Hoofdprijzen Cannes Lions voor Samsung, Ogilvy, Almap BBDO en Droga5

Hoofdprijzen Cannes Lions voor Samsung, Ogilvy, Almap BBDO en Droga5
  • Bureaus
  • 27 jun 2016 @ 09:02
  • 24240 x gelezen
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • BekroningenCreatieAwardCannes

Het Cannes Lions Festival is zaterdag afgesloten met een reeks hoofdprijzen. Samsung werd adverteerder van het jaar, Ogilvy & Mather werd reclame-netwerk van het jaar, WPP reclame-holding van het jaar. De bureauprijzen gingen naar Droga5 (onafhankelijk bureau van het jaar) en Almap BBDO Sao Paulo. Nederland sprokkelde nog twee bronzen leeuwen, beide voor 72andSunny en Samsung in de categorie Film Craft. Daarmee sloot ons land het festival af met 20 bekroningen.

Op de slotdag werden nog vier campagne-hoofdprijzen uitgereikt. De Grand Prix Film ging naar 'Shoplifters', een commercial bestaand uit deels geanimeerde bewakingsvideo's van warenhuis Harvey Nichols door reclamebureaus Adam&Eve DDB. 'Low-budget, rijk aan verhalende kracht en enorm entertaining, waardoor onze percepties werden uitgedaagd', aldus juryvoorzitter Joe Alexander, Chief Creative Officer van The Martin Agency. Van de 2.801 inzendingen wonnen er 70 een prijs. Nederland had in deze prestigieuze categorie twee nominaties (72andSunny en 180 Amsterdam), maar won niet.

Voor 72andSunny kwam het toch nog goed, want het Amsterdamse bureau slaagde er wel in zijn beide nominaties voor de Film Craft Lions te converteren. Net als vorig jaar gingen de bekroningen naar surf-gerelateerd werk voor klant Samsung: in 2015 was er goud en brons voor 'Every Day is Day One', ditmaal tweemaal brons voor 'We Are Greater Than I'.

'Briljant werk, briljante executie'

De Grand Prix in Film Craft werd gewonnen door Droga5, met de Olympische sfeercampagne voor Under Armour waarin we topzwemmer Michael Phelps zien lijden tijdens de vele trainingsuren om ook komende zomer weer 's werelds beste te zijn. 'The winner delivered content that elevated the written script and transcended the craft so it became invisible', aldus een geïmponeerde jury. 'Craft' leverde in totaal 71 winnaars op uit 2.317 inzendingen. 

Bij de Titanium Lions werden vijf prijzen toegekend, met een Grand Prix voor #OptOutside voor REI, een productie van Venables Bell & Partners die eerder deze week ook al de Cyber Grand Prix won. Bij de Integrated Lions vielen dertien cases in de prijzen, met een hoofdprijs voor de Netflix-campagne voor House of Cards, vervaardigd door BBH New York. 'Briljant werk, briljante executie', aldus juryvoorzitter Sir John Hegarty, oprichter van... BBH.

Prijzen, prijzen, prijzen

Bij de afsluitende uitreiking werd nog veel meer prijzen uitgedeeld. Samsung Electronics werd adverteerder van het jaar, of zoals dat in Cannes heet: Creative Marketer of the Year. Bureau van het jaar werd Almap BBDO uit Sao Paulo,  met op twee en drie Grey New York en INGO uit Stockholm. Beste onafhankelijke bureau was Droga5 New York, voor Jung von Matt en Wieden+Kennedy Portland.

Netwerk van het jaar was Ogilvy & Mather (voor BBDO en Y&R), holding van het jaar was WPP, voor Omnicom en Interpublic. De Palme d’Or voor het meest bekroonde productiebedrijf ging naar het Amerikaanse bureau Tool. Tweede en derde werden Epoch Films (VS) en Stink (UK).

Ook werden er nog een paar personen individueel in het zonnetje gezet. Marcello Serpa (Almap BBDO) ontving de Lion of St. Mark vanwege zijn buitengewone bijdrage aan het vak. Blake Mycoskie, oprichter van het duurzame schoenenmerk Toms werd geëerd met de LionHeart Award vanwege zijn maatschappelijk verantwoordelijke businessmodel.

Over MVO gesproken: de Grand Prix for Good ging dit jaar naar 'Malak and the Boat' voor Unicef, een campagne van 180LA, Santa Monica, met medewerking van MediaMonks. 'Soms moet je een idee supporten waarvan nu echt het moment is', aldus juryvoorzitter John Hegarty. 'Deze campagne was enorm emotioneel en als jury hebben we een kleine rol kunnen spelen om te helpen hem onder de aandacht van meer mensen te brengen.'

Bekijk alle Nederlandse winnaars in het Cannes-dossier van MarketingTribune.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken