[column] Esprix 2021: Lucht
- Bureaus
- 16 jul 2021 @ 11:16
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
redacteur
MarketingTribune - Award
- 16 jul 2021 @ 11:16
- Sjaak Hoogkamer
Na een lange radiostilte en totale ‘drooglegging’ in ons altijd fascinerende reclame- en marketingwereldje mochten we 8 juli voorzichtig weer buiten spelen, in dit geval bij de uitreiking van de jaarlijkse Esprix. Eindelijk lucht…
In het prachtig gerenoveerde Felix Meritis aan de statige Keizersgracht te Amsterdam maakte ik samen met kersverse salesman van BBP Media, Bas Jansen (zie foto boven, links), mijn opwachting op het exclusieve awardfeestje.
Want exclusief was het, met ‘slechts’ 110 gasten in totaal.
Na de corona uitbraak in maart 2019 gingen alle deuren in marketingland met een harde klap potdicht. Er kwam een absurd en abrupt einde aan de drukke agenda en eindeloze stroom van kennissessies, awardshows, galadiners, C-level borrels, congressen, productintroducties en persconferenties. Eerlijk gezegd: de pauzeknop werd voor mij persoonlijk op een geschikt moment ingedrukt.
Ik weet niet hoe u het ervaart, maar de stroom aan sociale ‘verplichtingen’ kan soms verstikkend zijn. Er was eindelijk lucht om even andere dingen te doen en op adem te komen.
Gestoken in de verplichte black tie – waar sommige gasten helaas een heel andere interpretatie aan hadden gegeven: van spijkerbroek en verwassen T-shirt tot korte broek en sneakers – voelde dit feestje, na anderhalf jaar in een grot te hebben geleefd, als een nieuw begin, een nieuwe lente. Niet wetende dat de besmettingscijfers daags erna tot Olympische hoogten zouden stijgen. Maar goed op dat moment voelde het in ieder geval als herboren, lucht voor een nieuwe start.
Het mooie aan deze aflevering van de Esprix vond ik persoonlijk dat de spotlight nadrukkelijk gericht stond op de makers, de creatieve geesten, de harde werkers en voor een keer niet op de gebruikelijke baasjes, de usual suspects, van de reclamebureaus. Uitzonderingen daargelaten. Ze waren er wel, maar niet en masse. Lucht voor de kleine lieden, prachtig om te zien. En ook een compliment voor de Esprix om juist hen eens te laten shinen.
De grote winnaar van de avond, Zeeman, gaf de symboliek nog extra glans met haar gelauwerde activatiestunt van de parfum voor het volk, Lucht, voor een weggeefprijs van 4.99. Lucht voor de beste reclame. Lucht om over na te denken.
Esprix Awards 2021
Fotocredits Reinier RVDA (zie voor alle foto's Facebookaccount Esprix)
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Mini-Vlammetje centraal in Warmste... 12-12-2025
- Heks’nkaas kiest voor digital-first... 12-12-2025
- Hulphond Nederland draait... 12-12-2025
- ACT beloont 12 internationale... 11-12-2025
- Nieuwe merkcampagne voor Trainline10-12-2025
- Politie lanceert wervingsgame... 10-12-2025
MarketingTribune Events
De nieuwste selectie whitepapers
- Commerce media: van klikken naar connecties
- From Insights to Impact: AI Strategies for the Modern Contact Centre
- AI SEO: hoe word je gevonden als je klanten ChatGPT gebruiken in plaats van alleen Google?
- Wil je je magazijn slimmer organiseren en klaarstomen voor groei, maar weet je niet waar je moet beginnen?
- The State of AI in Customer Experience 2025

