Nederland scoort redelijk bij Cannes Lions 2018

Nederland scoort redelijk bij Cannes Lions 2018
  • Bureaus
  • 25 jun 2018 @ 10:59
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • CreatieCannesReclameAwardEvenement

Dit jaar geen winnaar in de categorie Sweetie of The Next Rembrandt, maar toch heeft Nederland het aardig gedaan op reclamefestival Cannes Lions. De grote Nederlandse winnaar was 'Evert_45' van KPN en N=5, met onder meer goud en de enige Grand Prix voor ons land.

In het openingsweekend van Cannes Lions 2018 werd traditiegetrouw al menige shortlist bekend, maar er volgden afgelopen week nog veel meer nominaties en bekroningen. Ook ons land blies daarbij een aardig deuntje mee.

Het eerste Nederlandse goud is verdiend op dinsdag 19 juni: Samsung SmartSuit (Cheil Amsterdam) in de categorie Mobile. Een dag later werd het nog mooier: goud én een Grand Prix voor Evert_45 van KPN en N=5, dat de boeken in gaat als de meest succesvolle Nederlandse Cannes-case van 2018.

Nederland sloot het festival uiteindelijk af met een eindscore van één Grand Prix, vier keer goud (waaronder eigen designwerk van Adidas Nederland), vijf keer zilver en 21 bronzen Leeuwen. Hieronder een overzicht van alle genomineerden, met tussen haakjes erachter of er ook daadwerkelijk een Leeuw is gewonnen.

Glass ('The Lion for Change')

  • Nike: The Lioness Crest (Wieden+Kennedy Amsterdam) (ZILVER)
  • Axe: #IsitOKforguys (72andSunny Amsterdam)

Innovation Lions

Titanium, Pharma, Health & Wellness, Radio & Audio, Print & Publishing, Industry Craft, Creative E-Commerce, Creative Effectiveness

  • Geen Nederlandse nominaties.

Design Lions

  • Nike: The Lioness Crest (Wieden+Kennedy Amsterdam) (ZILVER)
  • Nike: React Game Of Go (MediaMonks Amsterdam) (2x shortlist, 2x BRONS)
  • KPN: Evert_45 (N=5 Amsterdam) (2x shortlist, 1x BRONS)
  • KLM: Connecting Seats (DDB & Tribal Amsterdam) (BRONS)

Mobile Lions

  • KLM: Care Tag (DDB & Tribal Amsterdam)
  • Samsung: SmartSuit (Samsung Benelux) (2x shortlist, 1x GOUD, 1x BRONS)
  • KPN: Safe Lock (N=5 Amsterdam) (2x shortlist, 2x BRONS)

Outdoor Lions

  • Nike: React Game Of Go (MediaMonks Amsterdam) (3x)

Digital Craft

  • Nike: React Game Of Go (MediaMonks Amsterdam) (BRONS)

Film Craft

  • Geen Nederlandse nominaties, maar wel een vermelding van Pivot Audio Amsterdam bij de Amerikaanse Gatorade-campagne 'Sisters in Sweat' van TBWA\Chiat\Day Los Angeles.

Brand Experience & Activation

  • Opel: Pay with Views (JWT Amsterdam)
  • Ford: Handicab (Ogilvy Amsterdam)
  • KPN: Safe Lock (N=5 Amsterdam)
  • KLM: Connecting Seats (DDB & Tribal Amsterdam)
  • Amnesty International: Through the Eyes of a Refugee (TBWA\Neboko)
  • Nike: The Lioness Crest (Wieden+Kennedy Amsterdam)

Entertainment Lions

  • KPN: Evert_45 (N=5) (2x shortlist, 1x GOUD, 1x GRAND PRIX)
  • Albert Heijn: Blij met Sjoerd (TBWA\Neboko) (ZILVER)
  • Heineken: Holland for Gold #3 (New Amsterdam Film Company) (2x)
  • Amnesty International: Through the Eyes of a Refugee (TBWA\Neboko)
  • FSHD Foundation: A Comedian's Worst Nightmare (Grey Amsterdam)
  • Samsung: SmartSuit (Samsung Benelux/Cheil Amsterdam)

Entertainment Lions for Music

  • Absolut Vodka: #ThisIsOurHouse (First Day of Spring)

Direct Lions

  • Opel: Pay with Views (JWT Amsterdam) (3x shortlist, 2x BRONS)
  • Philips: Dutch Masterjuices (Ogilvy) (2x shortlist, 1x BRONS)

Media Lions

  • Albert Heijn: Appie Today (TBWA\Neboko) (ZILVER)
  • Albert Heijn: Blij met Sjoerd (TBWA\Neboko) (BRONS)
  • Ford: Handicab (Ogilvy Amsterdam) (2x shortlist, 1x BRONS)
  • Basic-Fit: Get Fit for Summer (XXS Amsterdam)
  • KPN: Evert_45 (N=5 Amsterdam)

PR Lions

  • Opel: Pay with Views (JWT) (3x shortlist, GOUD, ZILVER én BRONS)
  • KPN: Safe Lock (N=5 Amsterdam) (2x BRONS)
  • Nike: The Lioness Crest (W+K Amsterdam) (BRONS)
  • Philips: Dutch Masterjuices (Ogilvy) (BRONS)
  • Ford: Handicab (Ogilvy Amsterdam)
  • FSHD Foundation: A Comedian's Worst Nightmare (Grey) (3x)

Social & Influencer Lions

  • Adidas: Creativity Gets You Noticed (72andSunny) (BRONS)
  • Amnesty: Through the Eyes of a Refugee (TBWA\Neboko) (2x)

Film Lions

  • Veloretti: An Amsterdam Bicycle Story (Lemon Scented Tea)

Product Design

  • Adidas: Futurecraft 4D (Adidas Amsterdam) (2x shortlist, 1x GOUD)

Sustainable Development Goals

  • Amnesty International: Through the Eyes of a Refugee (TBWA\Neboko)

Disclaimer: Nederlandse productiebedrijven die werken voor buitenlandse bureaus gelden formeel niet als Nederlandse winnaar in Cannes.

Samenstelling: Jeroen Mirck, senior redacteur MarketingTribune  

Wie won er vorig jaar ook alweer? Bekijk hier Dossier Cannes Lions 2017.



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken