Daniëlle de Jonge: 'MarketingTroonrede is APK voor marketeers'

Daniëlle de Jonge: 'MarketingTroonrede is APK voor marketeers'
  • B2b
  • 18 sep 2019 @ 14:21
  • 16149 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Kennissessie

De MarketingTroonrede wordt dit jaar op dinsdag 24 september a.s. uitgesproken door Daniëlle de Jonge – auteur van onder meer het recent verschenen boek ‘Extreem Klantgericht’. We bellen met haar voor een korte voorbeschouwing. ‘Ik denk dat marketing nog veel meer feeling moet houden met wat er leeft onder klanten.’

De Jonge is vereerd om de troonrede te  mogen uitspreken. ‘Heel bijzonder. Het is ook een boeiend onderwerp, de impact van marketing op onze maatschappij. Een onderwerp dat aanspreekt en waarover ik ook een duidelijke mening heb. Klanten vragen namelijk steeds nadrukkelijker aan bedrijven om hun maatschappelijke rol te pakken en marketing moet dat verhaal vervolgens goed naar buiten brengen. 70% van de klanten verwacht inmiddels dat je als bedrijf een zinvolle bijdrage aan de maatschappij levert. Wil je als merk en bedrijf interessant blijven voor consumenten dan is de purpose-gedachte eigenlijk onmisbaar tegenwoordig.’

70% van de klanten verwacht inmiddels dat je als bedrijf een zinvolle bijdrage aan de maatschappij levert. Wil je als merk en bedrijf interessant blijven voor consumenten dan is de purpose-gedachte eigenlijk onmisbaar tegenwoordig

Impact

De Jonge denkt dat de impact van marketing op onze samenleving als geheel ’best fors’ is. ‘Je ziet dat de argwaan bij de klanten toeneemt. 40% van de klanten heeft twijfels over de oprechtheid van merken rondom duurzaamheid en maatschappelijke impact in hun marketing, stellen vraagtekens bij sommige uitingen en geloven de verhalen niet. Mensen worden steeds kritischer. Ik denk dat marketing nog veel meer feeling moet houden met wat er leeft onder klanten, want ik denk dat er nog veel te weinig echt wordt geluisterd naar klanten. Stel je kwetsbaar op als bedrijf en ga het gesprek aan, dan hoor je de echte verhalen van klanten. Een tevreden klant is niet meer voldoende anno 2019, bedrijven moeten harder lopen.’

Klantrelatie

De Jonge is als zelfstandig trainer, spreker en auteur een expert in eigentijdse klantrelaties. Hoe beoordeelt zij de klantgerichtheid in Nederland? ‘Wat ik zie is dat klanten betrokken willen worden bij wat bedrijven doen en denken. Passen we bij de diensten en service? Ik ben groot voorstander van co-creatie, laat klanten meedenken en zet ze aan tafel. Hoe meer je de klant bij het bedrijf en merk betrekt, hoe beter. Mooi voorbeeld is Lush, de cosmeticafabrikant uit de UK die volledig met social media is gestopt. Juist om meer aandacht te geven aan klantgerichtheid en service.’   

Ik denk dat marketing nog veel meer feeling moet houden met wat er leeft onder klanten, want ik denk dat er nog veel te weinig echt wordt geluisterd naar klanten.

Over de impact van de Marketingtroonrede is ze duidelijk: ‘Onze eigen troonrede wordt steeds belangrijker voor marketeers. Het geeft een mooie helicopterview van het vak, zie het als een soort APK voor alle marketeers. Ze mogen wat mij betreft wel meer moeite doen om te komen luisteren en de resultaten meenemen in hun plannen. Dit is een prachtige gelegenheid om even te spiegelen.’

Aan de vooravond van een nieuw decennium laat de MarketingTroonrede dit jaar haar licht schijnen over de impact van marketing op mens, markt en maatschappij.

Het event rondom de MarketingTroonrede vindt op 24 september plaats in de Jaarbeurs te Utrecht met voorbeschouwingen vanuit verschillende invalshoeken en een afsluitend gezamenlijk debat over de implicaties voor de dagelijks praktijk van marketeers en managers.

Met haar vierde editie is de MarketingTroonrede inmiddels een traditie op de vierde dinsdag in september en geeft een noodzakelijk en verfrissend hoog-over perspectief op ontwikkelingen in het vakgebied. De stichting achter de MarketingTroonrede heeft als doel de marketingfunctie binnen alle typen organisaties voor te bereiden op haar relevantie in de toekomst door zichzelf continu te innoveren.

Schrijf je nu in

Deelname is mogelijk voor iedereen met interesse in het marketingvak. En daarmee niet alleen voor marketeers maar juist ook voor mensen met een managementfunctie op het gebied van innovatie, commercie of algemeen management. Meer informatie over het programma, de kosten en om aan te melden: www.marketingtroonrede.nl

 

 

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken