[onderzoek] Overheidscampagnes bereiken Nederlander steeds minder goed
- 25 nov 2021 @ 14:42
- Ryan Baij
Het herkenningspercentage van overheidscampagnes neemt af onder Nederlanders. Waar het percentage in 2003 nog op 92% zat, is het nu 70%.
Dit en meer blijkt uit campagne onderzoek van online drukkerij Flyeralarm naar ruim 400 overheidscampagnes uit de afgelopen twee decennia. De meest herkenbare campagnes waren 'Identificatieplicht' (2004), 'Fietsverlichting' (2004) en 'Toeslagen' (2005). Het bereik van deze campagnes ligt volgens het onderzoek op 100%.
Over alle jaren gezien worden campagnes binnen het thema ‘Verkeer en Reizen’, zoals de welbekende BOB-campagne, het beste herkend door Nederlanders (84,4%). De grootste dip was te zien in 2010: toen lag het herkenningspercentage op slechts 52,4%.
Waardering
De waardering (uitgedrukt in een cijfer van 0 tot 10) van de overheidscampagnes zijn toegenomen. In 2003 werden campagnes gemiddeld met een 6,9 beoordeeld. Inmiddels is dat een 7,3.
‘Overheidscampagnes over het thema criminaliteit - waarin bijvoorbeeld onderwerpen als huiselijk geweld aan het licht worden gebracht - worden over alle jaren gezien het hoogst gewaardeerd. Campagnes rondom verkiezingen zijn juist het minst geliefd’, aldus de onderzoekers.
Lees hier het uitgebreide onderzoek.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management