Achmea wint Grand Prix Cannes Corporate Media & TV Awards

  • Content
  • 24 okt 2022 @ 11:16
  • Link
  • Michiel van Zaane
    Michiel van Zaane

    Allround Redacteur
    BBP Media
  • Geen tag

Bij de Cannes Corporate Media & TV Awards heeft Achmea met haar corporate movie ‘Samen Leven volgens Achmea’ prijzen gewonnen in drie categorieën. Nooit eerder won een Nederlands bedrijf de Golden Dolphin in de categorie Corporate Image Films.

De drie prijzen waren goud in de categorie ‘Corporate image films’ en zilver in de categorie ‘Branded content videos’ en een van de twee Grand Prix prijzen voor ‘Best Corporate Media’. De laatste keer dat deze door een Nederlands productie bedrijf is gewonnen was in 2010.

Jan Wiercx, Senior Communicatieadviseur bij Achmea: ‘Heel erg gaaf dat we met de film deze bijzondere prijzen in Cannes hebben gewonnen. Extra bijzonder natuurlijk dat wij het eerste Nederlandse bedrijf zijn dat deze Dolphin wint. Daar zijn we heel erg trots op.’

De film draait om de bijdrage die Achmea kan én wil leveren. Er zijn als mensen ons nodig hebben. Wiercx: ‘Dat is waar we bij Achmea elke dag voor gaan. Samen Leven volgens Achmea betekent met elkaar ervoor zorgen dat het leven van mensen door kan gaan, ook als het even tegenzit. Wat ik zo bijzonder vind is dat we ook het lef hebben gehad om een film te maken waarin we laten zien dat het soms mis gaat. We hebben ook tegenslag en tegenspoed in beeld durven brengen. Veel bedrijfsfilms laten alleen het ‘mooie plaatje’ zien en gaan van ‘goed’, naar ‘beter’, naar ‘best’. Er is lef voor nodig om ook de downside te laten zien, dat is de kracht van ‘true storytelling’ en maakt het verhaal krachtig en herkenbaar.’

Waargebeurde verhalen
De film ‘Samen Leven volgens Achmea’ zet in op emoties, levensechte mensen en een klassiek opgebouwde vertelvorm. In vijf op waarheid geïnspireerde verhaallijnen volgt de kijker personages die een ingrijpende, levensveranderende gebeurtenis meemaken en weer op de been worden gebracht door een breed netwerk aan behulpzame mensen en instanties, waaronder Achmea. De corporate movie is eerder dit jaar, in februari 2022, gelanceerd.
Jasper Claus van 1Camera: ‘Het concept van de film vindt zijn oorsprong in het inzicht dat als je iets vreselijks overkomt, het leven stil lijkt komen te staan. Het zijn dan de mensen om je heen die je er doorheen slepen. Deze combinatie van continuïteit en solidariteit raakt wat ons betreft de purpose van een (coöperatieve) verzekeraar als Achmea.’
Het team heeft zich voor de verhalen in de film laten inspireren door tientallen ontdekte verhalen waarin continuïteit en solidariteit centraal staan. Over enkele van deze verhalen heeft 1Camera bovendien korte documentaires geproduceerd, die onderdeel zijn van de campagne. 


Positieve emoties
De corporate movie van Achmea is volgens fMRI-onderzoek, uitgevoerd door neuro-marktonderzoeksbureau Neurensics, succesvol in het opwekken van positieve emoties. Het effect van de film is het resultaat van de ‘true storytelling’-methode die is toegepast door corporate cinema agency 1Camera, verantwoordelijk voor het concept en de productie van de film.

De film is hier te bekijken.

Michiel van Zaane

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken