[Onderzoek] Content staat nog steeds in de kinderschoenen

[Onderzoek] Content staat nog steeds in de kinderschoenen
  • Content
  • 26 aug 2015 @ 12:24
  • 13047 x gelezen
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Branded contentOnderzoek

Maar weinig bedrijven zijn op een effectieve manier bezig met contentmarketing. Hoewel contentmarketing als middel onverminderd populair is, weten veel bedrijven niet hoe goede content eruit ziet en meten zij de resultaten van hun inspanningen nauwelijks. Dat blijkt uit de eerste editie van het Contentonderzoek 2015, uitgevoerd door Content Corp.

Slechts 36 procent van de bedrijven heeft contentdoelstellingen, die gemeten worden. Toch zijn de respondenten in meerderheid tevreden met de resultaten van hun contentinspanningen. Bovendien heeft maar iets meer dan 40% van de bedrijven een contentstrategie. En toch is een meerderheid tevreden over hun content. Tevredenheid en effectiviteit hebben dus maar een minimale relatie met elkaar.

Kwantiteit wint het van kwaliteit
Bedrijven willen in 2016 méér content gaan maken. Dat willen ze doen met hetzelfde budget. Tegelijkertijd zegt 65 procent van de respondenten dat zij het maken van goede content als grootste uitdaging zien. Om te bepalen of content goed is, wordt echter vooral gekeken naar de inhoudelijke correctheid van de content en veel minder naar andere kwaliteitscriteria (zo wordt er slechts in 34 procent van de gevallen gebruik gemaakt van een eindredacteur).

Het lijkt er dus op dat het belangrijker is dát er content is dan dat er wordt gekeken naar wát die content doet. En waar het gaat om kwaliteit wordt vooral naar rand voorwaardelijke eisen gekeken (is het inhoudelijk correct) en niet naar effectiviteit van content.

Tijd die nodig is voor contentcreatie wordt onderschat
Van de respondenten zegt 34 procent meerdere keren per week (maar niet elke dag) content te publiceren. En het maken van die content kost hen tussen 2 en 4 uur. De meerderheid van de redacties bestaat uit maximaal 3 personen. Een kleine rekensom leert ons dat zelfs een redactie van slechts één persoon, bij die creatietijd, dagelijks in elk geval drie artikelen zou moeten kunnen schrijven. Het lijkt er dus op dat contentmakers veel tijd kwijt zijn aan omslachtige processen óf dat men geen realistisch beeld heeft van de tijd die met contentcreatie gemoeid is.
Het rapport is op deze site te downloaden.

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken