UMCG biedt patiënten virtuele tour als voorbereiding bestraling
- B2b
- 31 mei 2018 @ 10:36
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - MaatschappijVirtual Reality
- 31 mei 2018 @ 10:36
- Sjaak Hoogkamer
Kankerpatiënten van het Universitair Medisch Centrum Groningen die bestraald moeten worden, kunnen zich voortaan thuis vanaf de bank met een 'virtual reality app' hierop voorbereiden.
Na een virtuele tour over de afdeling Radiotherapie en het protonentherapiecentrum van het UMCG weten patiënten precies wat zij kunnen verwachten. Het zikenhuis hoopt hiermee eventuele angst voor bestraling weg te nemen en de voorbereiding van patiënten op met name protonenbestraling efficiënt te maken. De app is bedoeld voor kinderen en volwassenen en is er voor zowel protonen- als fotonenbestraling.
Virtuele tour
Als je wordt bestraald, kun je je kwetsbaar voelen. Je ligt alleen in een bestralingsruimte met indrukwekkende apparatuur en onbekende geluiden. En aan de bestraling gaan vaak nog veel voorbereidingen vooraf. De virtuele tour bereidt patiënten hierop voor en leidt hen onder andere langs de CT-ruimte voor het maken van een scan, de 'mouldroom', waar hulpmiddelen voor een goede positionering worden gemaakt, zoals een kussentje voor onder je benen of een fixatiemasker, en de uitslaapkamer, waar kleine kinderen na de bestraling rustig wakker kunnen worden uit hun narcose.
Hotspots
Patiënten kunnen zelf kiezen wat zij willen zien, door met hun ogen zogenoemde 'hotspots' te volgen, waardoor extra informatie in beeld en geluid beschikbaar komt. Zo kun je bijvoorbeeld ervaren hoe het is om in een CT-scanner geschoven te worden of een masker over je gezicht te krijgen. De virtuele tour is afgestemd op de patiënt: of je nu als volwassene voor fotonenbestraling komt, als kind voor protonenbestraling, of de bestraling plaatsvindt met of zonder hulpmiddelen, iedereen krijgt een virtuele rondleiding afgestemd op zijn of haar persoonlijke situatie. Voor kinderen tot 9 jaar is een tour beschikbaar waarin zij worden begeleid door het animatiefiguurtje 'Radion'. Ouders kunnen meekijken met hun kind en de route volgen die het kind kiest. Voorheen kregen kinderen die een fotonenbestraling moesten ondergaan een 'echte' rondleiding over de afdeling Radiotherapie. In het nieuwe protonentherapiecentrum is hier geen mogelijkheid voor, omdat de voorbereiding van patiënten op protonenbestraling zeer efficiënt moet gebeuren in verband met de beschikbaarheid van de protonenbundel ('beam').
De virtual reality app is ontwikkeld in samenwerking met het Groningse bedrijf VIEMR, specialist in Virtual Reality en Augmented Reality oplossingen, en creatief communicatiebureau RTRN.
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Marketingtransfers week 25, 2025
- [column] LinkedIn en PR zijn on the rise in B2B en SEO ligt op...
- Van bannerblindheid naar breinbewuste branding
- Sanne Houterman nieuwe Strategy Director bij Cheil
- Mediahuis E-commerce behaalt duurzaamheidskeurmerk
- ‘Samen bouwen aan een verhaal’: AH Retail Media Services en...
Laatste Nieuws
- Marketingtransfers week 26, 202504-07-2025
- Centraal Beheer: werkdruk zet... 03-07-2025
- Dotdotdash opent Europese hub in... 30-06-2025
- Mediahuis E-commerce behaalt... 29-06-2025
- PXR verkoopt advertentieruimte voor... 27-06-2025
- Marketingtransfers week 25, 202527-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers