[column] Versterk jouw merk met deze duurzame marketingtrends

[column] Versterk jouw merk met deze duurzame marketingtrends
  • B2b
  • 29 jul 2020 @ 11:06
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Promotie

Nu veel bedrijven zich vol op hun online aanwezigheid richten en we online overvallen worden met advertenties, nieuwsbrieven en cookies moeten we op zoek naar nieuwe manieren om klanten te trekken, en, belangrijker, aan ons te binden.

Nieuw is het alleen niet per se, deze herontdekking van offline marketing. Waar we vroeger klanten probeerden te lokken met weggevertjes waarbij het praktisch nut ver te zoeken is, trappen de meeste mensen daar anno 2020 niet meer in.

Duurzame geschenken met toegevoegde waarde staan tegenwoordig hoog in het vaandel

Want denk eens na: juist als je online platgegooid wordt met banners en nieuwsbrieven wordt een tastbaar geschenk opeens stukken waardevoller. Je hoeft natuurlijk niet meteen te stoppen met je online marketingcampagnes, maar een cadeautje in de brievenbus moet je zien als een extraatje. En juist omdat het iets is wat niemand hóeft te doen, zorgt het voor een verrassingseffect bij klanten. Dit komt wel nauw, want prullaria leveren allesbehalve een positieve boost op voor je bedrijf. Een duurzaam geschenk is dan een slimme zet. Dit artikel biedt handvatten door vier duurzame trends op een rij zetten.

 

1.Kweek het zelf

Wie herinnert zich de AH moestuintjes nog? Ze waren een doorslaand succes omdat mensen zelf groenten konden kweken. Bij de koffieautomaat op het werk werden nog steeds de groeistrategieën besproken, maar nu van de sla en cherrytomaatjes.

Als je ergens mee aan de slag gaat, blijft het hangen. Zorg er dan ook voor dat je relaties met een geschenk aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld door een zakje met zaden van bloemen of kruiden cadeau te geven, of door je boodschap op groeipapier te bedrukken. Pas wanneer de ontvanger de zaden plant of het papier onder de grond stopt, ontstaat het eigenlijke geschenk pas. Zo’n fleurige, blijvende herinnering aan je bedrijf is natuurlijk ijzersterke marketing en het milieu wordt erdoor ontzien.

2.Functionaliteit met duurzaam design

Gadgets blijven populair, maar op een vierde USB-ventilator zitten de meeste mensen inmiddels niet meer te wachten. De trend van dit moment is functionaliteit en design in één. Voordeel voor jou als gever is dat het product dus ook echt in het zicht mag staan (uiteraard met je logo erop).

Gadgets worden dan ook steeds vaker gecombineerd met een duurzame behuizing. Zo zijn draadloze opladers en speakers van bamboe en tarwestro geen zeldzaamheid meer. Deze gadgets zijn soms zelfs multifunctioneel: je kunt je telefoon bijvoorbeeld draadloos opladen in een opbergbakje van bamboe.

Voor degenen die niet zulke liefhebbers zijn van technische snufjes zijn er originele initiatieven als Correctbook en Bambook die notitieboekjes met uitwisbare pagina’s verkopen. Een soort whiteboard, maar dan in zakformaat. Deze oneindig herbruikbare notitieboeken combineren duurzaamheid met functionaliteit in the best way possible.

3.Handgemaakt en lokaal

Hoe kunnen we weten in welke mate een product duurzaam is als de productie ver weg is gebeurd zonder transparantie over elk afzonderlijk product? Juist, helemaal niet. Daarom zien we steeds vaker dat producten weer met zorg, liefde en aandacht worden bereid. Het liefst lokaal, zodat de lijntjes kort zijn en het transport kan worden beperkt. Lokaal geproduceerde sapshotjes, streekhoning of jam vinden gretig aftrek onder liefhebbers van duurzame geschenken.

4.Producten met een verhaal

Dopper, Tony’s Chocolonely, Happy Socks: ze hebben allemaal één ding gemeen: het zijn merken met een verhaal. Een cadeautje is tegenwoordig echt pas een cadeautje als er een verhaal aan vastzit. Dit kan in de missie van het merk zitten, de totstandkoming van het product maar ook in de gebruikte materialen.

Bamboe, kurk en tarwestro worden veel gebruikt in relatiegeschenken. Maar ook bermgras en koffiedik oftewel de lokale reststromen zijn steeds populairder als grondstof. Want zeg nou zelf, aan welke pen denk je langer terug: de zoveelste plastic pen, of die ene pen die nog licht naar koffie rook omdat hij is gemaakt van gerecyclede koffieprut?

Kortom, als je ervoor kiest om relatiegeschenken op te nemen in je marketingmix, kies dan wel voor een duurzame variant. Zoals je ziet zijn die geschenken origineler waardoor ze een stuk meer effect hebben op de ontvanger. Tja, en als bedrijf anno 2020 kun je het niet maken om niet meer duurzaam te zijn. Waar ga jij je relaties mee verrassen?

Dit artikel is geschreven door Emma Benschop, content manager bij Greengiving.

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken