Tesla! Alleen een Audi topman aantrekken is niet genoeg

  • B2b
  • 25 jul 2016 @ 09:00
  • Link
  • Bart Stovers
    Bart Stovers

    branding en marketing communicatie
    Referro / BBN Netherlands
  • Innovatie

Ex-Audi-topmanager Peter Hochholdingen gaat Tesla helpen om in 2020 de productieverwachting van 1.000.000 Tesla’s per jaar waar te maken. Moeten we dit nu zien als een geruststellend bericht dat het nu zeker goed gaat komen? Of hebben we het gevoel dat Tesla ons voor de gek houdt? Feitelijk produceerde Tesla In het eerste kwartaal 14.820 auto’s, 1280 minder dan de geplande 16.000. In het tweede kwartaal waren dat er 14.370, 2630 minder dan de verwachte 17.000!

Geld en talent ophalen alleen is niet voldoende. Tesla zal snel met duidelijk realistische berichten moeten komen hoe zij de groei naar zoveel auto’s gaat waarmaken, verder moeten zij mijlpalen communiceren in de trant van: bouw mega factory gestart; realisatie autofabriek sneller dan verwacht; oplossing voor batterij productie gevonden of nieuwe software maakt rijden in een Tesla nog veiliger.

De eerste dode is gevallen
Dat laatste is natuurlijk nog een puntje. De eerste dode in een zelfrijdende Tesla is gevallen en dat bericht is bovendien twee maanden onder de pet gehouden. Geen slimme timing betreft crisiscommunicatie, zeker niet als je de datum van de aandelenemissie erbij betrekt. Nu ontstaat het gevaar van bagatelliseren door berichten te verspreiden als: er vallen per jaar 1.000.000 dodelijke slachtoffers in het verkeer, als er 1 in een zelfrijdende auto valt dan is dat wereldnieuws. Niet doen, vertel dat maar eens aan de nabestaanden van die onfortuinlijke bestuurder.

Artikel in Fortune
Ook de uitspraak van Musk valt onder bagatelliseren, dat dit voorval “not material” is voor Tesla aandeelhouders. Het artikel in Fortune wordt nu al snel een complot genoemd om Tesla kapot te maken.  Krijgt Musk last van achtervolgingswaanzin? Dit is toch zeker niet de stijl van de man die elektrisch autorijden safe en betaalbaar wil maken voor iedereen.

Het wordt nu hoog tijd voor constructief nieuws.Ik blijf Tesla met bovengemiddelde interesse volgen.

Bart Stovers

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken