[column] Overleef een crisis: drie valkuilen

[column] Overleef een crisis: drie valkuilen
  • B2b
  • 23 jun 2020 @ 09:54
  • 10886 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

Als ondernemer maakte ik de kredietcrisis mee in 2007. Nu, in 2020, help ik als coach ondernemers om sterker uit deze coronacrisis te komen.

Veel ondernemers zien een aantal zaken over het hoofd in de manier waarop ze zakendoen. Er zijn drie grote valkuilen waar ze mogelijk instappen. Hoe je die kunt ontwijken door je zaken goed op orde te hebben, vertel ik in dit blog.

Valkuil 1. Vasthouden aan je oude stijl

Alle ondernemingen die stil kwamen te liggen door de crisis zijn ‘fysieke’ ondernemingen: ze verkopen fysieke producten en als ze diensten leveren, is fysieke aanwezigheid de norm. Coachgesprekken voer je een-op-een aan een tafel; een doktersconsult vindt plaats in de spreekkamer; beslissingen neem je met je team tijdens een meeting in een vergaderzaal. Een deel van je omzet online verdienen, voorkomt dat je ad hoc moet reageren op onvoorziene situaties.

Valkuil 2. Geen actueel, eigen relatiebestand

Maar wat als er een crisis op internet uitbreekt? Als niemand de sociale kanalen meer vertrouwt? Of Facebook en LinkedIn vallen van de ene op de andere dag om?

Dat is de reden waarom je altijd een e-maillijst moet opbouwen. Een e-maillijst is van jou. Facebook en LinkedIn kunnen omvallen, er kunnen nieuwe richtlijnen komen voor privacy op internet, maar je e-maillijst is van jou. Die kan niemand je afnemen (als je je aan de AVG hebt gehouden). En je kunt dan altijd in contact komen met je bestaande en potentiële klanten.De meeste ondernemers die ik spreek werken niet dagelijks aan hun relatiebestand. Ze zijn bezig met waar ze goed in zijn: hun dienst leveren, producten verkopen. Toch is het verstandig om aandacht te besteden aan een goed en actueel relatiebestand. Als voorbeeld moet ik denken aan mijn favoriete Griekse restaurant. De restauranthouders verwelkomen mij daar altijd heel warm, schudden me de hand en ik krijg een gratis ouzo aangeboden. Ze herkennen mij als vaste klant, maar eigenlijk weten ze niets van mij. Nog nooit hebben zij gegevens van mij genoteerd, terwijl ik er echt al jaren kom! Hadden ze contact met me kunnen zoeken via e-mail, dan hadden ze me kunnen laten weten dat ik bij hen maaltijden kan bestellen die ze ook nog gratis aan huis komen bezorgen. Dat is een gemiste kans.

Bouwen aan je emailbestand is key. Je hebt daarmee direct toegang tot de mensen die geïnteresseerd zijn in jouw aanbod

Bovendien kun je een stuk sneller, makkelijker, efficiënter en doelgerichterontdekken wat je potentiële klanten willen en nodig hebben. Als ik vandaag zo’n testcampagne lanceer, weet ik morgen welke producten of diensten ik aan moet bieden.

Om succesvol te ondernemen ten tijde van een crisis, moet je de crisis ombuigen naar nieuwe kansen

Valkuil 3. Een fixed mindset

Een fixed mindset hebben, betekent dat je in je eigenwijsheid blijft hangen en dat je het niet nodig vindt om hulp in te roepen. Want je weet het allemaal zelf wel. Wat natuurlijk onzin is. Om succesvol te ondernemen ten tijde van een crisis, moet je de crisis ombuigen naar nieuwe kansen. Dat vraagt om een aantal zaken:

⭢ het oprekken van je comfortzone;

⭢ jezelf openstellen voor nieuwe dingen;

⭢ je bestaande gedachten en overtuigingen over wat effectief is en wat werkt loslaten;

⭢ bereid zijn om te leren, je professioneel te ontwikkelen en daarin te investeren.

Ik zie mooie voorbeelden van creativiteit in de coronacrisis. Zoals Naomi, mijn dochter. Ze is danslerares en geeft al zes jaar lessen op locatie. Jarenlang vertelde ik haar dat zij haar lessen ook met een livestream online kan geven. ‘Welnee’, lachte ze dan, ‘niets voor mij. Ik kijk wel uit, al dat gedoe. Al die techniek, dat gaat toch niemand doen?’

En toen begon de crisis en kon ze geen fysieke lessen meer geven. Om toch verder te kunnen, zetten ze in no-time videolessen online voor al haar groepen. En dat bleek gewoon te werken. Haar leerlingen kunnen nu op de momenten dat het hen uitkomt, zelf een les kijken en oefenen met een spiegel. De deelnemers die feedback willen op hun vorderingen sturen een videofilmpje op dat ze zelf maken of laten maken met hun smartphone.

Naomi is blij dat ze door kon gaan met lesgeven en dat haar leerlingen aangehaakt bleven bij haar. Op het moment dat de live lessen weer mochten plaatsvinden, kon ze naadloos de draad oppakken. Iedereen blij.

Nog een paar mooie voorbeelden die aantonen dat online werken in veel gevallen wel kan:

⭢ In bejaardentehuizen wordt nu op de eigen kamer meegezongen met de samenzang via de computer.

⭢ Scholen geven langeafstandsonderwijs, terwijl ze dat jarenlang tegengehouden hebben.

⭢ Massagecursussen worden online voortgezet.

⭢ Wil je de preek van de pastoor volgen, maar kun je niet naar de kerk omdat die gesloten is? Geen punt. Dan klik je op de zoomlink die je ontvangen hebt en log je gewoon in op het webinar dat de pastoor geeft.

 

Paul Beens (1967) studeerde commerciële economie, volgde een technische opleiding en is sinds 2001 marketing- en funnelexpert en ondernemer. Zijn strategieën hebben letterlijk de manier veranderd waarop diensten en producten online worden verkocht. Het door hem ontwikkelde Impact Growth Model is gebaseerd op jarenlange studie en ervaring van de meest succesvolle ondernemers in Canada, Europa en de VS.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken