The Greenery: succesvolle marktintroductie door onderzoek

The Greenery: succesvolle marktintroductie door onderzoek
  • Bureaus
  • 30 apr 2019 @ 15:37
  • 45705 x gelezen
  • Link
  • Blauw Research
    Blauw Research

    Marktonderzoekbureau in Rotterdam
    Blauw Research
  • OnderzoekCase Study

The Greenery is een van de grootste internationale verkooporganisaties voor groente en fruit. Samen met meer dan 500 telers leveren zij een compleet dagvers assortiment van groente en fruit aan supermarkten, groothandelaren en verwerkende industrie. Als afzetorganisatie en direct channel richting o.a. de supermarktketens is The Greenery continu bezig nieuwe producten het schap binnen te krijgen en verpakkingen van bestaande producten te verbeteren.

Innovatie is voor The Greenery steeds belangrijker. Net als het nadenken over de manier waarop nieuwe producten naar de markt gebracht worden. Daarbij heeft The Greenery de behoefte aan zowel cijfermatige als kwalitatieve inzichten.

Zij kwamen bij Blauw/SPRINT vanwege de unieke combinatie van zowel community research als verpakkingsonderzoek.

Kansen binnen de ready-to-eat markt en de categorie snoepgroente en –fruit

The Greenery wilde graag twee onderzoeken om nieuwe inzichten te verzamelen:

  1. De kansen binnen de ready-to-eat markt ontdekken
  2. Onderzoeken of en waar er mogelijkheden liggen voor de categorie snoepgroente en –fruit, en dan met name qua verpakking en aanbod

Dat hebben wij onderzocht aan de hand van de volgende onderzoeksvragen:

  • Wat zijn de drivers en barriers van eetrijp en van snoepgroente en -fruit?
  • Hoe wordt de kwaliteit van eetrijp fruit ervaren of gepercipieerd?
  • Wanneer worden eetrijpe kiwi’s, mango’s, avocado’s gegeten (op de dag van aankoop of later?) Welke snoepgroente en -fruit is het populairst?
  • Wat zijn populaire eetmomenten van groente en fruit?
  • Wat vindt men van het aanbod van beide categorieën? Vinden consumenten het aanbod groot genoeg of missen ze nog producten in het schap?

Kwalitatieve onderzoeksmethode: community onderzoek via de Blauw Community

Blauw heeft dit vraagstuk uitgezet binnen de Blauw Community. Daarin zitten leden die 24/7 online beschikbaar zijn om vragen te beantwoorden. Stuk voor stuk enthousiaste leden die het leuk vinden om met onze klanten mee te denken.

De voordelen van deze community:

  • Het is snel en efficiënt: binnen 1 week konden we al inzichten binnen de ready-to-eat markt delen met The Greenery.
  • Binnen de community zijn diverse onderzoeksvormen mogelijk: in dit geval zijn de respondenten daadwerkelijk naar de supermarkt gegaan en hebben ze gekeken wat ze van het aanbod aan groente en fruit vonden, vertelden ze of ze de groente en het fruit uit het onderzoek makkelijk konden vinden, etc. Je krijgt een breed beeld van kwalitatieve inzichten onder een grote doelgroep van 200 tot 300 mensen.

Naast dit kwalitatieve onderzoek heeft Blauw ook cijfermatige inzichten voor The Greenery verzameld via SPRINT, ons Agile Research Label.

Kwantitatieve onderzoeksmethode: verpakkingsonderzoek

The Greenery wil haar verpakkingsmateriaal voor tomaten verduurzamen. Hiervoor zijn vier productverpakkingen ontworpen en de vraag is welke variant het meest aantrekkelijk is voor de consument en het beste aansluit bij hun wensen en behoeften.

SPRINT voerde een kwantitatief verpakkingsonderzoek uit onder 400 respondenten. Deze 400 consumenten beoordeelden de verpakking op diverse KPI’s, zoals:

  • de totale score per verpakking
  • visuele aantrekkingskracht: hoe aantrekkelijk vind je de verpakking?
  • opvallendheid: zou het je opvallen in de supermarkt?
  • uniciteit
  • geloofwaardigheid
  • duidelijkheid
  • hoeveelheid informatie
  • of ze het een passend product vonden
  • aantrekkelijkheid

Ook is er bij een concepttest ruimte voor vragen op maat. In dit geval vroeg Sprint naar de koopintentie, smaakverwachting en wat de consument vond van de aanvullende informatie op de verpakking.

Zo zet je een nieuw product succesvol in de markt

Dankzij het onderzoek ontving The Greenery handige cijfermatige inzichten over de verpakkingen. Ze weten precies welk type verpakking van hun tomaten het meeste aanspreekt bij hun doelgroep. Daarmee vergroten zij de kans op een succesvolle marktintroductie.

Blauw Research

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken