[Mijn marketing] Vincent van Dijk: 'Een sterk merk praat zich vanzelf rond'

[Mijn marketing] Vincent van Dijk: 'Een sterk merk praat zich vanzelf rond'
  • Algemeen
  • 23 jul 2020 @ 16:20
  • 19934 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Vincent Van Dijk (44) is eigenaar van marketingbureau HBMEO, waarmee hij de Hotelnacht Summer Staycation organiseert. 'Op deze manier hopen we de hotels een beetje door de zomermaanden te helpen, zolang de buitenlandse kwaliteitstoerist nog niet naar Amsterdam komt.'

BBQ-camping

Samen met het team van Vermeer hebben we als HBMEO vorige week een nieuw concept gelanceerd: Camping at Olof's. Een tijdelijk barbecue-restaurant met Michelin-chef Chris Naylor als BBQ-master, in de oudste kapel van Amsterdam. Lekker laagdrempelig. Hier kunnen mensen even twee uurtjes ontspannen.

Copycats

Corona heeft de horecabranche vreselijk hard geraakt, maar gelukkig kwam er al snel veel creativiteit bovendrijven. Toprestaurants die gingen bezorgen of betaalbare daghappen maakten, mooie samenwerkingen tussen hotels, restaurants en culturele instellingen. Alleen als je flexibel en creatief bent, kun je zo'n crisis overleven. De copycats in de branche -en daar zijn er behoorlijk veel van- gaan het nog zwaar krijgen. De technologische ontwikkelingen gaan hard en de horeca ontdekt weer waar het in dit vak om draait: gastvrijheid.

Vakantieprogramma

Deze zomer organiseren we met HBMEO de Hotelnacht Summer Staycation en dat gaat het lekker. We hebben een geweldig leuk vakantieprogramma met veel diners, toeristische uitjes, culturele activiteiten. Van een cocktail cruise tot een romantisch voor twee in de Koepelkerk. Op deze manier hopen we de hotels een beetje door de zomermaanden te helpen, zolang de buitenlandse kwaliteitstoerist nog niet naar Amsterdam komt. Het is fijn om zo iets voor de stad te kunnen doen.

Zeeppompjes

Mijn favoriete merk is Marie-Stella-Maris. Kwalitatief, stijlvol, écht, maar ook met een geweldig team achter het merk. Zij voelen goed aan wat de wereld wil. Toen corona uitbrak, kwamen ze meteen met een luxe hand-sanitizer waar je handen niet droog van worden en reden ze door de stad om bij alle vaste klanten de zeeppompjes bij te vullen. Hun producten maken me elke dag blij.

Wijnbar

Rijks is een restaurant dat marketing goed in de vingers heeft. Eerst met bezorging op verschillende punten door heel Nederland, toen met afhaalontbijtjes en daarna met een wijnbar. Natuurlijk, daar zit een grote club achter (Vermaat, red.), maar ze doen het goed wat betreft creativiteit en media met Joris Bijdendijk (chef-kok, red.) als uithangbord.

Omgesmolten

De campagne van VanMoof, waarin een auto tot fiets wordt omgesmolten, vind ik mooi gemaakt. Ik begreep dat het spotje verboden is in Frankrijk, omdat 'ie negatief is voor de autobranche. Geweldig, haha.

Navelstaarderig

De reclamebranche is vrij navelstaarderig en heeft me daarom nooit aangetrokken, met al hun prijzen en reclamefeestjes. Als HBMEO zijn we al 20 jaar een buitenbeentje, denk ik. We doen het op onze eigen manier en kijken nooit naar wat andere bureaus doen. Het heeft ons sowieso jaren gekost om erachter te komen dat we eigenlijk een marketingbureau zijn.

Persoonlijke klik

Ik werk graag samen met het marketingteam van Moët Hennessy/LVMH. Creatief, professioneel, perfectionistisch en vooral ook leuk. Sowieso hebben we een paar jaar geleden besloten om alleen nog maar met leuke mensen te werken. Als er geen persoonlijke klik is, kun je nooit een goede campagne ontwikkelen.

Ouderwets

Ik vind de reclamebranche erg ouderwets. Wie zit er nog te wachten op televisiecommercials en printadvertenties? Als een concept sterk is, zoals Swapfits of Sixt Share, dan heb je geen advertenties nodig. Dan praat zich dat vanzelf rond.

Luisteren

De enige podcast die ik ken en luister is die van Cityguys. Die gasten zijn zo leuk. Verder raast de hele podcast-trend een beetje aan me voorbij. Ik heb ook nooit tijd om te luisteren. Overdag werk ik, 's avonds heb ik events of zit ik in een hotelbar of restaurant en als ik in bed lig ben ik niet meer in staat om naar een podcast te luisteren. Ik begrijp de trend wel, hoor. We hebben weer behoefte aan wat meer diepgang. Het echte verhaal. Luisteren.

Politiek

Het is mijn persoonlijke uitdaging om marketing en pr in te zetten om de wereld beter en mooier te maken. Vroeger wilde ik altijd de politiek in, maar als marketingbureau kun je misschien nog wel meer invloed uitoefenen op de maatschappij dan in het parlement.

Foto door Alexander Sporre.

In Mijn Marketing vragen we vakgenoten naar hun marketingfavorieten, ergernissen en uitdagingen. De rubriek verschijnt iedere maandag en donderdag online. 

Lees ook: 

Sanneke Boesveldt: 'Alleen in real life springt de vonk over'

Ginny Ramkisoen: 'Ik mag meer investeren in mijn eigen marketing'

Klaas Weima: 'Aandacht is de nieuwe valuta'

Reuben Alexander: 'Ik draag elke dag Patagonia'

Edward van de Ridder: 'Teams is vermoeiend, maar wel efficiënt'

Annelies Poelsema: 'Netflix spoiler-campagne blijft geniaal'

Safi Graauw: 'Ik wil laten zien dat cultuur versterkt'

Roel Welling: 'Bullshit verkopen is geen duurzaam model meer'

Annelies Valk: 'Dit is het jaar van Nike'

Jurry Oortwijn: 'Ook bij uitverkochte shows is marketing belangrijk'

Mariëlle Rooswinkel: 'Linda is consistent in alle uitingen'

Paul Meijer: 'Een campagne maak je gewoon samen'

Atva van Zanten: 'Marketing gaat over mens en cultuur'

Maud Pinckers: 'Marketing staat niet gelijk aan reclame'

Fleur Osté: 'Rihanna is mijn favoriete marketeer'

Hella de Weger: 'WhatsApp is nu mijn favoriete merk'

Martijn Keesmaat: 'Overdaad maakt plaats voor balans'

Jorn Agterberg: 'Radio gaat altijd door'

Nadine Ridder: 'Niet alles is een wedstrijdje'

Ard Bossema: 'Oranje Blik brengt ander positief geluid'

Patrick Stal: 'Ik nam corona in januari al serieus'

Gijsbregt Vijn: 'Werk aan de winkel, juist nu'

Anne Stokvis: 'Mooi werk maak je samen'

Daantje Dammers: 'Philips is nu van grote waarde'

Maurice Seleky: 'Op gepaste wijze zichtbaar blijven'

Annemieke Deering: 'Het werk loopt volop door'

Marnix Tiggeloven: 'We kunnen wel tegen een stootje'

Mirjam van den Broeke: 'Vooralsnog heb ik het druk'

Christian van Santen: 'Complexiteit marketing neemt toe'

Kyra Roest: 'Met merkbouwers per trein naar Cannes'

Christiaan Ruesink: 'Marketeer, stap uit je bubbel'

Patritia Pahladsingh: 'We maken meer dan alleen spotjes'

Herbert van Hoogdalem: 'Diversity-discussie is beetje onzin'

Lucas Boon

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken