BMW blijft geloven in print

  • Content
  • 26 sep 2022 @ 11:46
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

De Duitse autobouwer begint geheel vers printwerkstuk. Om zijn attitude over te dragen. Collega Luuk Ros van Marketingfacts signaleert.

Het toonaangevende Werben und Verkaufen meldt dat BMW een nieuw multimediaplatform heeft gelanceerd met een opvallend onderdeel: een sponsored magazine.

Zo gaf Jens Thiemer, de merkbaas van BMW deze week een interview over zijn magazine: ‘Print zorgt voor een opvallende aanwezigheid’. En voor de goede orde: het betreft een nieuw blaadje. BMW’s versgedrukte tijdschrift heet ‘Freude Forever’ en is gelanceerd op 21 september – vier jaar nadat het ‘BMW Magazin’ stopzette en de BMW.com-site ervoor optuigde. Die bracht dan toch weer niet helemaal wat BMW wil. Niet dat de site wordt opgedoekt – er komt een multimediaal platform voor terug – maar dat dus inclusief een nieuwe printtitel. En waar het oude blaadje volgens Thiemer toch vooral de neiging had van binnen naar buiten te denken, met ijzeren regelmaat verscheen en ‘autocentrische’ inhoud gaat Freude het over een andere boeg gooien: uitzonderlijk kwaliteitsniveau, onregelmatig en ‘we komen er alleen uit als we maatschappelijk relevante zaken behandelen en daar ook iets over te zeggen hebben’, zegt Thiemer. ‘Bedrijven bevinden zich momenteel in een zeer volatiele omgeving, zowel economisch als politiek, met veel sociale raakpunten’.

Met Freude Forever wil BMW te midden van al die reuring een ‘attitude’ overdragen en een soort vast punt aanbieden dat mensen oriëntatie en inspiratie kan bieden.

Lees vooral zelf terug. Grappig: Bij de aankondiging werd een oplage gecommuniceerd van 150.000 en een schapprijs van een tientje. Dus wil zo’n W&V-journalist weten waar dat op slaat. Zo’n ouderwetse indianentruc om de lezer het idee te geven dat er iets van ‘waarde’ op de mat is gevallen in plaats van een uitgeschreven folder? Ja beetje wel, het is niet alleen voor de Top-Kunden in elkaar gesleuteld. Thiemer: ‘Er zijn drie distributiekanalen. Enerzijds maken we Freude Forever toegankelijk voor bepaalde doelgroepen door strategische samenwerking aan te gaan, bijvoorbeeld met luchthavenlounges en hotels. We leveren ook aan kiosken met hoge kwaliteitsnormen. En we sturen het ad hoc naar specifieke klantgroepen. Dat zijn niet alleen topklanten die onze duurste  producten kopen, maar ook veel mensen die nieuwsgierig zijn naar BMW en onze instelling.’

Sjaak Hoogkamer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken