Top 19 Nederlandse Contentmarketing deel 2

  • Content
  • 10 jan 2018 @ 13:56
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • Branded contentContent

Wat zijn de beste contentmarketing cases van 2017? Voor het vijfde jaar op rij stelt Robbert Zantinge, directeur van ZB Communicatie & Media de Nederlandse Contentmarketing Top 19 samen. Dit is deel 2 met cases van onder andere Artsen zonder Grenzen, Artis en Bloomon.

Lees ook Deel 1 (inmiddels al meer dan 30.000 keer gelezen)

 

       10. AppieToday (Albert Heijn)

Meike ter Braak – Hoofd Marketing en Communicatie Rijksmuseum

‘De interactieve social zender AppieToday van Albert Heijn is een geniale zet. De nadruk ligt op het vertellen van verhalen die worden gemaakt voor en door klanten en medewerkers. Met de social zender wil Albert Heijn informeren en verbinden. Daarnaast durft AH met scherpe reportages ook kritisch naar zichzelf te kijken en zich kwetsbaar op te stellen.

De zender heeft inmiddels 26 formats, waarvan een aantal met een serieuze fanbase. Prachtig om te zien dat de extreem goed scorende formats af en toe als commercial op tv verschijnen. Als AH nu ook nog de stap durft te maken om ál haar storytelling via AppieToday te laten verlopen en tv alleen nog in te zetten voor trekkracht naar de winkel... dan is de cirkel helemaal rond en kunnen we echt spreken van een marktleider met lef.’

       11. The Science of Kissing (Artis Micropia)

Veronique Hoogendoorn, Director of Marketing, Communication & Fundraising WarChild

‘Ik ben zeer gecharmeerd van The science of Kissing van Artis Micropia. Het enige microbenmuseum ter wereld brengt met het verhaal achter het tongzoenen microben opeens heel dichtbij.

Microben zijn de kleinste en machtigste organismen op onze planeet, maar we weten nog maar weinig van ze af. Ze kunnen ons helpen bij het zuiveren van water tot het genezen van infectieziekten. En we kunnen er energie, voedsel en bioplastics van maken.

In The Science of Kissing legt rapper Akwasi uit wat er gebeurt tijdens een eerste zoen; er zoenen namelijk miljoenen microben mee. Maar tegelijkertijd trainen we ons afweersysteem en maken we het sterker. Al met al dus een handig hulpmiddel en ook nog eens goed voor je gezondheid.’

        12. Snapguide (Rijksmuseum)

        Cilesta van Doorn, Managing Director Marketing, Brand & Communications Tele2

‘Jongeren en musea is misschien niet de meest voor de hand liggende combinatie, maar ik vind dat het Rijksmuseum een geniale manier heeft gevonden om de ‘kloof’ te overbruggen. Het Rijks begrijpt namelijk heel goed dat de smartphone onderdeel is van het leven en het leerproces van jongeren. Met een nieuwe digitale, interactieve lesmethode speelt het museum haarscherp in op de trends en technologie van nu.

Bekende vloggers vertalen persoonlijke thema’s naar interessante geschiedenislessen en verbinden zo cultuur met maatschappelijke thema’s van nu. Via de mobiele app Snapguide [https://snapguide.rijksmuseum.nl] kan iedereen zelf zijn favoriete geschiedenisleraar kiezen met een bijpassend thema. Zo neemt Ronnie Flex je mee op zoek naar zijn roots en vertelt Mertabi over macht en rijkdom. Ik nomineer het Rijksmuseum voor een briljante match tussen onze rijke historie, het bereiken van de nieuwe generatie en hedendaagse mobiele technologie.’

       13. Doggo.nl

Iris Diepeveen, Marketing Director Prins Petfoods

Doggo.nl heeft zich ontwikkeld tot dé honden-content-website van Nederland. Het begon in 2008 voor grafisch ontwerper Debby van Dongen als een soort virtuele speeltuin. Ze experimenteerde volop en leerde wat in deze specifieke wereld online wel en niet werkt. Doggo.nl groeide uit tot betrouwbare bron voor zowel professionals als het grote publiek en trekt inmiddels meer dan een miljoen unieke bezoekers per jaar. Debby maakt Doggo.nl met passie en besteedt heel veel zorg aan de content; de site blinkt uit in informatieve, door experts geschreven, artikelen die er echt toe doen.'

       14. De Club van 100 (WNF)

Aleks Fiege, Senior Marketing Director Unilever

‘De moderne donateur wil meer doen dan alleen geld overmaken. Initiatieven als Alpe d’HuZes en ALS City Swim spelen hier goed op in. Toch is daar de link tussen het goede doel en de actie zelf niet heel duidelijk.

Bij de Club van 100 van het WNF is dat allerminst het geval. De club zet vol in op content. Leden worden met nieuwsbrieven en e-mails continu door lokale projectmanagers op de hoogte gehouden van hun gekozen project. Er wordt jaarlijks een feestelijke Club 100 Familiedag gehouden en je kunt zelfs bij je project op bezoek gaan.

Naar mijn mening heeft het WNF met De Club van 100 de content die er al was op een nieuwe, slimme manier ontsloten. Zo is opnieuw een enorme waarde voor donateurs en projecten gecreëerd. Sluit u aan zou ik zeggen!’

       15. Nutricia voor jou

Jos Govaart, directeur bureau Coopr

‘Belangrijk bij de waardering van een contentmarketingcase vind ik, is dat het marketingdeel in orde moet zijn. Kortom: er moet een echte consumentenbehoefte bevredigd worden via een content gedreven aanpak. Als er een groep is die een grote contentbehoefte heeft, dan zijn het wel aanstaande en kersverse moeders (en vaders). Waar moet je allemaal op letten als het gaat om de voeding en gezondheid van je baby of peuter?

Dan is het fijn als er een platform is dat waardevolle content levert op het moment dat jij het nodig hebt. Nutricia biedt content, context en actieve hulp, zowel via het contentplatform, als via WhatsApp én de telefoon. Dat is een strategie die in mijn ogen decennialang meekan.

Eén puntje van aanmoediging dan: de content zelf mag wel wat spannender. De data voedt de content en de content voedt de data. Nu is het tijd om content te maken die ook iets meer beroert. Zodat Nutricia voor jou niet zo ingewikkeld kan worden als, pak ‘m beet, concurrent Hero.’

       16. #NotATarget (Artsen zonder Grenzen)

Ward de Moor, senior adviseur communicatie VvAA

‘De in 2017 gestarte campagne #NotATarget van Artsen zonder Grenzen wil de bewustwording van en de weerstand tegen het bombarderen van ziekenhuizen in conflictgebieden vergroten. De actie is slim opgebouwd. In Nederland vindt het aanbieden van een petitie aan de minister van Buitenlandse Zaken bijvoorbeeld plaats in de aanloop naar het Nederlandse lidmaatschap van de Veiligheidsraad in 2018. De petitie roept de minister op de veiligheid van medische zorg in oorlogsgebieden bovenaan de agenda te zetten. Naast het tekenen van de petitie kan iedereen op social media met de hashtag #NotATarget zijn stem laten horen en vrienden en collega’s oproepen om hetzelfde te doen.’

       17. De Definitieve Bierreclame (bierbrouwerij Oedipus i.s.m. De Speld)

Sjaak Hoogkamer (i.s.m. Lucas Boon), hoofdredacteur MarketingTribune

‘De Speld, what is not to like? De website lijkt een gat in de markt te hebben gevonden met zijn satirische fake news-content; eigenlijk is er geen ander platform dat hetzelfde doet. Met één post binnen een half uur duizend FB-likes scoren is eerder regel dan uitzondering, en dat lijken marketeers ook te hebben begrepen. Bijvoorbeeld die van bierbrouwerij Oedipus. Met de door De Speld & Partners bedachte Definitieve Bierreclame rekenen ze af met de ouderwetse biermarketing en komen alle bierclichés in sneltreinvaart voorbij.

De case ging viral en is binnen het wereldje ook niet onopgemerkt gebleven; de Definitieve Bierreclame ontving de 'Beste Video' award tijdens de Grand Prix Content Marketing.’

       18. Worlds Apart (Heineken)

        Marjolijn Antheunis, hoogleraar Communicatie- en Informatiewetenschappen Tilburg            University 

‘Kippenvel kreeg ik toen ik de Worlds Apart video van Heineken voor het eerst zag. Met dit experiment vertellen ze een prachtig verhaal wat (helaas) heel goed past in deze tijd waar er internationaal veel verdeeldheid is.

In het ‘Worlds Apart’ experiment worden telkens twee mensen bij elkaar gezet met totaal verschillende opvattingen over klimaatverandering, feminisme of rechten van transgenders. Ze bouwen samen een bar en leren elkaar zo beter kennen. Als de bar klaar is, krijgen ze videofragmenten te zien met elkaars meningen over gevoelige kwesties. Vervolgens mogen ze kiezen: verlaten ze de zaal of drinken ze samen een biertje en gaan ze in gesprek?

De campagne kreeg internationaal veel lof. Maar de reden dat ik Worlds Apart nomineer, is dat ik het echt atypisch vindt voor het merk Heineken. Dit keer geen glitter en glamour, maar een rauwe en gedurfde aanpak. Door deze incongruentie valt de campagne nog meer op.’

       19. Bloomon blog (bloemenbezorgdienst bloomon)

        Robbert Zantinge, directeur ZB Communicatie & Media

‘Het verhaal van bloomon is het verhaal van drie vrienden die de bloemenwereld op z’n kop willen zetten. Het plan is simpel: de weg tussen kweker en bloemenvaas een flink stuk inkorten. Daardoor kunnen zeer verse bloemen toch nog voor een redelijk bedrag thuis worden bezorgd.

Het bedrijf maakt nog geen winst, maar ondertussen ook al actief in België, Duitsland, Denemarken en het Verenigd Koninkrijk.

Bloomon wil duidelijk meer zijn dan het wekelijkse bloemetje op tafel en zet vol in op het creëren van een fanbase. Met contentmarketing wil bloomon de achterban zowel informeren als entertainen. In 2017 lag de focus met name op storytelling met video. De meer voor hand liggende persoonlijke verhalen van ‘flower lovers’ werden derhalve losgelaten. In 2017 verscheen nog maar één nieuw interview op het blog. Maar er werd wel voor het eerst geïnvesteerd in een korte film.

Ook nieuw was de focus op collecties en individuele bloemen die in het boeket voorkomen. De content op het blog werd uiteraard slim crossmediaal gepromoot op onder meer Facebook, Instagram, Vimeo en email.

De harde conversie is nog moeilijk aan te tonen, maar Bloomon zegt tevreden te zijn over de eerste resultaten: ‘Alles tezamen zorgen de collecties en de content hier omheen nog steeds voor een toename van het aantal klanten.’

Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken