Fallon Gorter (Heinz): 'Ed Sheeran is een authentieke influencer'

Fallon Gorter (Heinz): 'Ed Sheeran is een authentieke influencer'
  • Content
  • 4 jul 2019 @ 11:15
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • InfluencermarketingMarketingInterviewCampagnesCommercials

Het is een veelbesproken partnership: popzanger Ed Sheeran met zijn eigen fles ‘Edchup’ in een campagne van sauzenfabrikant Heinz. De eerste lading van de limited-edition sausfles was binnen een paar dagen uitverkocht. Fallon Gorter, marketingmanager van Heinz: ‘We werken vaker met influencers.’

De samenwerking kwam niet helemaal als een verrassing, want Sheeran schijnt een enorme Heinz-fan te zijn, met het logo zelfs getatoeëerd op zijn bovenarm. Een paar maanden geleden lonkte de Brit bovendien via Instagram openlijk naar samenwerking met Heinz door het idee voor een tv-commercial aan te bieden.

Op National Ketchup Day (jawel, die bestaat, op 5 juni) was die samenwerking ineens een feit. Heinz en Sheeran lanceerden een speciale sausfles genaamd Edchup, plus een bijbehorende tv-spot waarin de zanger zijn eigen flesje ketchup te voorschijn haalt in een überchique restaurant.

Mooie PR-stunt! Was Sheerans verzoek authentiek of in scène gezet, als onderdeel van de campagne?

‘Het verzoek van Ed was zeker authentiek. Na zijn verzoek kwamen wij verder in contact en de rest is geschiedenis.’

Waarom is Ed Sheeran typisch Heinz?

‘Ed is al zijn hele leven superfan van Heinz Tomato Ketchup. Zo heeft hij het Heinz-logo op zijn arm getatoeëerd en weten wij dat hij overal waar hij gaat een fles met zich meebrengt. In april zocht Ed contact met ons op via Instagram en gaf hij aan dat hij een idee had voor een tv-reclame. Vanuit hier is de samenwerking begonnen.’

Was de fles vooral een gimmick of kunnen fans die ook echt overal kopen?

‘Jazeker, de speciale fles is in de Nederlandse supermarkten te verkrijgen, waaronder Albert Heijn, Plus, Hoogvliet en Dirk voor een reguliere verkoopprijs van 1,59 euro. De Edchup-flessen zijn verkrijgbaar tot eind september 2019.’

Wat wil Heinz met deze speciale campagne bereiken: een jongere doelgroep?

‘Het leuke aan deze campagne is dat het initiatief vanuit Ed zelf is gekomen, nadat hij ons via social media heeft gecontacteerd. Wij bestaan dit jaar 150 jaar, dus natuurlijk zijn wij heel enthousiast om dit met hem te vieren. We wisten al veel langer dat Ed een fan is van ons merk.  Daarom is het zo bijzonder dat we deze samenwerking dit jaar op International Ketchup Day bekend konden maken. Wij weten dat een groot deel van onze doelgroep veel gebruikt maakt van social media. Daarom hebben wij ook de tomoji (tomaat-emoji) geïntroduceerd, die onder andere op Instagram en Facebook te gebruiken is en ook weer terugkomt op de fles.’

Wat zijn anno 2019 de uitdagingen voor het oude en vertrouwde merk Heinz? Heeft het een nieuwe impuls nodig?

‘Wij zijn nog steeds marktleider in ketchup in Nederland en in vele andere landen ter wereld. Elk jaar worden er wereldwijd maar liefst 650 miljoen flessen Heinz-ketchup verkocht.’

Heeft Heinz meer ervaring met het inzetten van influencers?

‘Ja, dat hebben wij zeker. Zo hebben wij bijvoorbeeld een tosti-campagne uitgevoerd met influencers die hun favoriete tosti-recept hebben gemaakt en natuurlijk gedeeld met hun volgers. Daarnaast hebben wij in 2018 een campagne gedaan waarin wij samen met vijf influencers op zoek gingen naar dé Heinz Favourite Foodie.’

Hoe zijn jullie ervaringen met influencers en welke tips zou je andere marketeers willen geven?

‘De belangrijkste tip die ik kan geven is dat influencers authentiek en echt fan moeten zijn van je merk. Dit zie je ook weer terug bij Ed Sheeran. Hij staat al jaren bekend als Heinz-fan en heeft zijn liefde voor ons merk de afgelopen jaren niet onder stoelen of banken geschoven.’

Gaan jullie nog meer doen met Ed Sheeran?

‘Hier kunnen wij nog niet zo veel over zeggen. De samenwerking is pas begonnen en onze campagne met Ed Sheeran is ook nog maar net te zien. Ed bedacht het concept voor de commercial zelf. Het verhaal is gebaseerd is op zijn eigen ervaring in chique restaurants, waar hij altijd vraagt naar zijn favoriete ketchup. Ik zou zeggen: houd onze social media kanalen (Facebook en Instagram) in de gaten.’

Interview: Jeroen Mirck, redacteur MarketingTribune

Ed Sheeran opent winkel in Amsterdam

De Britse zanger Ed Sheeran is sowieso niet vies van marketing. In het kader van zijn nieuwe album ‘No. 6 Collaborations Project’ opent hij een eigen pop-up store in Amsterdam. De tijdelijke winkel is open op 12 en 13 juli. Fans kunnen in de winkel terecht voor merchandise van Sheeran. Een deel daarvan is exclusief voor Amsterdam gemaakt en nergens anders verkrijgbaar. De locatie van de pop-up store is te achterhalen via de reisapp 9292. Het adres verschijnt als je Ed Sheeran als reisbestemming invult. Het nieuwe album verschijnt op 12 juli. Voor de plaat werkte hij samen met onder andere Eminem, Travis Scott, Cardi B, Bruno Mars en Justin Bieber.

Lees ook: Heinz presenteert Ed Sheerans eigen ketchup: 'Edchup'



Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken