[column] Versterk jouw merk met deze duurzame marketingtrends
- B2b
- 29 jul 2020 @ 11:06
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - Promotie
- 29 jul 2020 @ 11:06
- Gastblogger
Nu veel bedrijven zich vol op hun online aanwezigheid richten en we online overvallen worden met advertenties, nieuwsbrieven en cookies moeten we op zoek naar nieuwe manieren om klanten te trekken, en, belangrijker, aan ons te binden.
Nieuw is het alleen niet per se, deze herontdekking van offline marketing. Waar we vroeger klanten probeerden te lokken met weggevertjes waarbij het praktisch nut ver te zoeken is, trappen de meeste mensen daar anno 2020 niet meer in.
Duurzame geschenken met toegevoegde waarde staan tegenwoordig hoog in het vaandel
Want denk eens na: juist als je online platgegooid wordt met banners en nieuwsbrieven wordt een tastbaar geschenk opeens stukken waardevoller. Je hoeft natuurlijk niet meteen te stoppen met je online marketingcampagnes, maar een cadeautje in de brievenbus moet je zien als een extraatje. En juist omdat het iets is wat niemand hóeft te doen, zorgt het voor een verrassingseffect bij klanten. Dit komt wel nauw, want prullaria leveren allesbehalve een positieve boost op voor je bedrijf. Een duurzaam geschenk is dan een slimme zet. Dit artikel biedt handvatten door vier duurzame trends op een rij zetten.
1.Kweek het zelf
Wie herinnert zich de AH moestuintjes nog? Ze waren een doorslaand succes omdat mensen zelf groenten konden kweken. Bij de koffieautomaat op het werk werden nog steeds de groeistrategieën besproken, maar nu van de sla en cherrytomaatjes.
Als je ergens mee aan de slag gaat, blijft het hangen. Zorg er dan ook voor dat je relaties met een geschenk aan de slag kunnen. Bijvoorbeeld door een zakje met zaden van bloemen of kruiden cadeau te geven, of door je boodschap op groeipapier te bedrukken. Pas wanneer de ontvanger de zaden plant of het papier onder de grond stopt, ontstaat het eigenlijke geschenk pas. Zo’n fleurige, blijvende herinnering aan je bedrijf is natuurlijk ijzersterke marketing en het milieu wordt erdoor ontzien.
2.Functionaliteit met duurzaam design
Gadgets blijven populair, maar op een vierde USB-ventilator zitten de meeste mensen inmiddels niet meer te wachten. De trend van dit moment is functionaliteit en design in één. Voordeel voor jou als gever is dat het product dus ook echt in het zicht mag staan (uiteraard met je logo erop).
Gadgets worden dan ook steeds vaker gecombineerd met een duurzame behuizing. Zo zijn draadloze opladers en speakers van bamboe en tarwestro geen zeldzaamheid meer. Deze gadgets zijn soms zelfs multifunctioneel: je kunt je telefoon bijvoorbeeld draadloos opladen in een opbergbakje van bamboe.
Voor degenen die niet zulke liefhebbers zijn van technische snufjes zijn er originele initiatieven als Correctbook en Bambook die notitieboekjes met uitwisbare pagina’s verkopen. Een soort whiteboard, maar dan in zakformaat. Deze oneindig herbruikbare notitieboeken combineren duurzaamheid met functionaliteit in the best way possible.
3.Handgemaakt en lokaal
Hoe kunnen we weten in welke mate een product duurzaam is als de productie ver weg is gebeurd zonder transparantie over elk afzonderlijk product? Juist, helemaal niet. Daarom zien we steeds vaker dat producten weer met zorg, liefde en aandacht worden bereid. Het liefst lokaal, zodat de lijntjes kort zijn en het transport kan worden beperkt. Lokaal geproduceerde sapshotjes, streekhoning of jam vinden gretig aftrek onder liefhebbers van duurzame geschenken.
4.Producten met een verhaal
Dopper, Tony’s Chocolonely, Happy Socks: ze hebben allemaal één ding gemeen: het zijn merken met een verhaal. Een cadeautje is tegenwoordig echt pas een cadeautje als er een verhaal aan vastzit. Dit kan in de missie van het merk zitten, de totstandkoming van het product maar ook in de gebruikte materialen.
Bamboe, kurk en tarwestro worden veel gebruikt in relatiegeschenken. Maar ook bermgras en koffiedik oftewel de lokale reststromen zijn steeds populairder als grondstof. Want zeg nou zelf, aan welke pen denk je langer terug: de zoveelste plastic pen, of die ene pen die nog licht naar koffie rook omdat hij is gemaakt van gerecyclede koffieprut?
Kortom, als je ervoor kiest om relatiegeschenken op te nemen in je marketingmix, kies dan wel voor een duurzame variant. Zoals je ziet zijn die geschenken origineler waardoor ze een stuk meer effect hebben op de ontvanger. Tja, en als bedrijf anno 2020 kun je het niet maken om niet meer duurzaam te zijn. Waar ga jij je relaties mee verrassen?
Dit artikel is geschreven door Emma Benschop, content manager bij Greengiving.
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Marketeer ANWB Lars Smit: Brandreview Validators was voor ons...
- [column] Concurreren met je eigen merken: goed idee?
- Martijn Jaartsveld, strategy director Stroom: Validators...
- Hokra zet met behalen ISO-certificering significante stap in...
- B2B-campagne autoverhuurder Enterprise op Europese luchthavens
- [column] SXSW: Is eenzaamheid marketingkans?
Laatste Nieuws
- Martijn Jaartsveld, strategy... 15-03-2024
- Hokra zet met behalen... 08-03-2024
- B2B-campagne autoverhuurder... 07-03-2024
- Marketeer ANWB Lars Smit:... 07-03-2024
- Lemon en Abovo Maxlead: master the... 05-03-2024
- Brandreview non-alcoholische... 04-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing