Vervoerregio Amsterdam introduceert 'Mij Nie Appen' WhatsApp-sticker
- Algemeen
- 18 okt 2022 @ 08:27
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 18 okt 2022 @ 08:27
- Michiel van Zaane
Het gebruik van social media in het verkeer veroorzaakt ieder jaar verkeersslachtoffers en gewonden. Om dat te voorkomen heeft het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat de Mono-campagne ‘Mij Nie Appen’ gestart. De Vervoerregio Amsterdam heeft in kader van die campagne een speciale WhatsApp-sticker ontwikkeld.
De Mono-campagne van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat roept mensen op om onderweg geen berichten te lezen of te sturen. De campagne roept bestuurders dit hele najaar op om anderen te laten weten wanneer ze onderweg zijn door het delen van het simpele bericht: ‘Mij Nie Appen’. In het kader van die campagne heeft Vervoerregio Amsterdam digitale ‘Mij Nie Appen’ WhatsApp-sticker ontwikkeld. Deze sticker maakt het makkelijk om anderen te laten weten dat zij jou geen berichten moeten sturen tot je veilig op je bestemming bent aangekomen.
Ontvanger én verzender
Mono roept verkeersdeelnemers op hun smartphone op ‘stil’ of ‘niet storen’ te zetten. Mensen kunnen zich beter concentreren op het verkeer als ze niet worden afgeleid door inkomende berichten. De campagne moet het risico op afleiding verder verkleinen door voor het eerst sinds de introductie in 2018 niet meer alleen op de ontvanger maar ook op de verzender te focussen. Voordat mensen de weg op gaan, kunnen zij met een simpel ‘Mij Nie Appen’-bericht hun familie, vrienden en collega’s op de hoogte stellen dat ze niet afgeleid willen worden. Nu dus ook met de speciaal hiervoor ontwikkelde WhatsApp-sticker. De bedoeling is dat verzenders van berichten meer verantwoordelijkheid gaan voelen voor de veiligheid van de ontvanger als ze vermoeden dat die deelneemt aan het verkeer.
Handelingsperspectief
Dr. Simone Krouwer, communicatiewetenschapper en gedragsadviseur bij Behaviour Club: ‘Het doel van de nieuwe campagne is belangrijk. Er moet alleen wel een duidelijk en simpel handelingsperspectief bij de nieuwe campagne zitten om mensen te informeren dat je even niet gebeld wilt worden.’ Om dat te versterken, introduceert Vervoerregio Amsterdam de speciaal voor WhatsApp ontwikkelde sticker ‘Mij Nie Appen’. Vooral onder jongeren is dit een ingeburgerde kreet om aan te geven dat ze iets niet zien zitten. Met deze kreet in stickervorm wil Vervoerregio Amsterdam juist de jongere doelgroep aanspreken, omdat het lezen en versturen van berichten tijdens het rijden hier aanzienlijk meer voorkomt dan bij de oudere doelgroep. Bijna de helft van de Nederlandse jongeren houdt er geen rekening mee dat iemand onderweg is, terwijl ze wel weten dat afleiding tot ongelukken kan leiden. Met de sticker wordt het makkelijk en leuk om de boodschap ‘Mij Nie Appen’ snel te versturen. Zo neemt de veiligheid van bestuurders en medeweggebruikers toe en wordt keer op keer de gewenste sociale norm benadrukt dat het normaal is om niet afgeleid te worden onderweg.
Verleiding
De Mono-campagne motiveert verkeersdeelnemers er alles aan te doen om zich niet af te laten leiden. In de praktijk blijkt het nog altijd moeilijk de verleiding te weerstaan om onderweg online te zijn. Dr. Simone Krouwer: ‘We weten dat mensen het lastig vinden om meldingen van berichtjes of oproepen te negeren. We kunnen onze nieuwsgierigheid vaak maar moeilijk bedwingen, ook al denken we vooraf van wel.’ De cijfers wijzen dat uit. Ieder jaar vallen er weer tientallen dodelijke slachtoffers en nog veel meer gewonden als gevolg van ongelukken die worden veroorzaakt door de combinatie van verkeer en smartphonegebruik.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- slachtoffers
- vervoerregio amsterdam
- mono
- afleiding
- appen
- gedrag
- verkeer
- ministerie van infrastructuur en waterstaat
- ongelukken
- smartphone
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- ASN Bank kiest voor één krachtig merkbeeld
- Lego meest inspirerende onderneming van 2025
- Gut en The Valley reageren op Hertog Jan Leeuw
- Reframe presenteert DE&I-onderzoek binnen Nederlandse...
- Nieuwe Pride-campagne van KPN: eerbetoon aan generaties LGBTQIA+
- Bol en Tiny Miracles maken kunst tastbaar én sociaal met...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers