VIP-experience op festivals in opkomst
- Algemeen
- 8 aug 2018 @ 11:49
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - EvenementOnderzoekOnderzoekEntertainment
- 8 aug 2018 @ 11:49
- Lucas Boon
De VIP-ervaring op festivals wint aan populariteit. Ongeveer de helft van 91 grote festivals in Europa biedt een zogenaamd VIP-pakket aan, zo wijst onderzoek van Eventbrite uit.
Denk hierbij aan glamping (luxe camping), de mogelijkheid om lange rijen over te slaan of om toegang te krijgen tot speciale area's. Ticketplatform Eventbrite stelt dat de VIP-experience potentieel een lucratieve inkomstenstroom voor festivals en concerten biedt. 'Sommigen beweren daarentegen dat VIP-upgrades een kunstmatige scheidslijn creëren die de egalitaire sfeer beïnvloedt - van oudsher de kern van een festivalervaring. Voor festivals als Mad Cool vlakbij Madrid en TRNSMT in Schotland lijkt dit al te gebeuren. De grote, allen voor VIPS bestemde areas vooraan bij optredens, bleven grotendeels leeg. Dat leverde ze een storm aan negatieve reacties op.'
Millennials laten weer weten dat ze de mogelijkheid om een vleugje luxe toe te voegen aan hun festivalervaring wel waarderen. 'Glamping op festivals is immers een aantrekkelijker alternatief dan met je laarzen in de modder een tent opzetten.'
Verdere uitkomsten:
• Het Verenigd Koninkrijk heeft duidelijk de meeste VIP-festivals in Europa, met drie van de vier festivals (75%) die betaalde upgrades aanbieden, die meestal toegang tot VIP-areas omvatten.
• In Nederland bieden de meeste populaire festivals die we onderzochten (70%) VIP-arrangementen aan, die allemaal exclusieve kampeer- en accommodatie opties bevatten. VIP-entrees zijn hier minder populair en werden alleen aangeboden door vier festivals.
• In Duitsland biedt elk tweede festival VIP-upgrades, die meestal toegang tot VIP-areas (9/10 VIP-pakketten) en glamping-opties (6/10 VIP-pakketten) omvat.
• In Ierland biedt iets meer dan de helft (55%) van de populaire festivals die we hebben beoordeeld VIP-upgrades, meestal een vorm van glamping (5/20); slechts drie festivals boden toegang tot speciale VIP-areas.
• In België biedt 82 procent van de festivals (of 9 van de 11) die we hebben beoordeeld VIP-tickets aan. Zowel glamping als VIP-areas zijn populaire add-ons. Grappig detail: een Belgisch festival biedt als onderdeel van de VIP-experience ook beter sanitair aan.
De festivals die in Nederland zijn bekeken: Lowlands, Zwarte Cross, Best Kept Secret, Down the Rabbit Hole, Awakenings, Mysteryland, Solar, Pinkpop, Indian Summer Festival, DGTL, Defqon, Decibel Outdoor, WiSH Outdoor, Dekmantel Festival, Amsterdam Music Festival, Dancevalley, Amsterdam Open Air, Milkshake Festival, Encore Festival, Woo Hah Festival.
Beeld via Alex Holyoake (Unsplash).
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Cannes Lions start forum voor sportcreativiteit
- Van turbulentie naar trots: de tweede kans van VanMoof
- Hoe creatief vakmanschap 60% nieuw publiek opleverde
- Podcastserie ‘The Next Tony’ #9 met Bakers & Bananas-founder...
- AI en DM Trendrapport 2026 Beeckestijn: AI hertekent marketing
- Goodoo: plantaardig ijs met smaak én missie
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

