OCW gaat centrum voor wetenschap en samenleving (News) oprichten
- Content
- 13 apr 2023 @ 14:16
- Link
-
Michiel van Zaane
Allround Redacteur
BBP Media - Geen tag
- 13 apr 2023 @ 14:16
- Michiel van Zaane
Minister Dijkgraaf van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) maakt bekend dat er een nationaal expertisecentrum voor wetenschap en samenleving gaat komen. Vorig jaar kondigde hij aan €10 miljoen vrij te maken om een centrum op te richten voor wetenschapscommunicatie.
Het nieuwe expertisecentrum door doeltreffendere communicatie de afstand tussen wetenschap en samenleving te verkleinen. Kwartiermakers Prof. dr. ir. Ionica Smeets en drs. Alex Verkade hebben in de voorbije maanden uitgewerkt hoe een dergelijk centrum eruit zou moeten zien. Minister Dijkgraaf liet op 12 april aan de Tweede Kamer weten het advies te omarmen. Om de kloof tussen wetenschap en samenleving te overbruggen is er meer nodig dan alleen kennis overdragen. Tweerichtingsverkeer is noodzakelijk. Bij de grote maatschappelijke vraagstukken heeft de wetenschap ook de steun van de samenleving nodig. Het nationaal expertisecentrum kan in het verbinden van de wetenschap en samenleving een grote rol spelen, want niet elke wetenschapper heeft de kennis en handvatten om zijn boodschap goed over te brengen.
Het verbinden van de wetenschap en samenleving is de kerntaak van het nieuwe expertisecentrum. Dit gaat het doen door: kennis over wetenschapscommunicatie te verzamelen, delen en beschikbaar te stellen; beoefenaars van wetenschapscommunicatie en experts in dit vakgebied met elkaar te verbinden en randvoorwaarden te ontwikkelen die de doeltreffendheid van wetenschapscommunicatie verbeteren.
Minister Dijkgraaf: ‘Er wordt zoveel mooi en goed onderzoek gedaan in Nederland, maar niet iedereen is altijd in staat om dat goed uit te leggen of te zorgen dat het op de goede plek terecht komt. Nog te vaak beland het in een la of krijgen niet de juiste mensen het te zien of horen. Of mist de wetenschap kansen voor nog beter onderzoek doordat burgers niet betrokken zijn. Want dan pas kan het goede gesprek, die dialoog gevoerd worden. Dan kan die kritische discussie aangegaan worden. Tweerichtingsverkeer is noodzakelijk.’
Niet oordelen
De kwartiermakers beschrijven dat partijen uit het veld het centrum graag willen helpen om wetenschap en samenleving met elkaar te verbinden. Het centrum gaat zelf niet communiceren naar de samenleving, zal ook geen communicatie naar de samenleving financieren of zelf onderzoek doen of trainingen zal geven. Het centrum gaat ook niet bepalen of controleren wat goede wetenschap (of wetenschapscommunicatie) is. Wél is het centrum zichtbaar en betrokken voor de wetenschappers en instellingen, stimuleert het adviesvragen over hoe het gesprek aan te gaan met de samenleving, agendeert het gespreksthema’s vanuit de maatschappij en werkt het aan de ontwikkeling van kwaliteit.
-
Michiel van Zaane
- Werkt Bij: BBP Media
- Functie: Allround Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- burger
- minister dijkgraaf
- wetenschap
- kwartiermakers
- ionica smeets
- onderzoek
- wetenschapscommunicatie
- Ministerie voor OCW
- samenleving
- kloof
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Inschrijving Grand Prix Content... 08-07-2025
- Campagne Nestlé draait om verhalen... 08-07-2025
- Stayokay speelt met vooroordelen in... 03-07-2025
- Decathlon viert zomerse klassiekers... 02-07-2025
- Fietsersbond lanceert campagne voor... 24-06-2025
- Libresse lanceert de Refresh Spot op... 19-06-2025
MarketingTribune Events
- 2okt 2025
CustomerFirst Congres
- 2okt 2025
CrossBorder Event
De nieuwste selectie whitepapers
- Zo speel je deze zomer in op de trends die jouw markt in 2025 domineren
- Los email feedback geautomatiseerd op en verhoog klanttevredenheid met AI
- Level up your marketing strategy with gamification
- Zo start je met reclame: zet in vijf stappen een effectieve campagne op
- Dè CMS gids voor marketeers