[onderzoek] Overheidscampagnes bereiken Nederlander steeds minder goed
- 25 nov 2021 @ 14:42
- Ryan Baij
Het herkenningspercentage van overheidscampagnes neemt af onder Nederlanders. Waar het percentage in 2003 nog op 92% zat, is het nu 70%.
Dit en meer blijkt uit campagne onderzoek van online drukkerij Flyeralarm naar ruim 400 overheidscampagnes uit de afgelopen twee decennia. De meest herkenbare campagnes waren 'Identificatieplicht' (2004), 'Fietsverlichting' (2004) en 'Toeslagen' (2005). Het bereik van deze campagnes ligt volgens het onderzoek op 100%.
Over alle jaren gezien worden campagnes binnen het thema ‘Verkeer en Reizen’, zoals de welbekende BOB-campagne, het beste herkend door Nederlanders (84,4%). De grootste dip was te zien in 2010: toen lag het herkenningspercentage op slechts 52,4%.
Waardering
De waardering (uitgedrukt in een cijfer van 0 tot 10) van de overheidscampagnes zijn toegenomen. In 2003 werden campagnes gemiddeld met een 6,9 beoordeeld. Inmiddels is dat een 7,3.
‘Overheidscampagnes over het thema criminaliteit - waarin bijvoorbeeld onderwerpen als huiselijk geweld aan het licht worden gebracht - worden over alle jaren gezien het hoogst gewaardeerd. Campagnes rondom verkiezingen zijn juist het minst geliefd’, aldus de onderzoekers.
Lees hier het uitgebreide onderzoek.
-
Ryan Baij
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ACM: sluit geen energiecontract af per telefoon
- Keukenhof viert 75-jarig jubileum
- Ministerie van VWS lanceert campagne ‘Praat vandaag over morgen’
- Simavi en Earth Water lanceren Seksvrij Water
- International Advertising Association lanceert nieuw Benelux...
- Specsavers zet met campagne lokale winkeleigenaren in het...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing