[Deel 2] Hoe weet je wat jouw doelgroep écht wil?

  • Content
  • 12 aug 2015 @ 09:00
  • Link
  • Connie Lohuis
    Connie Lohuis

    Webredacteur Marketingtribune (Content)
    StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • OnderzoekMarketingBranded content

Gisteren plaatsten we al een aantal reacties van sprekers van Content Marketing World 2015 en wat vrienden van The Content Marketing Institute op de vraag hoe zij zich richten op hun doelgroep, anders dan via persona’s. Bijna al hun antwoorden vallen in een paar brede categorieën – verbind je in het echte leven, hou social media in de gaten en graaf dieper in je data. Vandaag deel twee met nog eens negen visies op een goede relatie met de klant. Wees vooral niet bang echte gesprekken te voeren! En zet je oren open.

Verbind je overal en altijd
‘Zoek een manier om echt met klanten te praten waar, hoe en wanneer je maar kunt. Bel ze. Drink koffie met ze. Ga op pad met je verkopers. Neem gesprekken aan op de klantenservice. Het is niet moeilijk om je klanten te begrijpen. Het is meer dat de meeste marketeers de moeite niet willen doen of bang zijn om echte gesprekken met klanten te voeren’. Jay Baer, president, Convince & Convert.

Steek er tijd in
‘Persona’s zijn prima, maar relevante persona’s creëren kost flink wat onderzoekswerk. Zoals:



  • Een regelmatig onderzoek naar je doelgroep met bij voorbeeld Survey Monkey. Kijk naar de onderwerpen die regelmatig in de onderzoek terugkeren.
  • Onderzoek verschillende opties op je site om te zien wat weerklank krijgt bij de doelgroep.
  • Houd je analyses in de gaten. Welke content wordt het meest gedeeld, het meest bezocht, krijgt de meeste abonnees?

Daar moet je meer van produceren’. Ian Cleary, founder, RazorSocial.
 

Volg hun reis
‘Breng de klantreis van je klant in kaart. Dat stelt je in staat om prioriteiten te geven aan je investering in content, door niet alleen uit te zoeken wat ze willen maar ook wat ze nodig hebben om dichter bij hun koopbeslissing te komen. Als je scherpstelt op het vertrekpunt van je doelgroep, hun behoefte aan informatie, en onderzoek kunt volgen tot het eindpunt, hun koopbeslissing, begin je te begrijpen op welke content je moet focussen. Combineer deze reis met de functionele, rationele en emotionele behoeften van je doelgroep gedurende de reis, leg hun content voorkeuren vast (het soort content en de media) en je begrijpt waarom en wanneer én waardoor je content echt strategisch belangrijk wordt’. Georgia Galanoudis, managing director, Imprint.

Iemand koffie?
‘Sluit je persona document, en ga op straat je prospects ontmoeten. Doe dat vaak. Drink een cappuccino met ze. Pluk hun gedachten. Zuig de manier op waarop ze hun wereld beschrijven’. Doug Kessler, co-founder and creative director, Velocity Partners.

Ga in hun schoenen staan
‘Wees je doelgroep – voel met ze mee en ga in hun schoenen staan. Praat met ze en hoor uit de eerste hand wat ze elke dag meemaken’. David Germano, vice president, Magnetic Content Studios.

Pluk je onderwerpen
‘Stel vast met welke onderwerpen je ervaring hebt. En doe trefwoordonderzoek om de juiste bewoordingen te vinden’. Christoph Trappe, director of contentmarketing, MedTouch.

Zet je oren open
‘Je moet naar ze luisteren. Dat klinkt als marketing 1.0, maar je zult verbaasd zijn hoeveel bedrijven zich niet realiseren hoe open hun klanten zijn. Vandaag de dag geven mensen juist heel graag nuttige feedback aan merken en marketeers. Als je een discussie met ze aangaat is dat feit alleen al de eerste stap in een relatie waarbij ze het gevoel hebben dat hun mening ertoe doet. Dit kan via onderzoek, klantgroepen of gewoon telefonische interviews gebeuren.
Je kunt deze directe aanpak aanvullen door ook te luisteren naar wat je verkopers zeggen. Ik heb net uitvoerig geluisterd naar onze verkopers en dat heeft me geholpen om de belangrijkste blokkades en trends te ontdekken. En dat gaat onze content marketing strategie voor de rest van dit jaar bepalen’. Ben Plomion, SVP marketing, GumGum.

Kijk naar online gedrag
‘Om je doelgroep echt te begrijpen blijf dan niet hangen in demografie of persona’s maar zoek uit wat je doelgroep online zoekt. We moeten uitvogelen wat we daarvan uiteindelijk verwachten. Vorm je een idee van de onderwerpen en vraag jezelf af:
















  • Welke vragen stellen mensen waarvoor ze het antwoord op mijn site vinden?
  • Welke vragen stellen mensen waar ik (nog) geen antwoord op heb?

De volgende stap is onderzoek naar trefwoorden en vragen om hun zoekvolume vast te stellen. Misschien vind je leemtes die je kunt vullen, dus kom met tientallen ideeën en maak daar content over. Zo word je het antwoord waar ze op kunnen vertrouwen’. Arnie Kuenn, CEO, Vertical Measures.

Ga de natuur in
‘Observeer je doelgroep in hun natuurlijke habitat. Besteed tijd aan een praatje. Toen ik begon als contentschrijver voor een ziekenhuis, hing ik rond in de wachtkamers en vroeg ik patiënten wat zij op de site wilden lezen. En nog maak ik elke maand tijd vrij om te praten met klanten en te begrijpen waar de markt naartoe gaat. Als je niet in contact blijft met je doelgroep, schreeuw je tegen iedereen en dus tegen niemand’. Ahava Leibtag, president and founder, Aha Media Group.
 



(Bron: Ann Gynn, CMI)
Deel 1 van dit artikel is hier te lezen!
 

Connie Lohuis
  • Connie Lohuis

  • Werkt bij: StrakBlauw, bureau voor heldere communicatie en frisse teksten
  • Functie: Webredacteur Marketingtribune (Content)
  • Website:http://www.strakblauw.nl
  • Profiel »

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken