TEC 2019 buiten gebaande paden

TEC 2019 buiten gebaande paden
  • B2b
  • 3 jul 2019 @ 10:33
  • 14861 x gelezen
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune

    Redactie
    MarketingTribune
  • Evenement

Het rustieke Buitenplaats Kameryck in Kamerik was de passende locatie van de vierde editie van The Experience Conference. Met als thema ‘off the beaten track’ werd een goed inhoudelijk programma gepresenteerd waar bezoekers veel inspiratie uit haalden.

De Nederlandse latintrompettist Maite Hontelé mocht het spits afbijten. In eigen land misschien niet zo bekend, maar in Latijns-Amerika is ze wereldberoemd. Tot voor kort woonde ze nog in de Colombiaanse stad Medellín, wat tien jaar lang haar woonplaats was, maar inmiddels is ze weer terug in Nederland. Dat is vrij opmerkelijk, want haar carrière bevond zich naar eigen zeggen op haar hoogtepunt. ‘En toch heb ik mijn leven compleet omgegooid’, zei Hontelé.

Voordat ze uitlegde waarom, deed ze haar bijzondere verhaal uit de doeken. Hontelé slaagde erin om in Nederland latintrompet te studeren zonder dat er een opleiding voor was, werd groot in de landen waar salsa een religie is, toerde de wereld rond en was frontvrouw van een zeer succesvolle band. Waarom gooide ze het roer dan zo radicaal om? ‘Het vuur in mij was uitgegaan en een waakvlam geworden’, legde Hontelé uit. In 2018 nam ze een break van vier maanden, en uiteindelijk besloot ze om helemaal te stoppen met muziek maken. Het was voor Hontelé tijd om het voor haar platgetreden pad te verlaten en iets anders te gaan doen. Ze begon aan een nieuwe carrière als programmeur van het International Music Meeting Festival. ‘Mensen met bands bij elkaar brengen, dat is wat ik wil. Hier gaat de vlam weer van branden.’

Toekomstscenario

De volgende sprekers, Willem van Harrewijen en Hubert van Wensen van The USP Company, wisten slim het bruggetje te maken. ‘Wij gaan ook over muziek spreken, maar dan over toekomstmuziek’, begon Van Harrewijen. Hun presentatie ging over hoe bedrijven zich kunnen voorbereiden op de toekomst, want het is lastig om tien jaar vooruit te denken. Dat kunnen ze doen door scenario thinking toe te passen. Van Harrewijen en Van Wensen adviseren om vier toekomstscenario’s te schetsen. Door een tijdhorizon te maken, data en gegevens te verzamelen, je driving focus vast te stellen en critical uncertainties te identificeren, kun je vier scenario’s schetsen. Door vervolgens goed naar early warnings te kijken, kun je bepalen welk scenario het meest waarschijnlijk is.

Bonne route!

Het plenaire programma werd afgesloten met een special guest. Theatermaker Tjerk Ridder pakte het podium en gaf een ingekorte versie van zijn voorstelling Bonne route! Hij maakte in 2017 een voettocht van Parijs naar Groningen, het Martinuspad, vergezeld door zijn ezel Lodewijk. Ridder wilde weten wat ‘delen’ vandaag de dag, in deze individualistische samenleving nog betekent. Zijn voorstelling was inspirerend en onderhoudend. Hij vertelde mooie verhalen, zong enkele liedjes en deelde inzichten die hij had opgedaan tijdens zijn drie maanden lange reis. Treed vooral buiten de gebaande paden, want daar valt genoeg bijzonders te beleven, liet Ridder met zijn voorstelling zien.  

The Experience Conference is een evenement van IDEA (Independent Dutch Event Association) en is gewijd aan de marketingkracht van live communicatie en activatie. De branchevereniging vertegenwoordigt ruim 60 professionele en onafhankelijke live communicatie en eventmarketingbureaus in Nederland.

Redactie MarketingTribune

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken