven staan te springen om met deze influencers samen te werken. Iedereen weet dat wanneer ondernemer en internetjournalist Alexander Klöpping een nieuwe gadget adviseert of fashion blogger Negin Mirsalehi een nieuwe kledingwinkel tipt, de bezoeken zullen toenemen.
Mogelijkheden van influencer marketing
Of je nu op zoek bent naar een journalist, beroemdheid of een andere influencer: bijna allemaal zijn ze te vinden op social media. Daar vinden dan ook de meeste mogelijkheden plaats om een samenwerking op te zetten. Voorbeelden van mogelijke influencer campagnes zijn:
1. Sponsored content
Laat de influencer een stukje schrijven over je product of dienst. Dat het wordt gelabeld als ‘sponsored content’ is helemaal niet gek. Lezers zien liever dat influencers hier open en eerlijk in zijn dan dat ze verdoezelen dat ze worden betaald. Bovendien laat de influencer hiermee zien dat hij zijn naam aan het merk wil verbinden.
2. Opsturen van producten
Heb je producten die je door een blogger wilt laten reviewen? Stuur ze op en vraag of ze er iets over willen schrijven. Maar let op: deze vorm van influencer marketing heeft een grotere kans van slagen als je een goede relatie hebt opgebouwd.
3. Co-creatie met influencers
Laat influencers meedenken over de invulling van je eigen content en website. Zo heeft
HEMA bij de lancering van haar nieuwe blog influencers aangetrokken die redactionele stukken mochten schrijven om bekendheid te generen voor het platform. Daarnaast wordt de inzet merkjournalisten steeds populairder. Dit zijn journalisten die niet enkel meer nieuws schrijven voor de krant, maar ook verhalen maken voor merken.
4. Take over
Een influencer neemt een bepaalde periode (meestal dag of week) jouw social media account over en plaatst updates. Zo heeft TeamNL in aanloop van de Olympische Spelen verschillende Olympische sporters gevraagd het @TeamNL-account over te nemen om volgers te genereren. Ook zien we deze vorm van influencer campagne regelmatig terug op SnapChat.
5. Winacties
Winacties zijn nog steeds populair. Influencers zijn een ideaal vehikel om voor extra bereik te zorgen.
Vind de juiste influencer
De juiste influencer voor je campagne vinden is nog niet zo makkelijk. Tools als Meltwater kunnen je helpen bij het identificeren van relevante influencers en journalisten. Maar zomaar een influencer benaderen om iets over een bepaald onderwerp te schrijven is not done. Je zult als PR professional eerst enkele afwegingen moeten maken:
• Past de influencer bij mijn merk en doelgroep?
• Ga ik voor kwantitatief of kwalitatief bereik?
• Met welke doelstelling zet ik de influencer in?
• Ben ik bereid de influencer zijn eigen verhaal te laten vertellen?
• Wil ik de influencer beïnvloeden, belonen of betalen?
Pas wanneer je antwoord hebt op deze vragen kun je een voorstel neerleggen bij een influencer. Het belangrijkste sleutelwoord is relevantie. Een influencer in de tech-industrie zal bijvoorbeeld niet zo snel een verhaal schrijven over de nieuwste foodtrends. Maar staar je ook niet blind op het aantal volgers van de influencer. Soms is het belangrijker te kiezen voor kwalitatief (relevant!) bereik in plaats van een grote massa. Daarnaast is het voor de influencer belangrijk dat de content past bij het verhaal dat hij wil vertellen. Als dit te ver afstaat van wie hij is, is de content ongeloofwaardig en kan hij volgers verliezen. Ook als je de briefing voor de influencer goed hebt uitgedacht, kan het zijn dat hij niet direct ja zegt. Alles valt of staat uiteindelijk met het budget dat je beschikbaar hebt en de relatie die je hebt opgebouwd.
Hoe beïnvloed je een influencer?
Het opbouwen van een goede relatie met influencers is één van de belangrijkste taken van PR-professionals. Maar hoe bewerkstellig je dit? Meld je aan voor onze speciale webinar over hoe je influencers interesseert voor je merk of product en hoor van tech-journalist Jasper Bakker hoe je hem beïnvloedt.
-
Sales
- Werkt bij: BBP Media
- Functie:
- Website:
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- Dans keert terug via herseninterface
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

