[Interview] To20 en Tibaco over fusiebedrijf Yoki Network

[Interview] To20 en Tibaco over fusiebedrijf Yoki Network
  • Bureaus
  • 7 okt 2015 @ 14:21
  • 24310 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InterviewDoelgroepBereikSocial mediaCommunity

Tibaco en To20, twee advertentienetwerken gericht op kids en jongeren, fuseren tot een nieuw bedrijf: Yoki Network. Aanleiding is de overname door Orange Games. MarketingTribune sprak met de managing directors Kim Witting (To20) en Teun van den Tillaart (Tibaco). 'Europese groei is een belangrijk speerpunt.'

Tibaco en To20 bundelen de krachten: is hier sprake van een fusie of een overname?

Kim Witting en Teun van den Tillaart: 'Er is sprake van een fusie. Beide bedrijven zijn overgenomen door Orange Games en zodoende vormen Tibaco en To20 nu een nieuw kids- en jongerennetwerk. We hebben ervoor gekozen om een nieuwe naam te gaan voeren: Yoki Network.'

Waarom was deze krachtenbundeling juist nu nodig?

'Tibaco en To20 zijn de grootste aanbieders van kids- en jongerenbereik in de Benelux. Door onze krachten te bundelen kunnen we een nog sterkere positie innemen in de markt. Zo kun je bijvoorbeeld denken aan mooie creaties die Tibaco al maakte en je kunt denken aan het grotere netwerk van websites dat To20 al vertegenwoordigt.'

Hoe verhouden beide bestaande bedrijven Tibaco en To20 zich tot elkaar: doen ze exact hetzelfde of brengen ze nu verschillende expertises samen?

'In de basis deden zij hetzelfde: kids en jongeren bereiken. Tibaco was erg sterk met display-campagnes op hun website Funnygames.nl, waarbij ook creatie als een belangrijke USP geldt. To20 heeft daarentegen een veel breder bereik en bereikt een bredere doelgroep, met verschillende typen campagnes, variërend van display tot branded content en mobile.'

Hoe kwamen jullie tot de nieuwe naam Yoki Network?

'Yoki Network staat voor Youth & Kids Network. We blijven ons focussen op de kids- en jongerenmarkt. Een internationale naam is belangrijk, omdat we verwachten op korte termijn Europees uit te breiden.'

Blijven de twee oude bedrijfsnamen Tibaco en To20 nog in gebruik?

'Voorlopig zijn wij ook onder de naam Tibaco en To20 nog te bereiken.'

Leidt de samenvoeging van beide bureaus tot ontslagen?

'Nee, door de groei die we verwachten te realiseren kan al het personeel blijven.'

To20 en Tibaco claimen 70% van de markt in handen te hebben. Hoe doen jullie dat in een markt die toch redelijk uitpuilt van de bureaus gespecialiseerd in jongerenmarketing?

'Er zijn meerdere bureaus gespecialiseerd in jongerenmarketing, echter hebben niet alle bureaus bereik dat zij kunnen aanbieden. Wij hebben exclusieve samenwerkingen met de grootste kids-websites, zoals Spele, Funnygames, Momio, MovieStarPlanet en veel meer.'

Wat zijn jullie belangrijkste jongerenplatforms?

'We zijn sterk op het gebied van zowel kids als jongeren. In het jongerensegment zijn wij sterk in het bereiken van jongens, we hebben namelijk vrijwel alle grote gaming- en entertainment-websites in ons portfolio. In het kidssegment kunnen we stellen dat we het grootst zijn in de markt, met in ons netwerk websites als Spele, Funnygames, Disney, Nickelodeon en MovieStarPlanet. In totaal hebben we ongeveer dertig portalen in ons portfolio.'

Wat zijn volgens Yoki momenteel de meest opvallende trends in kids- en jongerenmarketing?

'Er is veel te doen rondom video op dit moment, het kijkgedrag van kids verandert. Daarnaast worden de eerste stappen gezet op de private marketplace op de kidsmarkt. Beiden vergt van ons dat wij ons daar ook in gaan ontwikkelen en meegroeien met de markt. We willen de klant altijd kunnen adviseren en helpen met het opzetten van ook dit soort online marketing-activiteiten.'

Is verdere doorgroei een ambitie? Mikken jullie dan op een nog groter marktaandeel in Nederland of is buitenlandse expansie het uiteindelijke doel?

'Europese groei is een belangrijk speerpunt. Daarnaast kunnen we nu gezamenlijk veel meer aanbieden in de markt: een bredere doelgroep, verschillende type campagnes én creatie. Klanten kunnen eigenlijk voor al hun vragen over het bereiken van kids en jongeren bij ons terecht. Daarnaast hebben we het grootste bereik in de markt. Verdere groei is op dit moment de grootste ambitie. We verwachten snel te kunnen groeien en willen uiteindelijk marktleider worden in Europa.'

Interview: Jeroen Mirck, platformmanager Bureaus van MarketingTribune 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie
Blauw Research

Marktonderzoekbureau in Rotterdam. Marktonderzoek, zowel kwantitatief als kwalitatief onderzoek met als expertises research community's


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken