[column] 7 tips om marketingcontent journalistieke waarde te geven
- Content
- 18 mrt 2020 @ 08:22
- Link
-
Thea van Unen
PR trainer en adviseur
Thea van Unen - PR
- 18 mrt 2020 @ 08:22
- Thea van Unen
De maatregelen rondom corona laten meer dan ooit zien wat de functie is van nieuwsjournalistiek. Naast zorg- en hulpverleners stopt de journalist niet, neemt risico en is vaak de klokkenluider van het eerste uur. Journalist en media zorgen ervoor dat het publiek van de juiste feiten en maatregelen op de hoogte is en dragen bij aan het maatschappelijk debat.
Journalist van feesten en partijen
In de afgelopen jaren waren de ontwikkelingen in de media en de waardering van de journalistiek sterk verbonden met de mate waarin de champagne vloeide. De journalist/influencer van feesten en partijen was geboren. Dat kan en mag natuurlijk ook in tijden van welvaart en groei en draagt bij strategische inzet ook zeker bij aan het vertellen van jouw boodschap. Toch werd daarmee de journalistieke waarde steeds kleiner en binnen campagnes vaak als irrelevant gezien.
Vorige maand hield ik een pleidooi voor het persbericht, niet wetende dat de journalistiek deze maand weer vol in zijn oude glorie functioneert. In het boek The medium kills the message gaat Pieter van den Blink in op de rol van journalistiek. Journalistiek gaat over de maatschappelijke conversatie waardoor wij een samenleving kunnen vormen. Een medium cureert en stelt een collectie samen van artikelen of items die elkaars context zijn, waardoor wij een mening kunnen vormen. Losse items - zoals op social media, persoonlijk van aard en zeer vaak gesponsord - zorgen voor losse stukken en fragmenten waardoor op den duur de maatschappelijke context verandert. De opkomst van social media en influencers heeft de waarde van de journalistiek veranderd.
Marketing x Sociale Journalistiek
Journalistiek heeft een enorm groot effect op de conversatie in de samenleving. Bij journalistiek gaat het niet om ‘ik’, maar om de maatschappelijk relevante context. Dat leidt tot de vraag hoe de marketeer kan bijdragen aan de samenhang en curatie van boodschappen. Hoe kunnen we journalistieke toetsing toepassen in ‘losse’ content en zorgen voor zorgvuldige waarde in onze berichten? Hoe bewaak je de reputatie en zichtbaarheid van je merk als het publieke debat over heel andere zaken gaat?
7 tips om marketingcontent journalistieke waarde te geven
Het volk wil brood en spelen en zoekt ook op die manier informatie. Scrollend over de tijdlijn willen we een mix zien van feiten, cijfers en human interest, die we twee keer per dag toetsen met een klassiek nieuwsmedium. Een uitstekende kans voor de marketeer om hierin journalistiek te voorzien en daarmee van maatschappelijk belang te zijn en de merkreputatie te beschermen.
-
Thea van Unen
- Werkt bij: Thea van Unen
- Functie: PR trainer en adviseur
- Website:https://www.theavanunen.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Inzenden Grand Prix Content... 19-09-2024
- Jongeren weten te weinig over... 19-09-2024
- Merkbekendheid belangrijke... 12-09-2024
- ING-campagne moet schulden jongeren... 10-09-2024
- Stayokay en WPK ontwikkelen nieuw... 28-08-2024
- Toyota wil sporten voor mensen met... 28-08-2024
MarketingTribune Events
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing