Erik van Engelen (bvA): We zijn in deze complexe tijd relevanter dan ooit

Erik van Engelen (bvA): We zijn in deze complexe tijd relevanter dan ooit
  • Bureaus
  • 17 sep 2020 @ 07:09
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • bvA 100 jaarCongres

Erik van Engelen, algemeen directeur van Wildlands, is de nieuwe voorzitter van de bvA, die op 24 september a.s. haar 100-jarig bestaan viert met een online event. Een gesprek over corona, de uitdagingen voor de marketeer en waarom bvA relevant blijft.

Eerst maar even de actualiteit: hoe kom je de coronacrisis door zowel persoonlijk als zakelijk?

‘Het meest heftige moment in mijn carrière was misschien het besluit om Wildlands dicht te houden na 12 maart j.l.. Met tranen in mijn ogen reed ik die avond naar huis. Nadat we 1,5 jaar lang een heel heftig en succesvol herstructureringstraject achter de rug hadden en weer in een opgaande lijn zaten, was de sluiting het slechtste wat we ons konden voorstellen. De verslagenheid was enorm onder het personeel. En een dierentuin gaat ook gewoon door, publiek of niet. Dus in alle opzichten was de lockdown periode zakelijk surreëel. Je voelt je verantwoordelijk en machteloos tegelijkertijd, vooral omdat het vooruitzicht erg ongewis was. Privé was het ook niet makkelijk. Ik hoorde romantische verhalen van gezinnen die met z’n allen thuis waren. Maar makkelijk was anders, onze kinderen moesten ook echt hun draai vinden met het thuisonderwijs. Nee, leuk was het niet. Maar gelukkig leven we nu weer in een iets ‘normalere’ wereld vergeleken met 6 maanden terug. En eerlijk gezegd vind ik mijn ‘leed’ in het niet vallen als ik het vergelijk met groepen mensen en ondernemers die pas echt heel hard getroffen zijn zoals de reisbranche en de eventbranche. Wat dat betreft is er heel veel leed want je eigen situatie dan ook weer relativeert.’

Het meest heftige moment in mijn carrière was misschien het besluit om Wildlands dicht te houden na 12 maart j.l.. Met tranen in mijn ogen reed ik die avond naar huis

Waarom moeten adverteerders het congres online gaan meemaken, wat is in jouw ogen de belangrijkste reden?

‘BvA bestaat maar 1 x 100 jaar dus dat is al heel bijzonder! Volgens mij hebben we voor een hele mooi line-up gezorgd met boeiende sprekers: Hanneke Faber (Unilever), Merijn Everaarts (Dopper), Jeroen Smit (schrijver ‘De Prooi’) en Matt Wallaert (gedragspsycholoog). Allemaal zwaargewichten met hele actuele thema’s. In 1 dag zoveel content opsnuiven is iets om naar uit te kijken. Wel heel jammer dat het niet live kan.’

 

We leven in lastige tijden. Wat is volgens jullie de grootste uitdaging momenteel voor de marketeer/adverteerder en waarom?

‘Grootste uitdaging is om het hoofd koel te houden. En de lange termijn koers vast te houden. Zeker in een crisissituatie is de eerste reflex om op korte termijn te gaan sturen. Deels moet dat ook, maar uiteindelijk werkt marketing op de lange termijn. En hoe lastig dit ook is op korte termijn, als je strategie de juiste is en je bent flexibel dan kom je ook de lastige tijden door. Maar de noodzaak om zeer wendbaar te zijn is er zeker. Die tweehandigheid (lange en korte termijn sturing tegelijkertijd) wordt de belangrijkste uitdaging.’  

Laat je niet teveel leiden door adviseurs die je willen laten geloven dat reageren op hypes een strategie is

Hebben je advies voor marketeers/adverteerders?

‘Laat je niet teveel leiden door adviseurs die je willen laten geloven dat reageren op hypes een strategie is. Purpose marketing bestaat niet. Een purpose bestaat wel en marketing ook. Maar eigenlijk is elke term die voor marketing staat verzonnen om je op korte termijn af te laten leiden. Haal je inspiratie bij vakgenoten of kijk wat (andere) ondernemers doen. Caroline van Turennout (Zeeman) is iemand die laat zien wat je moet doen als topmarketeer. Een strakke koers gecombineerd met een aantal hits die in lijn van die strategie liggen. Als je dan ook in staat bent om met minimaal budget maximaal effect te bereiken dan heb je het echt wel begrepen. Als je zo strak op je positionering zit dan is de kans op repeterend succes groot. Dus wordt geen eendagsvlieg maar investeer in je lange termijn succes.’

 

Hoe ziet het marketinglandschap eruit over 1 jaar vanaf nu? En zal corona de manier van marketing bedrijven veranderen?

Ja en nee. De echte marketing uitgangspunten veranderen niet. De context wel. Dus het betekent veel bijsturen, aanpassen en soms zelfs je businessmodel aanpassen of omgooien. De crisis gaat dus wel veel vergen van bedrijven, merken en marketeers. Het zijn pittige tijden en alles wat je hiervoor ook moest doen wordt urgenter en soms drastisch.’

 

Hoe zien jouw 1e 100 dagen eruit als voorzitter? Wat is je doelstelling met bvA? Wanneer is die missie geslaagd wat jou betreft?

Die heb ik al bijna achter de rug ;-). De afgelopen maanden hebben zowel Henriette als Frenkel me geholpen om een snelle start te kunnen maken. We zijn ook al heel wat complexe vraagstukken tegengekomen. Er staat een geweldig bestuur en ik heb al veel andere verenigingen kunnen ontmoeten. bvA staat er goed voor met 3 belangrijke speerpunten (kennisuitwisseling, transparant medialandschap en verantwoordelijkheid). We merken wel dat onze leden behoefte hebben om beter te begrijpen waar bvA voor staat. Ook vind ik dat we ons nadrukkelijker kunnen mengen in actuele discussies, maar wel op onze eigen, inhoudelijke, manier. Ik ben pas tevreden als we verder groeien in ledenaantal en ook nieuwe, meer online gerichte adverteerders aantrekken. Belangrijk criterium is uiteraard de score die leden geven voor de activiteiten die we organiseren. En ook moeten we continue progressie laten zien op onze 3 speerpunten, daar ligt ons bestaansrecht.’

Juist door de impact die we kunnen maken als marktleider moeten we onze verantwoordelijkheid nemen. Daarom moeten we als bvA de basis voor marketeers verder versterken

100 jaar bvA is wellicht ook een mooi moment om de Bond op te heffen of om aansluiting te zoeken bij een andere belangenbehartiger (SAN?).

‘Misschien zijn we wel relevanter dan ooit in een zeer complex landschap, dus de conclusie dat dit een mooi moment is om op ons op te heffen vind ik alleszins onlogisch. We kunnen in dit landschap juist onze toegevoegde waarde laten zien voor adverteerders. Juist door de impact die we kunnen maken als merkleider moeten we onze verantwoordelijkheid nemen. Daarom moeten we als bvA de basis voor marketeers verder versterken. Kijk maar naar de discussie rondom transparantie en platforms zoals Facebook. Of vraagstukken over discriminatie en inclusie. Maar de samenwerking opzoeken met andere clubs juich ik alleen maar toe.’

Kijk hier voor alle details en kaarten voor het online event MerkKracht van bvA

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken