[Onderzoek] Content staat nog steeds in de kinderschoenen
- Content
- 26 aug 2015 @ 12:24
- Link
-
Redactie Contentmarketing
Redactie
MarketingTribune - Branded contentOnderzoek
- 26 aug 2015 @ 12:24
- Redactie Contentmarketing
Maar weinig bedrijven zijn op een effectieve manier bezig met contentmarketing. Hoewel contentmarketing als middel onverminderd populair is, weten veel bedrijven niet hoe goede content eruit ziet en meten zij de resultaten van hun inspanningen nauwelijks. Dat blijkt uit de eerste editie van het Contentonderzoek 2015, uitgevoerd door Content Corp.
Slechts 36 procent van de bedrijven heeft contentdoelstellingen, die gemeten worden. Toch zijn de respondenten in meerderheid tevreden met de resultaten van hun contentinspanningen. Bovendien heeft maar iets meer dan 40% van de bedrijven een contentstrategie. En toch is een meerderheid tevreden over hun content. Tevredenheid en effectiviteit hebben dus maar een minimale relatie met elkaar.
Kwantiteit wint het van kwaliteit
Bedrijven willen in 2016 méér content gaan maken. Dat willen ze doen met hetzelfde budget. Tegelijkertijd zegt 65 procent van de respondenten dat zij het maken van goede content als grootste uitdaging zien. Om te bepalen of content goed is, wordt echter vooral gekeken naar de inhoudelijke correctheid van de content en veel minder naar andere kwaliteitscriteria (zo wordt er slechts in 34 procent van de gevallen gebruik gemaakt van een eindredacteur).
Het lijkt er dus op dat het belangrijker is dát er content is dan dat er wordt gekeken naar wát die content doet. En waar het gaat om kwaliteit wordt vooral naar rand voorwaardelijke eisen gekeken (is het inhoudelijk correct) en niet naar effectiviteit van content.
Tijd die nodig is voor contentcreatie wordt onderschat
Van de respondenten zegt 34 procent meerdere keren per week (maar niet elke dag) content te publiceren. En het maken van die content kost hen tussen 2 en 4 uur. De meerderheid van de redacties bestaat uit maximaal 3 personen. Een kleine rekensom leert ons dat zelfs een redactie van slechts één persoon, bij die creatietijd, dagelijks in elk geval drie artikelen zou moeten kunnen schrijven. Het lijkt er dus op dat contentmakers veel tijd kwijt zijn aan omslachtige processen óf dat men geen realistisch beeld heeft van de tijd die met contentcreatie gemoeid is.
Het rapport is op deze site te downloaden.
-
Redactie Contentmarketing
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
- ING steekt vrouwenvoetbal hart onder... 10-06-2025
- [column] Wachten als belevenis:... 10-06-2025
- Backpack toerist de pineut in nieuwe... 21-05-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Dynamic Creative Optimization: de slimste weg naar relevantie en resultaat
- Bouw een wendbaar en toekomstbestendig IT-landschap
- Webcare is meer dan online klantenservice - ontdek hoe je écht klantgericht communiceert
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management
- Building a Data Platform for Analytics & Activation