[column] Energieke graaiflatie of eerlijke verdeling?

[column] Energieke graaiflatie of eerlijke verdeling?
  • B2b
  • 16 aug 2023 @ 11:16
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Na de graaiflatie van de supers constateert onze columnist Leo van Sister ook een ‘graaibeweging’ van de energieleveranciers via de heilig gekoesterde zonnepanelen. Terecht?

De graaiflatie had al toegeslagen bij de consument via een groot aantal levensmiddelenfabrikanten en supermarktorganisaties die hun prijzen op een aanmerkelijk hoger niveau brachten dan de werkelijk gemeten inflatie in ons land. De prijsverhogingen vlogen om je oren en nu de inflatie al een paar maanden minder hard stijgt, blijven de meeste levensmiddelenprijzen onverminderd hoog of dalen minder snel. Een nieuwe vorm van graaiflatie wordt hier nu aan toegevoegd, namelijk de energie graaiflatie.

Vandebron Energie legt klanten met zonnepanelen heffing op

Het energiebedrijf Vandebron gaat particuliere klanten met zonnepanelen voortaan een heffing opleggen van gemiddeld 10 tot 46 euro per maand. De verwachting is dat veel andere leveranciers dat voorbeeld snel zullen volgen. Dit is dan nog maar het begin. Het is niet uitgesloten dat daarna ook de toeslagen op de energierekening zullen stijgen. Ook leuk voor al die bedrijven en boerderijen die hun daken hebben volgelegd met zonnepanelen. Het is nu afwachten hoe onze klimaatvriendelijke overheid hierop gaat reageren.

Marketingwise is het interessant om te lezen hoe Vandebron deze nieuwe zonnepanelentoeslag bij de mensen introduceert.

Nieuw: vaste terugleveringskosten

Er wordt steeds meer zonne-energie opgewekt op Nederlandse daken. Goed nieuws voor de energietransitie! Maar het brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo worden de kosten voor het terug leveren van energie aan het net in Nederland steeds hoger en begint de verdeling van deze kosten scheef te lopen. Daarom introduceren we vaste terugleveringskosten voor zonnepaneel-eigenaren.

De hoogte van het bedrag per dag is afhankelijk van het aantal kWh dat je jaarlijks teruglevert. Voor de meeste klanten met zonnepanelen zal het om €10,- tot €49,- per maand minder voordeel gaan. Dit wordt verwerkt in het termijnbedrag. Klanten zonder zonnepanelen betalen geen vaste terugleveringskosten. (Wat verrassend).

Bron: Vandebron

Nummer 1 in energie: Essent

Vanaf 2019 zijn duurzame energiemaatschappij Vandebron en marktleider op de Nederlandse energiemarkt Essent één bedrijf met onder meer Essent, Powerhouse, energiedirect.nl. Vandebron is onderdeel van Essent geworden om ongewijzigd verder te kunnen werken aan haar missie: de opbouw van een 100% duurzaam energienetwerk door klanten te verbinden met lokale groene energieproducenten. Vandebron is dus een B-label van energiereus Essent.

Marktontwikkelingen zijn momenteel gunstig

Na de sterk gestegen energieprijzen in 2022 zijn in het najaar van dat jaar en dit voorjaar 2023 de inkoopprijzen voor energie zeer sterk gedaald. Bovendien zijn begin van de zomer de meeste energieleveranciers weer meerjarencontracten gaan aanbieden om daarmee de consument te verleiden om weer een langjarige verbintenis aan te gaan.

De aanbiedingen vliegen je om de oren en als je een keer wat opzoekt op internet komt er dankzij AI van alles voorbij op je social media-account. Dat mechanisme draait prima.

Bron: Energiezaken

Winst energiereuzen

Overigens is duidelijk dat de energiereuzen die sterk verlaagde inkoopprijzen van energie niet direct hebben doorberekend aan hun klanten. Nog altijd liggen de gasprijzen en stroomprijzen veel hoger dan hun eigen inkoopniveau. Een deel is te verklaren door in het najaar van 2022 ingekochte duurdere voorraden die eerst weggewerkt moeten worden. Maar dat verklaart niet alles.

Zo lezen we dat Essent net als haar moederbedrijf E.ON haar winst in 2022 heeft zien verdubbelen. Ook bij Eneco zag men de jaarwinst over 2022 flink stijgen. Energiereus Vattenfall kende een matig winstjaar a.g.v. vele langlopende consumentencontracten tegen lage tarieven.

Pieter Schoen, oprichter NLE verklaarde destijds: “Of je nu klant bent van Nuon, Essent of van ons, je lampje zal er niet beter van schijnen”

Bron: Vastelastenbond

Tarieven stijgen vooral door overheidsheffingen en transport

Dat de energieprijzen nog behoorlijk hoog liggen komt vooral door de heffingen op energie en de BTW die de overheid op energie legt en die dit jaar extra verhoogd zijn.  Bovendien zijn ook de transportkosten hoog. Al met al blijft de jaarrekening van de consument nog altijd flink hoger en het vermoeden is dat die ook hoog blijft, zeker hoger dan 2 jaar geleden.Overigens worden de tarieven ook door de ACM gevolgd en die stelde recentelijk nog dat de tarieven “niet onredelijk” zijn. Vreemd, omdat de ACM belanghebbende is bij energiezaken en kan transportkosten en leveringskosten vaststellen.

De consument heeft nog altijd weinig keuze

Er zijn weliswaar veel energieleveranciers, maar zij spelen vrijwel allen hetzelfde spelletje en kopen ook nog eens vaak bij elkaar in. Wat dat betreft is het zeker geen spannende markt. De tarieven liggen ook nog eens behoorlijk dicht bij elkaar. Men concurreert niet op prijs en ook niet meer op groen, want dat bieden vrijwel alle leveranciers aan.

Je vraagt je af of er wel goede strategen of marketeers bij de energiebedrijven werken. Want waar concurreert men eigenlijk op en wat is er zo uniek aan merk A of merk B? Of worden het de toekomstige innovaties die het verschil gaan maken? Hoe is het gesteld met de betrouwbaarheid?

Of worden de toeslagen op zonnepanelen wellicht een concurrentiewapen? Betaal je straks bij de een wel en bij de ander geen toeslag?

Wel zo eerlijk tegenover de mensen die GEEN zonnepalen op hun dak hebben liggen. Want die betalen uiteindelijk allemaal mee aan de zwaardere lasten die gepaard gaan met de teruggave van zonne-energie aan het net.

De nieuwe toeslag op panelen kan een eerlijkere energiepolitiek ondersteunen, maar de vraag blijft of je vanuit marketing dit op deze manier aan de klant krijgt verkocht. Voorlopig houd ik het op een nieuwe variant van graaiflatie op een product dat niet alleen zwaar gesubsidieerd wordt door de overheid, maar waarvoor ook burgers flink in de buidel moeten tasten.

Leo van Sister

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken