Nederland scoort redelijk bij Cannes Lions 2018
- Bureaus
- 25 jun 2018 @ 10:59
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CreatieCannesReclameAwardEvenement
- 25 jun 2018 @ 10:59
- Jeroen Mirck
Dit jaar geen winnaar in de categorie Sweetie of The Next Rembrandt, maar toch heeft Nederland het aardig gedaan op reclamefestival Cannes Lions. De grote Nederlandse winnaar was 'Evert_45' van KPN en N=5, met onder meer goud en de enige Grand Prix voor ons land.
In het openingsweekend van Cannes Lions 2018 werd traditiegetrouw al menige shortlist bekend, maar er volgden afgelopen week nog veel meer nominaties en bekroningen. Ook ons land blies daarbij een aardig deuntje mee.
Het eerste Nederlandse goud is verdiend op dinsdag 19 juni: Samsung SmartSuit (Cheil Amsterdam) in de categorie Mobile. Een dag later werd het nog mooier: goud én een Grand Prix voor Evert_45 van KPN en N=5, dat de boeken in gaat als de meest succesvolle Nederlandse Cannes-case van 2018.
Nederland sloot het festival uiteindelijk af met een eindscore van één Grand Prix, vier keer goud (waaronder eigen designwerk van Adidas Nederland), vijf keer zilver en 21 bronzen Leeuwen. Hieronder een overzicht van alle genomineerden, met tussen haakjes erachter of er ook daadwerkelijk een Leeuw is gewonnen.
Glass ('The Lion for Change')
- Nike: The Lioness Crest (Wieden+Kennedy Amsterdam) (ZILVER)
- Axe: #IsitOKforguys (72andSunny Amsterdam)
Innovation Lions
- Adidas: Futurecraft 4D (Adidas Amsterdam)
Titanium, Pharma, Health & Wellness, Radio & Audio, Print & Publishing, Industry Craft, Creative E-Commerce, Creative Effectiveness
- Geen Nederlandse nominaties.
Design Lions
- Nike: The Lioness Crest (Wieden+Kennedy Amsterdam) (ZILVER)
- Nike: React Game Of Go (MediaMonks Amsterdam) (2x shortlist, 2x BRONS)
- KPN: Evert_45 (N=5 Amsterdam) (2x shortlist, 1x BRONS)
- KLM: Connecting Seats (DDB & Tribal Amsterdam) (BRONS)
Mobile Lions
- KLM: Care Tag (DDB & Tribal Amsterdam)
- Samsung: SmartSuit (Samsung Benelux) (2x shortlist, 1x GOUD, 1x BRONS)
- KPN: Safe Lock (N=5 Amsterdam) (2x shortlist, 2x BRONS)
Outdoor Lions
- Nike: React Game Of Go (MediaMonks Amsterdam) (3x)
Digital Craft
- Nike: React Game Of Go (MediaMonks Amsterdam) (BRONS)
Film Craft
- Geen Nederlandse nominaties, maar wel een vermelding van Pivot Audio Amsterdam bij de Amerikaanse Gatorade-campagne 'Sisters in Sweat' van TBWA\Chiat\Day Los Angeles.
Brand Experience & Activation
- Opel: Pay with Views (JWT Amsterdam)
- Ford: Handicab (Ogilvy Amsterdam)
- KPN: Safe Lock (N=5 Amsterdam)
- KLM: Connecting Seats (DDB & Tribal Amsterdam)
- Amnesty International: Through the Eyes of a Refugee (TBWA\Neboko)
- Nike: The Lioness Crest (Wieden+Kennedy Amsterdam)
Entertainment Lions
- KPN: Evert_45 (N=5) (2x shortlist, 1x GOUD, 1x GRAND PRIX)
- Albert Heijn: Blij met Sjoerd (TBWA\Neboko) (ZILVER)
- Heineken: Holland for Gold #3 (New Amsterdam Film Company) (2x)
- Amnesty International: Through the Eyes of a Refugee (TBWA\Neboko)
- FSHD Foundation: A Comedian's Worst Nightmare (Grey Amsterdam)
- Samsung: SmartSuit (Samsung Benelux/Cheil Amsterdam)
Entertainment Lions for Music
- Absolut Vodka: #ThisIsOurHouse (First Day of Spring)
Direct Lions
- Opel: Pay with Views (JWT Amsterdam) (3x shortlist, 2x BRONS)
- Philips: Dutch Masterjuices (Ogilvy) (2x shortlist, 1x BRONS)
Media Lions
- Albert Heijn: Appie Today (TBWA\Neboko) (ZILVER)
- Albert Heijn: Blij met Sjoerd (TBWA\Neboko) (BRONS)
- Ford: Handicab (Ogilvy Amsterdam) (2x shortlist, 1x BRONS)
- Basic-Fit: Get Fit for Summer (XXS Amsterdam)
- KPN: Evert_45 (N=5 Amsterdam)
PR Lions
- Opel: Pay with Views (JWT) (3x shortlist, GOUD, ZILVER én BRONS)
- KPN: Safe Lock (N=5 Amsterdam) (2x BRONS)
- Nike: The Lioness Crest (W+K Amsterdam) (BRONS)
- Philips: Dutch Masterjuices (Ogilvy) (BRONS)
- Ford: Handicab (Ogilvy Amsterdam)
- FSHD Foundation: A Comedian's Worst Nightmare (Grey) (3x)
Social & Influencer Lions
- Adidas: Creativity Gets You Noticed (72andSunny) (BRONS)
- Amnesty: Through the Eyes of a Refugee (TBWA\Neboko) (2x)
Film Lions
- Veloretti: An Amsterdam Bicycle Story (Lemon Scented Tea)
Product Design
- Adidas: Futurecraft 4D (Adidas Amsterdam) (2x shortlist, 1x GOUD)
Sustainable Development Goals
- Amnesty International: Through the Eyes of a Refugee (TBWA\Neboko)
Disclaimer: Nederlandse productiebedrijven die werken voor buitenlandse bureaus gelden formeel niet als Nederlandse winnaar in Cannes.
Samenstelling: Jeroen Mirck, senior redacteur MarketingTribune
Wie won er vorig jaar ook alweer? Bekijk hier Dossier Cannes Lions 2017.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
- Vodafone kiest Indie voor 'Oh yeah'-campagne
- Sire rekent af met vooroordelen ouderdom
- [column] Gut Amsterdam neemt loopje met waarheid Hertog Jan
- Campagne Specsavers onderstreept maatschappelijke rol
- Kruidvat trapt zomer af met herkenbare vakantiedeals
- Heineken kiest Hagens als strategisch PR-partner
Laatste Nieuws
- Candid in financieel zwaar weer -... 02-07-2025
- Reclamecampagne vol droge humor te... 01-07-2025
- ASN Bank trapt rebranding af met... 01-07-2025
- Sire rekent af met vooroordelen... 01-07-2025
- Wefilm stelt jong creatief talent... 01-07-2025
- Dappr pleisters voor buitenspelen... 30-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation