[column] Hoe trek je meer vrouwen aan?

[column] Hoe trek je meer vrouwen aan?
  • B2b
  • 9 mrt 2021 @ 11:10
  • 27296 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • HR

Al sinds 1912 vieren wij in Nederland Internationale Vrouwendag; de dag die is ontstaan omdat vrouwen wereldwijd opkwamen voor hun rechten op het gebied van (vrouwen)kiesrecht, arbeid en strijdbaarheid. De strijd binnen bedrijven voor een gezonde m/v verhouding is nog niet gestreden.

Sindsdien zijn er veel ontwikkelingen geweest op het gebied van genderdiversiteit op de werkvloer en eind 2019 was het de Tweede Kamer die instemde met het vrouwenquotum. Ondanks dat is nog steeds 5% van alle regeringsleiders man, is slechts 31% van de Tweede Kamerleden in 2020 een vrouw, en is de verhouding man-vrouw in een gemiddeld techbedrijf nog steeds 70-30%.

Ondanks alle initiatieven is het merendeel van het personeel in bedrijven nog steeds een man. Hoe hoger in het bedrijf, hoe hoger het percentage man.

Veel bedrijven willen dan ook oprecht meer genderevenwicht in hun organisatie, want het is inmiddels bewezen dat dit zorgt voor hogere verkoopcijfers en meer winst, zo blijkt uit een onderzoek van de Massachusetts Institute of Technology.  Maar hóe zorg je er dan voor dat jouw bedrijf ook daadwerkelijk meer vrouwen aantrekt en aan zich kan binden?

1.           Denk goed na over jouw vacaturetekst: vaak leveren mannen de input voor een vacature, waarbij er (onbewust) te veel wordt gevraagd naar masculiene kwaliteiten en gebruik wordt gemaakt van genderspecifiek taalgebruik. Denk hierbij aan termen als “je mannetje staan”, “fanatiek” en “besluitvaardig”. Uiteraard kan een vrouw deze eigenschappen zondermeer bezitten, echter schrikt het ook af. Kijk gerust hier eens voor wat goede voorbeelden van competenties welke je kunt inzetten wanneer je vrouwen aan wilt spreken.

2.           Zorg voor een goede werk-privé balans en communiceer dit ook: werkende vrouwen zijn vaak ook werkende moeders, en die zijn nou eenmaal gevoeliger voor een stabiele balans tussen werk en privé dan werkende vaders. Dit heeft voornamelijk te maken met de zorg voor kinderen is de conclusie van het CBS. Houdt hier dan ook rekening mee bij het maken van je vacaturetekst, maar ook tijdens de sollicitatiegesprekken.

3.           Flexibele uren: flexibele uren die je deels zelf in kunt richten zijn nou eenmaal ideaal. Voor elke ouder, maar ook zeker voor vrouwen die parttime werken. Vrouwen werken vaker parttime dan mannen en zijn dan ook enthousiaster over een werkgever die met flexibele werkuren werkt.

4.           Goed voorbeeld, doet volgen: zorg voor een vrouw in een hoge positie, die deelneemt aan het sollicitatiegesprek. Mensen zijn geneigd zich te identificeren met de persoon tegenover. Wil je een vrouw aantrekken? Zet er dus dan ook een vrouw tegenover.

5.           Spiegel niet. Het is het verlengstuk van punt 4, maar erg belangrijk. In een onderzoek gedaan door de Faculteit der Sociale Wetenschappen van het Radboud, blijkt dat mensen dit onbewust doen. Mensen zoeken dus vaak naar overeenkomsten met zichzelf. Zo zal een mannelijke CEO die een manager aan wil nemen, dus eerder geneigd zijn een man aan te nemen, die overeenkomsten heeft met hem. Doe dit niet. Kijk bewust en objectief en spiegel niet. Zo voorkom je dat je mini-me’s aan zal nemen en zorg je voor (gender)diversiteit binnen jouw bedrijf.

Deze 5 stappen zullen er helaas niet voor zorgen dat binnen no-time, de man-vrouw verdeling binnen jouw organisatie gelijk zal zijn. Maar het zorgt er wel voor dat je meer vrouwen aan kunt trekken en aan je kunt binden. En mocht je willen checken of jouw vacature inderdaad genderneutraal is, maak dan eens gebruik van data-driven recruitment of laat jouw tekst eens online testen hierop. 

 Dit blog is geschreven door Armanda Kusse, country sales manager – Lime CRM - www.lime-technologies.nl

 

Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken