Coen Zeevenhooven nieuwe voorzitter Platform Content

Coen Zeevenhooven nieuwe voorzitter Platform Content
  • Content
  • 13 jul 2020 @ 11:48
  • 17400 x gelezen
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • Content

Coen Zeevenhooven, directeur/eigenaar van Axioma Communicatie bv te Baarn, is de nieuwe voorzitter van het Platform Content dat contentmarketing, creatie, distributie, social en meer centraal zet. Hij volgt na 3 jaar Carlijn Postma op. Postma is founder van The Post, bureau voor contentmarketing in Zwolle. De komende en gaande voorzitter aan het woord.

Hoe heb je het voorzitterschap ervaren?

Postma (links op foto boven): ‘Ik vind het heerlijk om met vakgenoten te praten, te brainstormen en dit vak verder te brengen. En als voorzitter is dat een taak, maar tegelijkertijd ook een formele rol. Dat laatste heb ik wel even aan moeten wennen, maar ik heb er dan ook heel veel van geleerd.’

We zijn gestart met een aantal relevante thema’s die een belangrijke rol spelen in ons vak. Denk aan het duiden van kengetallen, vraagstukken op HR-vlak, de rol en prominentie van het merk in contentmarketing, distributie

Postma

 

Wat waren de grootste hobbels en waarom?

‘Het lastigst is en blijft dat alle activiteiten afhankelijk zijn van de tijd die de leden er in stoppen. We zijn gestart met een aantal relevante thema’s die een belangrijke rol spelen in ons vak. Denk aan het duiden van kengetallen, vraagstukken op HR-vlak, de rol en prominentie van het merk in contentmarketing, distributie… Bijna alle leden namen deel in een voor hen relevant thema. Maar business first. En dat is logisch. Maar het maakte wel duidelijk dat het niet vanzelf gaat vliegen.’  

Wat zijn belangrijke hoogtepunten voor jou en waarom?

‘Ik kan heel veel kennissessies opnoemen waar we met leden bij elkaar kwamen die écht inhoudelijk tot een hoog niveau kwamen. Maar wat ik écht heel leuk vond elk jaar, waren de Winnaars-edities van Platform Content. Een kijkje achter de winnende cases van de Grand Prix Content Marketing. Én het hoogtepunt van dit jaar, vlak voordat corona insloeg was de meet-up met Custo België. Het Belgische Platform Content. Aan het begin was de sfeer een beetje ‘we hebben het al zo vaak geprobeerd om samen te werken’. Maar we zijn gaan zoeken naar wat we wél samen delen en dat is kennis. Met The Post hadden we al een uitwisselingsweek gepland met Com&Co uit Gent waarbij we twee collega’s voor een aantal dagen zouden ruilen. Dat idee sprak iedereen aan en direct was een nieuw soort samenwerking geboren. Helaas liggen die plannen heel even in de ijskast in verband met corona, maar de eerste conceptdata staan alweer.’

Waar staat het Platform anno 2020?

‘Aan de vooravond van grote inhoudelijke groei. Vooruit op ons domein in de marketing- en communicatiebranche.’

Waarom stop je met het voorzitterschap?

‘De voorzitter geeft elke drie jaar het stokje door aan de volgende. Coen heeft mooie ambities en kan het Platform de volgende fase in helpen. Voor mij komt dit op een goed moment. Mijn boek Bingemarketing verschijnt in oktober op de internationale markt. En ik ga me focussen op de Europese markt van contentmarketing. Daarvoor ben lid geworden van het ICMF, International Content Marketing Forum. En werk ik mee aan nog meer internationale initiatieven, daarover later meer.’

Waarom heb je JA gezegd tegen het voorzitterschap?

Zeevenhooven (rechts op foto boven): ‘Hoefde ik eigenlijk niet lang over na te denken. We komen met een behoorlijk aantal leden meerdere keren per jaar bij elkaar. Er wordt veel gedeeld en besproken. Belangrijkste is dat het een club is van professionals die allemaal echt staan voor hun vak en daar kan ik alleen maar enthousiast van worden. Dan moet je niet alleen aan de zijlijn staan, maar ook die handschoen een keer oppakken.’

Ik zou nog zwaarder willen inzetten op de marketingkant van onze dienstverlening en dit ook nadrukkelijker willen uitdragen via Platform Content

Zeevenhooven

Wat ga je anders doen en waarom?

‘Anders vind ik verkeerd klinken, ik zou liever willen spreken van een aanscherping. We doen dit allemaal erbij, naast het runnen van onze eigen bureaus. Die tijd die overblijft wil je dan wel zo gericht mogelijk inzetten. Dus het is beter om een aantal zaken goed te doen en niet alles op te pakken. Met het bestuur hebben we besloten om nog meer dan voorheen te gaan zitten op kennisontwikkeling. Dat kan door middel van delen van cases, maar ook door uitwisselingsprogramma's van collega's bij bureaus onderling. Daarmee wordt het niet alleen een platform voor bureaudirecteuren, maar ook een inspiratiebron voor de werknemers van die bureaus. Daarnaast gaan we door met talentontwikkeling. Afgelopen week hebben wij 5 content marketing cases online laten presenteren door studenten van de minor van de Hogeschool Leiden aan een jury, bestaande uit een aantal leden van Platform Content. Dit was echt een succes. Dit willen we verder uitbouwen en zal ons als Platform Content bedrijven ook steviger op de kaart zetten bij jong talent.’

Komen de leden van het Platform de Coronacrisis nog redelijk ongeschonden door?

‘Het verschil van impact binnen de leden is groot. We weten inmiddels allemaal in welke sectoren de grootste klappen zijn gevallen. De veerkracht en het ondernemerschap van de bureaus is groot. De leden die ik de afgelopen weken heb gesproken zien de toekomst met vertrouwen tegemoet.’

Wat is de toekomst van content, welke visie heb jij daarop en waarom?

‘De sector is nog steeds groeiende en wordt steeds belangrijker. Contentmarketing wordt steeds meer ingezet om businessdoelstellingen te realiseren. De gesprekken over doelstellingen gaan over naamsbekendheid, loyaliteit en ook over harde sales (leads). Dan is de inzet van authentieke verhalen (story telling) essentieel en onze leden kunnen daar op een consistente wijze en hoogwaardige manier van werken invulling aan geven. Vandaar ook de focus op talentontwikkeling, waardoor we de branche in de breedte gaan versterken.’

Wat wil je hebben bereikt na je eerste 100 dagen als voorzitter?

‘De professionaliteit van de leden is hoog en ik denk dat er nog iets te veel het aura van louter content producerende bedrijven aan ons kleeft. Ik zou nog zwaarder willen inzetten op de marketingkant van onze dienstverlening en dit ook nadrukkelijker willen uitdragen via Platform Content. Ik zou het toejuichen als dat ook door de leden gezien zal worden. Daarnaast willen wij toch ook weer een paar nieuwe leden werven. Ik ga ervan uit dat wij daar in de komende maanden in gaan slagen.’

 

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken